ÚZEMNÍ PLÁN. Jihomoravský kraj těsně před loňskými volbami schválil své zásady územního rozvoje. „Není v nich úplně všechno dobře udělané, ale musíme se posunout dopředu. Připravujeme aktualizaci," uvedl hejtman Šimek.
Jeho rezortní náměstek Martin Maleček už na přípravách pracuje. „Vytvoříme studii, která prověří všechny dopravní koridory, které jsou nyní v uvažovaných územních rezervách," slíbil Maleček. Podle něj ale kraj nestihne aktualizace vydat a schválit, jen je připraví.

D43? MOŽNÁ SILNICE. Jako územní rezerva jsou zatím vedení i varianty zamýšlené dálnice D43, která má propojit Brno se severem kraje. „Územní studie, kterou chystáme, má také určit, jestli místo D43 nebude lepší čtyřproudá silnice první třídy," uvedl Maleček. Řidiči by tak po ní mohli jezdit i bez dálniční známky, smířit by se ale museli s nižší rychlostí.

RYCHLOVLAKY V KRAJI. Hejtman Šimek chce v kraji podpořit také rozvoj vysokorychlostních tratí. „Cestující jede z Prahy až po Českou Třebovou stošedesátikilometrovou rychlostí, která potom ale klesne na devadesát, u Adamova na padesát a v Brně na třicet v hodině. Co nažene na trati, to ztratí u nás v kraji. Je také potřeba rozhodnout o poloze brněnského hlavního nádraží," upozornil Šimek.
Majitel dopravce RegioJet Radim Jančura upozornil, že tratě se nesmí projektovat pro dvě stě kilometrů v hodině, ale aspoň tři sta. „Náklady na stavbu tratě jsou u rychlejších paradoxně nižší než u pomalejších. Trať pro 200 kilometrů se totiž musí postavit s menšími převýšeními, aby je zvládla i nákladní doprava. Ta ale může jezdit po současných tratích," vyložil.

OTEVŘENÉ VLAKY. Na železnici vidí vedení kraje i budoucnost jižní Moravy. „Abychom lidi dostali do vlaků, musí mít vozy úroveň. Momentálně jsme uspořádali soutěž na vlastní stejně jako na jejich provozovatele," přiblížil plány náměstek pro dopravu Roman Hanák.
Výroba souprav ale potrvá, kraj proto musí vymyslet i variantu pro období mezi koncem současné smlouvy s Českými drahami a dodávkou vlastních vlaků.

KRAJ VĚDY. Doprava podle hejtmana komplikuje rozvoj vědy v kraji. „Chytré hlavy se sem nemají jak dostat. Dálnice do Vídně nestojí a železnice fungují také nedostatečně," nastínil problémy kraje.
Naopak dobrá je podle něj činnost Jihomoravského inovačního centra, které podporuje začínající firmy.

Online reportáž

Zdroj: DENÍK

Deník s vámi
Debata je součástí projektu panelových diskuzí Deník s vámi, na nichž vydavatelství Vltava Labe Media umožňuje významným osobnostem jednotlivých krajů diskutovat přímo s hejtmany o palčivých otázkách i možnostech rozvoje regionu. Jak vypadaly debaty v jiných krajích lze zhlédnout na webu www.deniksvami.cz.

Zdroj: DENÍK

Zdroj: DENÍK