VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči se snaží ušetřit. Proto riskují a i v létě jezdí na zimních pneumatikách

Vyškovsko – Ačkoliv podle zákona jízda na zimních pneumatikách v létě není postižitelná, dopravní experti ji považují za nebezpečnou. Přesto na Vyškovsku počet řidičů, kteří za letní gumy nechtějí utrácet, podle majitelů pneuservisů přibývá. Důvodem je především snaha ušetřit.

27.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

 „A také nutnost používat zimní pneumatiky. Ve chvíli, kdy se tato povinnost uzákonila, a do toho navíc klesla kupní síla obyvatelstva, mnoho lidí začalo pořizovat pouze zimní obutí. To pak v létě dojezdí a na další sezonu znovu koupí zimní. Tento trend pokračuje i dnes, a to i u firem," uvedl Maxmilián Halata zabývající se prodejem a servisem pneumatik na Vyškovsku.

Jeho slova potvrdil i majitel jednoho z vyškovských pneuservisů Michal Jünger. „Jarní sezona, co se týká přezouvání, je asi o dvacet procent slabší než zimní. Často mě polije horko, když měním sjeté pneumatiky a na zadním sedadle vidím dětské autosedačky. Takové šetření mi pak připadne opravdu nezodpovědné," poukázal Jünger.

Oba se shodují na tom, že jezdit v létě za zimních gumách je hazard. Zimní pneumatika musí mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry. „Když mají z jara hloubku už jenom třeba lehce nad hranicí, řidič je nechá obuté a jezdí na nich do té doby, než už nemá ani 1,6 milimetru, což je zase hranice pro letní provoz," popsal Halata.

Problém je ale podle něj i v tom, že zákonná výška dezénu pro letní pneu ve výši 1,6 milimetru je jen technická norma z doby, kdy se ještě jezdilo na diagonálních pneumatikách. „Ve většině případů by měla být hloubka mnohem větší, hodně pak záleží i na velikosti auta. To, co je uzákoněné, je podle mě trošku alibismus, který se drží asi třicet let starých norem," poznamenal Halata.

Zákonné opatření tak považuje za kontraproduktivní, co se týká bezpečnosti na silnicích v létě. „Myslím, že jak se nemají používat letní pneumatiky v zimě, neměly by se používat ani zimní v létě. Neúměrně totiž prodlužují brzdnou dráhu. Samozřejmě i čím je vyšší vzorek s vyšším členěním, tak tím víc se pak pneumatika deformuje. Já sám letní jízdu na zimních gumách považuji za nebezpečnou. Kola se mohou chovat nepředvídatelně," doplnil Halata.

Ne všichni řidiči si ale myslí, že svým rozhodnutím nějak riskují. „Mezi zimou a létem nepřezouvám už několikátým rokem. Vím, že dopravní experti to zrovna dvakrát nedoporučují, ale nikdy mi nepřišlo, že by se kvůli zimnímu obutí nějakým způsobem měnilo chování auta. Navíc pneumatiky jsou dnes drahé, a tak se snažím ušetřit," svěřil se Vyškovan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podle Jüngra velké riziko nastává v situaci, kdy řidič jezdí přes léto na zimních pneumatikách a protože hloubka dezénu stále odpovídá i zimním předpisům, ponechá si je i na zimní měsíce. „Přestože dezén zákonu vyhovuje, pneumatika už je po letním období ztvrdlá a chováním a přilnavostí připomíná spíš letní," dodal Jünger.

Najdou se ale samozřejmě i motoristé, kteří naopak poctivě přezouvají rok co rok. „Je to bezpečnější. Riskovat se v tomto případě nemusí vyplatit," uvedl třeba obyvatel Slavkova Lukáš Poláček.

Přestože je jízda na zimních pneumatikách nebezpečná, pokuty se motoristé obávat nemusejí. „Tuto informaci můžu potvrdit. Řidičům za jízdu na zimních pneumatikách opravdu žádný postih nehrozí," potvrdila policejní mluvčí Iva Šebková.

JAN JURÁK

Autor: Redakce

27.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3

VIDEO: V tramvajích znělo jódlování, lidovky i zpěv v romštině

ční klinika NeoVize v brněnských Židenicích vznikla v roce 2008. Lékaři tam v současné době denně zvládnou kolem dvaceti operací či zákroků, většina z nich trvá přibližně čtvrt hodiny.

Léčba lidských očí: za některé pacienty vysazují lékaři strom

Brněnská mincovna vyrazí největší minci světa, zatím představili model

Brno – Dosud největší minci světa, australského zlatého Červeného klokana z roku 2012 o průměru osmdesáti centimetrů, čeká propad. Brněnská GSP mincovna připravuje ražbu české mince, která ho v prvenstvím předčí. „Bude nejen větší, plánujeme průměr devadesát a sto centimetrů, ale hlavně bude ražená, nikoliv litá, jako australská," vysvětlil Roman Diviš z mincovny.

Strážníci v Brně dopadli hledaného muže. Díky pivu

Brno – V poutech skončil muž, který si u brněnského hlavního nádraží dopřál pivo. Přitáhl totiž na sebe pozornost brněnských strážníků, kteří zjistili, že muže hledají republikoví policisté.

Janáčkova akademie slaví sedmdesát. Koncertem "kinoválů" a muzikálových hitů

Brno – Melodie z filmů Pelíšky či Tenkrát na západě, znělky z Hvězdných válek a Simpsonů. A také písně z muzikálů West Side Story, Hair nebo Flashdance. To vše zazní na slavnostním koncertě Vivat Academia!, který příští středu hostí Hudební scéna Městského divadla Brno.

Jsem idiot, kál se řidič kamionu. Opilý nemohl ani stát. Trestem je i vězení

Břeclav /VIDEO/ – Půl roku vězení, čtyřletý zákaz řízení a k tomu vyhoštění na stejnou dobu z České republiky. Takový trest si odnesl od břeclavského okresního soudu slovinský řidič kamionu Marjan Baht.  Čtyřicetiletého silně opilého muže zastavili na konci dubna na dálnici D2 u Břeclavi celníci, řidič nebyl schopen vstát ani chodit. Rozsudek je zatím nepravomocný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies