VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči se snaží ušetřit. Proto riskují a i v létě jezdí na zimních pneumatikách

Vyškovsko – Ačkoliv podle zákona jízda na zimních pneumatikách v létě není postižitelná, dopravní experti ji považují za nebezpečnou. Přesto na Vyškovsku počet řidičů, kteří za letní gumy nechtějí utrácet, podle majitelů pneuservisů přibývá. Důvodem je především snaha ušetřit.

27.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

 „A také nutnost používat zimní pneumatiky. Ve chvíli, kdy se tato povinnost uzákonila, a do toho navíc klesla kupní síla obyvatelstva, mnoho lidí začalo pořizovat pouze zimní obutí. To pak v létě dojezdí a na další sezonu znovu koupí zimní. Tento trend pokračuje i dnes, a to i u firem," uvedl Maxmilián Halata zabývající se prodejem a servisem pneumatik na Vyškovsku.

Jeho slova potvrdil i majitel jednoho z vyškovských pneuservisů Michal Jünger. „Jarní sezona, co se týká přezouvání, je asi o dvacet procent slabší než zimní. Často mě polije horko, když měním sjeté pneumatiky a na zadním sedadle vidím dětské autosedačky. Takové šetření mi pak připadne opravdu nezodpovědné," poukázal Jünger.

Oba se shodují na tom, že jezdit v létě za zimních gumách je hazard. Zimní pneumatika musí mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry. „Když mají z jara hloubku už jenom třeba lehce nad hranicí, řidič je nechá obuté a jezdí na nich do té doby, než už nemá ani 1,6 milimetru, což je zase hranice pro letní provoz," popsal Halata.

Problém je ale podle něj i v tom, že zákonná výška dezénu pro letní pneu ve výši 1,6 milimetru je jen technická norma z doby, kdy se ještě jezdilo na diagonálních pneumatikách. „Ve většině případů by měla být hloubka mnohem větší, hodně pak záleží i na velikosti auta. To, co je uzákoněné, je podle mě trošku alibismus, který se drží asi třicet let starých norem," poznamenal Halata.

Zákonné opatření tak považuje za kontraproduktivní, co se týká bezpečnosti na silnicích v létě. „Myslím, že jak se nemají používat letní pneumatiky v zimě, neměly by se používat ani zimní v létě. Neúměrně totiž prodlužují brzdnou dráhu. Samozřejmě i čím je vyšší vzorek s vyšším členěním, tak tím víc se pak pneumatika deformuje. Já sám letní jízdu na zimních gumách považuji za nebezpečnou. Kola se mohou chovat nepředvídatelně," doplnil Halata.

Ne všichni řidiči si ale myslí, že svým rozhodnutím nějak riskují. „Mezi zimou a létem nepřezouvám už několikátým rokem. Vím, že dopravní experti to zrovna dvakrát nedoporučují, ale nikdy mi nepřišlo, že by se kvůli zimnímu obutí nějakým způsobem měnilo chování auta. Navíc pneumatiky jsou dnes drahé, a tak se snažím ušetřit," svěřil se Vyškovan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podle Jüngra velké riziko nastává v situaci, kdy řidič jezdí přes léto na zimních pneumatikách a protože hloubka dezénu stále odpovídá i zimním předpisům, ponechá si je i na zimní měsíce. „Přestože dezén zákonu vyhovuje, pneumatika už je po letním období ztvrdlá a chováním a přilnavostí připomíná spíš letní," dodal Jünger.

Najdou se ale samozřejmě i motoristé, kteří naopak poctivě přezouvají rok co rok. „Je to bezpečnější. Riskovat se v tomto případě nemusí vyplatit," uvedl třeba obyvatel Slavkova Lukáš Poláček.

Přestože je jízda na zimních pneumatikách nebezpečná, pokuty se motoristé obávat nemusejí. „Tuto informaci můžu potvrdit. Řidičům za jízdu na zimních pneumatikách opravdu žádný postih nehrozí," potvrdila policejní mluvčí Iva Šebková.

JAN JURÁK

Autor: Redakce

27.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Seniorbus. Ilustrační foto.
12

Lepší podmínky pro starší lidi: v domovech přibude 200 míst, rozšíří Seniorbus

Zimní údržba lodí: téměř 300 kilogramů barvy. Na přehradu vyjedou 22. dubna

Brno /VIDEO/ – Devětačtyřicet kilogramů barvy spotřebuje brněnský dopravní podnik na zimní údržbu každé z šesti lodí plující v sezoně po hladině Brněnské přehrady. V zimním období plavidla natírají jejich posádky a lodě získají nátěr v bílé, černé, modré a červené barvě.

Byl jsem uťáplý, přiznává Nečas. Po pauze se konečně cítí takový jako předtím

Brno – Škola, autoškola, reprezentační a extraligový hokej. To je i pro osmnáctiletého mladíka zápřah. Útočník brněnské Komety Martin Nečas nyní zvládá několik věcí zároveň a do extraligových zápasů získal novou chuť, poté co v prvním únorovém týdnu před reprezentační přestávkou vynechal dvě utkání Komety.

Odvrácení stávky řidičů autobusů? Schůzky nikam nevedly, tvrdí odboráři

Jižní Morava – Schůze, které měly zamezit stávce řidičů autobusů, nepřinesly žádné výsledky, zní z řad odborářů. Na odvrácení krize dali úřadům čas do 15. března. „Budeme jednat čtyřiadvacet hodin denně s kýmkoli, kdo situaci pomůže vyřešit. Stávka je pořád reálná možnost," uvedl předseda odborářů Luboš Pomajbík.

Obžaloba: Připravili ho o byt. Lichva přispěla ke strýcově smrti, bojí se neteř

Brno – Obžalovaní z lichvy ve středu znovu stanuli před soudem. Podle obžaloby se činu dopustili na lehce mentálně retardovaném Vladimíru Bělohoubkovi, který už zemřel. Jeho neteř se domnívá, že ztráta bytu přispěla ke strýcově smrti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies