VYBERTE SI REGION

Restaurace musí upozorňovat na alergeny. Majitelé s nařízením nesouhlasí

Brno – Když si Hana Vrtíková v restauraci objednávala, musela se ptát, jestli je v jídle smetana, mléko nebo sýr. Je totiž alergická na kravské mléko. „Servírky většinou nevěděly, a tak se chodily ptát kuchařů. Tím se mi čekací doba značně prodloužila," podotkla. Později si už jídlo raději objednávala bez dotazů a doufala, že jí po něm bude dobře. Od příští soboty se její problém vyřeší. Restaurace, školní jídelny i rychlá občerstvení totiž musí zveřejňovat alergeny, které nejčastěji způsobují zdravotní problémy. Je to největší změna v pohostinství od vstupu České republiky do Evropské unie před deseti lety.

6.12.2014 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jiří Macek

Možnosti mají provozovatelé tři. Třeba rychlá občerstvení mohou alergeny přidat na tabule s popisem jídel, druhá možnost je uvést je v jídelním lístku a třetí informace poskytnout na vyžádání. Řada restauratérů s novým nařízením nesouhlasí. „Když je někdo alergický na včely, taky si na ně dává pozor. Stejně tak alergici vědí, co nemají jíst. Do nápojového lístku, který je na stolech pořád, vytisknu upozornění a proškolím obsluhu. Bylo by neúnosné vypisovat alergeny ke každému jídlu," komentoval provozovatel brněnského hostince U Dřeváka Radek Klimeš.

Nadšený není ani provozovatel brněnské restaurace Borgo Agnese Michal Prachař. „Je to šikana, zbytečná práce a peníze navíc. Na druhou stranu chápu, že se tím může předejít potížím. Už jsme připravili několik speciálních jídelních lístků, které seznam alergenů v našich jídlech obsahují. Na vyžádání je zákazníkům nabídme," uvedl.

Někteří odborníci rozhodnutí Unie obhajují. Podle brněnské alergoložky Jitky Rychnovské totiž lidí s podobnými problémy jako má Vrtíková v posledních letech přibývá. „Podle mých odhadů se za deset let zvýšily potravinové alergie v populaci až o padesát procent. Zároveň proto přibývá pacientů, kteří snědí v restauraci jídlo, i když jsou na některé látky v něm alergičtí," vysvětlila.

V nejlepším případě se to projeví škrábáním v krku. „V tom horším člověk dostane průjem, ale také pro něj může přijet záchranka," poznamenala Rychnovská.

Pokud za to může neinformovanost, provozovatel bude mít problém. „Podnik dostane pokutu, nebo ho v extrémních případech zavřou. Jedná se o opatření Unie, proto se tyto prohřešky budou nejspíš postihovat tvrdými sankcemi," upozornil brněnský advokát Richard Novák.

Podle něj ale zároveň hrozí riziko zneužívání nařízení. „Je to nebezpečná situace. Dovedu si představit, že se někdo pokusí zákon otestovat. A třeba pak bude po provozovatelích neprávem vymáhat peníze," podotkl Novák.

Autor: Veronika Gecová

6.12.2014 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies