VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Starostové podepsali memorandum: Trať Brno – Vídeň? Přes Hevlín

Moravský Krumlov – Žádáme vládu, aby věnovala dostatečnou pozornost alternativní trati z Brna do Vídně přes Moravský Krumlov a Hevlín, tak přibližně zní text memoranda, které ve čtvrtek v Moravském Krumlově podepsali starostové ze Znojemska ale také třeba brněnský primátor.

26.8.2016 2
SDÍLEJ:

Železniční trať. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Daniel Smola

Moravskokrumlovský Knížecí dům hostil seminář s názvem Minulost, přítomnost a budoucnost železnice z Brna přes Moravský Krumlov do Vídně a Znojma. Odborníci a starostové se na něm zabývali současným nevyhovujícím stavem dopravní infrastruktury na jihu Moravy. „Současná koncepce vedení osobní i nákladní dopravy z jižního směru nebo ze směru od Znojma přes Břeclav rozhodně není funkčním řešením moderní dopravní infrastruktury. Přijatelnou alternativu nabízí využití stávající dráhy Brno – Hrušovany nad Jevišovkou – Hevlín s dobudováním krátké přípojky přes Dyji, aby došlo k obnovení alternativního a přitom logisticky nezbytného spojení z Brna na Vídeň," uvedl starosta Moravského Krumlova a iniciátor semináře Tomáš Třetina.

Jak dodal, memorandum nakonec podepsalo dvacet představitelů měst a obcí včetně zástupců Brna a Znojma. „Příští týden memorandum odešleme na vládu a další příslušná místa," doplnil Třetina.

Na semináři vystoupili odborníci věnující se této problematice, například Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu Brno, ředitel Ředitelství silnic a dálnic Brno David Fiala či znojemský zastupitel Jiří Kacetl. Ten připomněl důležitou roli trati přes Hevlín a naznačil její budoucí využití. „Diskuse byla věcná. Je to navázání práce z roku 2009, kdy zazněly z úst představitelů obcí na jihu Moravy ale také Dolního Rakouska jasné argumenty, proč se usilovně věnovat železniční trati Znojmo – Vídeň přes Hrušovany a Hevlín," řekl Kacetl, který se železniční dopravě dlouhodobě věnuje.

Jak zdůraznil, šlo by jen o obnovu provozu spěšného vlaku na této trati. „Do infrastruktury na spojnici, o které hovoříme, nešly tři dekády žádné větší peníze. Je zastaralá. Je jí potřeba zmodernizovat a nasadit na západě běžný moderní vozový park. To vše by nám přineslo velkou úsporu času. Takto zmodernizovaný vlak by propojil všechna větší sídla v regionu," upozornil Kacetl s tím, že by lidé za hodinu byli v Brně a nemuseli by jezdit osobními auty.

Pesimisticky vidí význam čtvrtečního setkání starosta Hevlína Antonín Pichanič. Právě příhraniční Hevlín je již roky odříznutý od železniční dopravy. A to přesto, že jen několik set metrů za státní hranicí je plně funkční, moderní trať na rakouské straně. „Nevěřím tomu, že z našeho setkání a memoranda něco vzejde. I když vím, že rakouská strana vyvíjí značný tlak na propojení trati mezi Laa an der Thaya a Hevlínem. Dnes místo toho trpíme kritickou zátěží, kdy přes nás projíždí obrovské množství kamionů. A to nemluvím o řepné kampani a dopravě s ní spojené," uzavřel Pichanič.

Autor: Dalibor Krutiš

26.8.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies