„Po ustanovení nebylo o nové krajské reprezentaci ani vidu ani slechu. Nejsem si jist, jestli lidé vůbec vědí, kdo kraj vede,“ zhodnotil situaci politolog Michal Pink.

ROZHOVOR s bývalým jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem najdete v pátečním tištěném vydání DENÍKU ROVNOST.

Podobně situaci vidí i politolog Stanislav Balík. „Sto dnů je příliš krátká doba na jakékoliv hodnocení, ale je jednoznačné, že vedení kraje není vidět. Troufnu si tvrdit, že při vypsání ankety s otázkou, kdo je jihomoravský hejtman, by hodně lidí neznalo odpověď,“ uvedl.

Politolog Lubomír Kopeček se domnívá, že za tak krátkou dobu ve funkci se nemohl hejtman ani vedení kraje zviditelnit. „Jeho předchůdcům, ať už šlo o Haška nebo prvního hejtmana Stanislava Juránka, trvalo v řádech let, než se jim podařilo zapsat do povědomí veřejnosti. Více by o Šimkovi bylo slyšet leda v případě nějakého konfliktu, jako je případ Olomouckého kraje. Tamní hejtman se už stihl rozhádat s vlastní stranou,“ zhodnotil Kopeček.

Karel Komínek z Institutu politického marketingu se domnívá, že za zmizením hejtmana může být jiný osobní přístup i hledání komunikační strategie. „Michal Hašek byl z pohledu propagace výjimečný politik s dlouholetými zkušenostmi a na jeho aktivní propagaci to bylo znát,“ zhodnotil.

Na podobný případ, kdy by výrazného hejtmana nahradil jiný, který se příliš neprezentuje, Komínek nezná. „Je to spíše tím, že Hašek byl opravdu velmi výjimečný případ,“ dodal Komínek.

Žádná mediální hvězda

Šimek své nevystupování na veřejnosti vysvětluje pracovitostí. „Chtěl jsem prostě po nástupu do funkce méně přestříhávat pásky a nedělat ze sebe mediální hvězdu. Více se zaměřuji na práci,“ vysvětlil.

I Komínek ale sdílí názor politologů, že Šimka jako hejtmana pravděpodobně moc lidí nezná. „Domnívám se, že si lidé při dotazu na vedení kraje nevybaví buď nikoho, nebo Michala Haška,“ doplnil Komínek.

Připomeňte si: Jihomoravský kraj má novou vládu. Strany podepsaly koaliční smlouvu

Ze zcela jiného pohledu hodnotí vedení kraje lidovec Roman Celý. Těsně po volbách se o něm mluvilo jako o možném novém hejtmanovi, nakonec jeho strana skončila v opozici. „Současné vedení ještě funguje na podkladech minulé koalice. Je v tom pár výjimek, které jsme kritizovali při schvalování rozpočtu. Menším obcím se totiž v programu rozvoje venkova odebraly peníze,“ upozornil Celý.

Problém podle něj je i příspěvek kraje padesát milionů korun pro brněnské národní divadlo a filharmonii. Brno totiž po schválení peněz od kraje snížilo vlastní příspěvek těmto institucím, které zřizuje. „Je to fakticky mimořádná dotace, na které se před volbami snášela vlna kritiky,“ upozornil Celý, který ještě v minulém volebním období spolu s Haškem kraji vládl.

ONLINE ROZHOVORs jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem v pondělí na webu BRNĚNSKÉHO DENÍKU ROVNOST.

Potenciální problém vidí v zastoupení v komisích a výborech. „Vůbec nereflektuje volební výsledky, kdy jsme získali šestnáct procent hlasů. Cítím to jako odvetu a myslím, že to není vůbec dobré,“ uzavřel.

Smířlivěji vidí situaci na kraji Jiří Hlavenka, který v řadách opozice usedl jako nováček za koalici Strany zelených a Pirátů. „Překvapilo mě, kolik úkolů je na kraji po minulém vedení nedořešených. Jsou to všechno známé případy, jako je kauza brněnského letiště, Thermal Pasohlávky, situace v záchranné službě nebo ve vzdělávání. Prakticky všude jsou nedodělky, se kterými se teď musíme popasovat,“ sdělil Hlavenka.

Za úspěch své volební koalice považuje alespoň pořizování záznamů z jednání zastupitelstva. „Krajská zasedání jsou vždy dopoledne, kdy jsou lidé v práci. Poprvé jsme ho ale přenášeli živě a lidé si doma mohou pustit zvukový záznam, až budou mít čas,“ shrnul úspěchy Hlavenka.

Čtěte také: Dopravci dostanou od kraje sto milionů k odvrácení stávky. Odborářům to nestačí


BÝVALÝ HEJTMAN MICHAL HAŠEK O SOUČASNÉM VEDENÍ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE ŘÍKÁ:

Největší výzvy? Letecká spojení

Michal Hašek.Zdroj: DENÍK/Drahomír Stulír

Brno /ROZHOVOR/ - Osm let vedl sociální demokrat Michal Hašek jižní Moravu, nyní dění v kraji sleduje jako běžný zastupitel. „Nové vedení se stále ještě seznamuje s krajskou agendou. Jsem ale rád, že zjišťují, že virtuální realita kolem některých krajských témat před volbami a jejich skutečný stav jsou rozdílné věci," říká Hašek ke sto dnům, po které je u moci současné vedení.

Nová vláda vždy přebírá projekty té předchozí. Zaznamenal jste už ale i nějaké od nového vedení?
Jsem zvědavý na projekt hyperloopu. Žertem jsem radě navrhl, aby náměstek hejtmana Jan Vitula byl pokusným cestujícím. Těší mě ale, že nové vedení pokračuje v projektech z minula. Za klíčové považuji územní plánování, orientaci na vědu, výzkum a inovace nebo třeba modernizaci integrovaného dopravního systému včetně nákupu nových vlaků.

Jaké jsou největší výzvy, které před vedením kraje nyní leží?
Je to například budoucnost leteckého spojení Brna se světem a vůbec fungování brněnského letiště.

Kraj se v současnosti potýká s problémy na záchrance, které začaly ještě za vašeho vedení. Vidíte zpětně, jak se problémům dalo předejít?
Důležité je komunikovat, a to vedení kraje dělá. Nátlakové akce, jako je třeba stávka, přestože záchranáři ze zákona stávkovat nesmí, jsou virtuální realita s jediným cílem - uříznout hlavu současnému řediteli jihomoravské záchranné služby Milanu Klusákovi.

Aktuální problém jsou mzdy řidičů autobusů. Jak se k němu má podle vás vedení kraje postavit?
Řešení musí být takové, aby odpovídalo zákonu, jinak by do nepřiměřeného rizika šli všichni - kraj, firmy i řidiči jako příjemci veřejných peněz. Kraj už v minulosti podpořil oprávněné nároky řidičů autobusů na spravedlivější odměňování. Kraj musí ale zároveň jednat o alespoň částečné kompenzaci od vlády.