VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno /VIDEO/ – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

26.2.2017 4 AKTUALIZOVÁNO 28.2.2017
SDÍLEJ:

Panelová diskuze Deníku Rovnost s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem a pozvanými hosty.Foto: DENÍK/Attila Racek

ÚZEMNÍ PLÁN. Jihomoravský kraj těsně před loňskými volbami schválil své zásady územního rozvoje. „Není v nich úplně všechno dobře udělané, ale musíme se posunout dopředu. Připravujeme aktualizaci," uvedl hejtman Šimek.
Jeho rezortní náměstek Martin Maleček už na přípravách pracuje. „Vytvoříme studii, která prověří všechny dopravní koridory, které jsou nyní v uvažovaných územních rezervách," slíbil Maleček. Podle něj ale kraj nestihne aktualizace vydat a schválit, jen je připraví.

D43? MOŽNÁ SILNICE. Jako územní rezerva jsou zatím vedení i varianty zamýšlené dálnice D43, která má propojit Brno se severem kraje. „Územní studie, kterou chystáme, má také určit, jestli místo D43 nebude lepší čtyřproudá silnice první třídy," uvedl Maleček. Řidiči by tak po ní mohli jezdit i bez dálniční známky, smířit by se ale museli s nižší rychlostí.

RYCHLOVLAKY V KRAJI. Hejtman Šimek chce v kraji podpořit také rozvoj vysokorychlostních tratí. „Cestující jede z Prahy až po Českou Třebovou stošedesátikilometrovou rychlostí, která potom ale klesne na devadesát, u Adamova na padesát a v Brně na třicet v hodině. Co nažene na trati, to ztratí u nás v kraji. Je také potřeba rozhodnout o poloze brněnského hlavního nádraží," upozornil Šimek.
Majitel dopravce RegioJet Radim Jančura upozornil, že tratě se nesmí projektovat pro dvě stě kilometrů v hodině, ale aspoň tři sta. „Náklady na stavbu tratě jsou u rychlejších paradoxně nižší než u pomalejších. Trať pro 200 kilometrů se totiž musí postavit s menšími převýšeními, aby je zvládla i nákladní doprava. Ta ale může jezdit po současných tratích," vyložil.

OTEVŘENÉ VLAKY. Na železnici vidí vedení kraje i budoucnost jižní Moravy. „Abychom lidi dostali do vlaků, musí mít vozy úroveň. Momentálně jsme uspořádali soutěž na vlastní stejně jako na jejich provozovatele," přiblížil plány náměstek pro dopravu Roman Hanák.
Výroba souprav ale potrvá, kraj proto musí vymyslet i variantu pro období mezi koncem současné smlouvy s Českými drahami a dodávkou vlastních vlaků.

KRAJ VĚDY. Doprava podle hejtmana komplikuje rozvoj vědy v kraji. „Chytré hlavy se sem nemají jak dostat. Dálnice do Vídně nestojí a železnice fungují také nedostatečně," nastínil problémy kraje.
Naopak dobrá je podle něj činnost Jihomoravského inovačního centra, které podporuje začínající firmy.

Deník s vámi
Debata je součástí projektu panelových diskuzí Deník s vámi, na nichž vydavatelství Vltava Labe Media umožňuje významným osobnostem jednotlivých krajů diskutovat přímo s hejtmany o palčivých otázkách i možnostech rozvoje regionu. Jak vypadaly debaty v jiných krajích lze zhlédnout na webu www.deniksvami.cz.


Autor: Michal Rapco

26.2.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Místo události, při níž v úterý ráno zahynul jeden voják, je obehnané páskami.
AKTUALIZUJEME
1 6

Ve vyškovských kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Platební karty. Ilustrační foto.

Muži ukradl peněženku přímo z batohu, přišel si na skoro třicet tisíc

V kraji chybí máslo, lidé si vyrábí i vlastní

Jižní Morava /ANKETA/ – Kraj trápí nedostatek másla. V některých obchodech jej zákazníci neseženou vůbec, jinde za něj zaplatí i šedesát korun. Někteří lidé jeho konzumaci omezují, jiní se uchylují k výrobě vlastního.

Tabla prvňáčků: Představí se ZŠ náměstí Míru, Kotlářská a Bakalovo nábřeží

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Hasiči prosí: neparkujte v zatáčkách, nedostaneme se k požáru

    Brno /FOTOGALERIE/ - Jihomoravští hasiči v pondělí ukazovali průjezdnost záchranné techniky brněnskými ulicemi. Při Týdnu evropské mobility tak poukázali na dlouhotrvající problém. Nezřídka se stává, že se cestou vůz zasekne v místě, které blokuje špatně zaparkovaný osobní automobil. Problémovými místy jsou především sídliště. „Proměňuje se to v průběhu dne a jinak jsou stálé lokace jako například velká sídliště. Ráno se vylidní, odpoledne a v noci jsou zase neprůjezdná,“ uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška. Dodal, že pokud hasiči vyjíždí k požáru večer, velmi často narazí na problém s průjezdem.

Je nám zima, stěžují si lidé z brněnské ulice Heleny Malířové

Brno – Zima. I přesto, že minulý týden začala topná sezóna, radiátory v domech v brněnské ulici Heleny Malířové zůstávají studené. „V pátek jsme chvíli topili. Od té doby to zkoušíme a zatím fungují jen jedny stoupačky. Na dalším topení se rozehřejí jen dvě žebra,“ postěžovala si třeba Olenka Řehůřková, která v ulici žije.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení