Plastová sedadla jsou v deseti nových minibusech Stratos i ve dvaadvaceti nových kloubových autobusech Solaris. „A budou i v dalších strojích, které nakupujeme. Například letos jde o dvanáct autobusů na plyn a v příštím roce o dalších osmaosmdesát. V nich bude plast potažený ještě kusy látky, které se při znečištění dají snadno vyměnit," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

S anketou se podnik obrátil na lidi loni v prosinci. Do provozu tehdy uvedl několik autobusů, ve kterých si cestující mohli vyzkoušet nové typy sedadel. „Byly to dřevěné laťkové sedačky a pak sedačky celoplastové. Cestující mohli vyplňovat anketu přes internet nebo přímo při vyzkoušení posezení, když tyto autobusy stály na náměstí Svobody," uvedla Hailichová.

Jasný vítěz

V anketě lidé hodnotili také polstrovaná sedadla. Od jejich používání chce dopravní podnik upustit. Z asi tří a půl tisíc lidí, kteří se k tématu vyjádřili, hodnotilo šedesát procent nejlépe plastovou sedačku. „Když bude mokrá nebo špinavá, tak to na ní na rozdíl od látkové hned uvidím a zachrání mě to třeba od ušpinění šatů. Navíc je pohodlnější než dřevěná," svěřila se například Brňanka Kristína Kučerová.

Podle Hailichové jsou teď plastová sedadla celosvětový trend. Kvůli snadné údržbě i ceně, která je nižší než u polstrovaných.

Plastové sedačky jsou lepší také podle vedoucího lékaře ortopedické kliniky Fakultní nemocnice Brno Luďka Ryby. Tvrdí, že správná sedačka má kopírovat fyziologické zakřivení páteře. „To dřevěná ani polstrovaná nezvládne vůbec. Plastové sedačky jsou relativně pohodlné a zakřivení lehce kopírují," zhodnotil Ryba.

Například v Břeclavi ale mají látkové sedačky a jsou s nimi spokojení. „Každou městskou linku, čili 561 až 569, obsazují autobusy s polstrovanými sedadly. Místa k sezení pravidelně čistíme. Máme na to speciální přístroj, který sedadla našamponuje. Vznik-lou pěnu pak stačí odsát," uvedl generální ředitel přepravní společnosti Bors Břeclav František Zugar.

Dodal, že sedačky jsou vždy součást soutěže na dodávku nového autobusu. „Podmínka je vysoká kvalita. S cestujícími máme dobré zkušenosti. Sedačky lidé neničí, a proto vybíráme ty nejkvalitnější," ujistil Zugar.

Cestující v Břeclavi jsou se sedadly spokojení. Potvrdil to například důchodce Josef Golas. „Ve starších autobusech to bylo horší. Teď jsou ale sedačky perfektní. Rozhodně bych je nijak neměnil," prohlásil muž.

Lucie Janečková ze Sudoměřic na Hodonínsku naopak i kvůli stavu sedadel dřív na hromadnou dopravu téměř zanevřela. „Když jsem ještě neměla řidičský průkaz, tak jsem se několikrát svezla. Vadilo mi, že autobusy jsou přeplněné, mají pomalovaná okna a špinavé a nepohodlné sedačky. Radši jsem pak chodila pěšky," řekla Janečková.

Když získala řidičský průkaz, začala jezdit především autem. Asi před rokem se ale do autobusu znovu dostala a čekalo tam na ni příjemné překvapení. „Interiér autobusu vypadal lépe, než jsem si ho pamatovala," dodala žena.

Pro zvětšení klikněte.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE.