Kdy se dálnice rozšíří, ještě není jasné. Ředitelství silnic a dálnic nejdřív musí zaktualizovat staré plány na její výstavbu. „Investiční záměr na rozšíření dálnice vznikl už v roce 2001. Obnovujeme teď proto dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí. Znovu vypočítat musíme náklady na celou stavbu," vysvětlil mluvčí ředitelství Jan Studecký.

V dokumentaci pro rozšíření dálnice se také počítá se stavbou dvou nových mimoúrovňových křižovatek, a to do průmyslové zóny v brněnských Černovicích a u Bosonoh.

S rozšířením dálnice počítají i všechny návrhy zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, které však ještě kraj nemá schválené.

Náměstek hejtmana jihomoravského kraje pro dopravu Zdeněk Pavlík obnovení plánů na rozšíření dálnice vítá. „Se stavbou se mělo začít už dávno, projektuje se několik let. Pro dopravu v kraji bude širší dálnice velká úleva, denně některými úseky projede až pětašedesát tisíc aut," zhodnotil náměstek.

Dodal, že od nového roku bude celý úsek dálnice od Holubic až po Kývalku zdarma. „Tuto část dálnice využívá mnoho řidičů z Brna i okolí. Usiloval jsem o to, aby se její zpoplatnění z roku 2011 zrušilo," prohlásil Pavlík.

Protihlukové stěny

I podle náměstka brněnského primátora pro dopravu Richarda Mrázka je význam třicetikilome­trového úseku pro město velký. „Řidiči ho využívají jako chybějící jižní část velkého městské okruhu. Nějakou dobu tak bude sloužit i po rozšíření, protože momentálně řešíme jeho východní část," zhodnotil Mrázek.

Podle něj je také důležité, aby se při projektování nezapomnělo na protihlukové stěny. S jeho názorem souhlasí i starosta městské části Brno-Jih Daniel Kypr. „Rozšíření dálnice podporujeme, nicméně je důležité, aby na to naši obyvatelé nedoplatili. Důležité jsou pro nás funkční protihlukové bariéry," uvedl Kypr.

Právě obyvatel jeho městské části se rozšíření dálnice dotkne nejvíc. „Už teď slyším doma celý den hluk z dálnice. Bojím se, že po jejím rozšíření to bude ještě horší," sdělil své obavy Brňan Roman Černý.

Starosta Holubic Stanislav Přikryl prohlásil, že pokud se dálnice rozšíří, budou u jeho obce třeba nové protihlukové stěny. „Bariéry, které tady máme teď, nám nestačí. V části obce chybí úplně. S přistavením dalších pruhů budeme potřebovat novou," řekl.

Rozšíření dálnice se naopak zamlouvá řidičům, kteří ji denně využívají. „Dva pruhy v jednom směru nestačily. Doufám, že třetí přibude co nejdřív," svěřil se Jaroslav Trkal, který dálnicí pravidelně jezdí.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary přinese rozšíření dálnice kraji ekonomické výhody. „Tento úsek je na jižní Moravě nejvytíženější. Díky pruhům navíc se zlepší dopravní dostupnost Brna a bezpečnost na dálnici," zhodnotil.