VYBERTE SI REGION

Stromy u silnic? Riziko tragické nehody i ochránci řidičů a vozovek

Jižní Morava – Nejvíc jich lidé vysázeli za vlády rakouské císařovny Marie Terezie a jejího syna Josefa II. Aleje stromů lemující silnice dnes přinášejí například ochranu proti silnému větru a sněhovým jazykům. Ale stačí nepřiměřená rychlost nebo krátkodobá nepozornost řidiče a náraz do stromu často znamená smrt.

30.11.2014 8
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Život dvou motorkářů tak vyhasl minulý týden na silnici u Blatnice pod Svatým Antonínkem na Hodonínsku. Každoročně na jižní Moravě zemře podobným způsobem okolo desítky lidí.

I když jsou na stromech pro lepší viditelnost mnohdy odrazky, bílé pruhy nebo před nimi svodidla, ne vždy smrtelným nehodám zabrání. „Řidič musí přizpůsobit rychlost i styl jízdy prostředí, kterým projíždí," podotkl policejní mluvčí Pavel Šváb.

Chybějí peníze

Policisté vnímají stromy u silnic jako velkou hrozbu. „Každý strom blízko silnice je nebezpečný. Větší představují pevnou překážku. Pokud stojí blíž než čtyři a půl metru od krajnice, v místě mají být svodidla. Bohužel kvůli nedostatku peněz je to nereálné," konstatoval Jiří Lattner ze znojemské dopravní policie.

Stromy, které odborníci označí za rizikové, musejí pracovníci správy a údržby silnic vykácet. Aby nepadaly do silnice. „Z bezpečnostních důvodů tak každý rok pokácíme u okresních silnic stovky stromů a stovky naopak vysázíme. Postupně nahrazujeme staré aleje novými," informoval šéf vyškovských silničářů Zdeněk Gardelka.

Proti kácení stromů nebo dokonce celých alejí dlouhodobě bojuje nezisková organizace Arnika. Usiluje především o to, aby zdravé stromy zbytečně nešly k zemi. „Místo plošného kácení lze některé odborně ošetřit, v krajním případě pak nejnebezpečnější kusy pokácet," připustila vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová.

Podle ní aleje poskytují řadu výhod. „V létě chrání cesty před slunečním žárem, asfalt před roztékáním, takže brání vzniku takzvaných kolejí. V zimě naopak znemožňují tvorbu sněhových jazyků a svými kmeny rozbíjejí silný boční vítr," vyjmenovala Klemensová.

Petr Havel z Vážan na Vyškovsku nepovažuje aleje za hrozbu. „Člověk se samozřejmě nesmí po silnici řítit jako blázen, protože pak je pro něj rizikové cokoli," poukázal řidič.

Kvůli silnému větru v některých případech problémy působí i větve, které spadnou na projíždějící auta. „Pokud silnice patří do naší péče, náhradu škody za nás v takových případech vyřeší pojišťovna," sdělil Alois Vybíral ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.

Ale případy větví spadlých na auto se podle něj stávají ojediněle. „Nevhodné a poškozené dřeviny se snažíme průběžně odstraňovat. Silnice třetí třídy kontrolujeme jednou měsíčně, druhé třídy dvakrát," ujistil Vybíral.

Zdržení na trati

Kromě silničářů s podobnými problémy způsobenými živly bojují také pracovníci na železnicích. „Před dvěma měsíci narazil vlak na trase ze Znojma do Břeclavi do spadlého stromu. Nikdo se nezranil, ale provoz stál hodinu a půl," udal příklad mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V takových případech na místo nastoupí zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty, kteří překážející dřevinu odklidí. „Strom většinou odstraníme za několik hodin. Mnohdy je to rychlejší než doba, za kterou dopravce stihne zajistit náhradní autobusy," poznamenal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

"Aleje řidičům také pomáhají"

Jižní Morava – Členové neziskové organizace Arnika se snaží zachránit stromořadí u silnic. „Bezpečnost dopravy v alejích lze řešit i bez kácení," tvrdí vedoucí kampaně Zachraňme stromy Marcela Klemensová.

Proč stromy u silnic zachovat?
Aleje jsou typický prvek naší krajiny, utvářejí její strukturu, pomáhají při orientaci a plní i důležitou roli v ekosystému jako takzvané biokoridory. Aleje také chrání cesty v létě i v zimě před nepříznivými vlivy počasí.

Jaké jsou cíle kampaně Zachraňme stromy?
V roce 2006 začaly okolo silnic druhých a třetích tříd krajské silniční správy plošně kácet aleje, podobná situace se opakovala i v roce 2008. Využily výjimku v zákoně, která to umožňovala. Proto vznikla petice Zachraňme stromy a díky zhruba pětatřiceti tisícům podpisů se podařilo přimět politiky, aby výjimku ze zákona odstranili. Věříme, že bezpečnost dopravy v alejích lze řešit i bez kácení celých stromořadí.

Jak zajistit, aby ubylo smrtelných nehod?
Nejlépe pravidelnou údržbou a instalací reflexních prvků, tedy nátěry nebo odrazkami. Dál snížením rychlosti v alejích a ve velmi vhodně zvolených případech i umístění svodidel. Arnika také po vzoru například Německa navrhuje, aby vznikla samostatná dopravní značka „Pozor, alej!".

Takže podle vás aleje za dopravní nehody nemohou?
Je to jeden z nejrozšířenějších mýtů. Nebudu se snažit popírat, že stromy mohou zhoršit následky nehod, ale nejsou jejich příčina. Říká se také, že stromy rozptylují pozornost řidičů, ovšem pravý opak je pravda. Studie prokazují, že řidiči jedoucí alejí se na řízení víc soustředí, stromy pomáhají sledovat směr, a když jsou navíc natřené reflexními pruhy, umějí řidiče vést i v noci nebo za špatné viditelnosti.

Výhled zastínily třešně, traktor smetl motorku

Jižní Morava – Pomníčky se jmény mrtvých lemují nebezpečné úseky jihomoravských silnic osázené alejemi stromů.
Deník Rovnost označil šest rizikových míst, kde se staly nehody s tragickými následky.

SMRTELNÁ ALEJ. Za dva roky si silnice II/385 vedoucí z Kuřimi směrem na Tišnov na Brněnsku vyžádala nejméně dva lidské životy. Naposled tam zemřel řidič před dvěma měsíci, jel příliš rychle. Po nárazu do stromu skončil jeho vůz v příkopu. „Pokud jedete hodně rychle, je to tam opravdu zrádné. Okolo jsou stromy, do kterých můžete narazit. Vzpomínám na nehodu, kdy před dvěma lety jel mladík rychle, nezvládl řízení a narazil do stromu. O život tehdy přišel jeho spolujezdec, " řekl Brňan Filip Petr.

ZRÁDNÉ ZATÁČKY. Za nebezpečný úsek na Hodonínsku řidiči považují silnici II/495 mezi Moravským Pískem na Hodonínsku a Uherským Ostrohem. „Stromová alej je přímo u silnice. Cesta je navíc hodně točitá, takže nebezpečí nehody s nárazem do stromu je poměrně velké," vyjádřil se bývalý profesionální řidič Zdeněk Čech.

VYSOKÁ RYCHLOST. Řada havárií s vážnými následky se stane na silnici I/53 mezi Znojmem a Pohořelicemi, konkrétně v úseku mezi Lechovicemi a Miroslaví-Kašencem. Podle policie může za většinu smrtelných nehod zbytečně vysoká rychlost. „Prvotní příčina je zde z devadesáti procent příliš rychlá jízda, nedbalost při řízení či špatný manévr řidiče. To byla také příčina posledního letošního úmrtí po nárazu auta staršího muže do stromu v tomto úseku," konstatoval šéf znojemských dopravních policistů Robert Pešek. Připomněl tak vážnou nehodu z letošního podzimu. „Tento řidič, kromě rychlé jízdy, pak při vyhlížení před nákladní auto, které hodlal předjet, zavadil o další náklaďák, který jel v protisměru. Se svojí oktávií pak nešťastně narazil do jednoho ze stromů u silnice," dodal Pešek.

NEBEZPEČNÝ ÚSEK. K nejrizikovějším místům na Břeclavsku patří silnice I/40 s alejí mezi Sedlecí a Mikulovem, kde stromy rostou velmi blízko u silnice. „V tomto úseku řidiči často havarují. Pravidelně tam vyjíždíme. Někdy i k těžkým úrazům. V případě nárazu do stromu jsou zranění vždycky velmi vážná. Další nehodový úsek je silnice III/41417 za Charvátskou Novou Vsí směrem na Lednici. Je to sice silnice třetí třídy, ale velmi frekventovaná a navíc je kolem ní hodně stromů," informoval šéf dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach. Že jde o nebezpečné místo, tam jasně dokazuje několik pomníčků mrtvým řidičům či cestujícím.

VZROSTLÉ STROMY. Před čtyřmi měsíci havaroval na silnici II/428 u Švábenic na Vyškovsku motorkář, který se srazil s vlečkou traktoru, a kvůli tomu se těžce zranil. Na vině byly dvě vzrostlé třešně, kvůli kterým řidič traktoru vyjíždějící z vedlejší silnice přehlédl přijíždějící motorku. Vyškovští silničáři se nyní podle svého šéfa Zdeňka Gardelky chystají, že tyto dva stromy pokácejí. Brání totiž ve výhledu a krajský odbor životního prostředí je vyhodnotil jako rizikové.

LENKA GRABCOVÁ
TOMÁŠ KÁRA
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Autor: Redakce

30.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

Richard Müller v Brně: nová deska i šansony

Brno – V září vydal nové album a ještě za čerstva s ním vyrazil na koncertní šňůru po českých a moravských městech. V úterý večer se slovenský zpěvák Richard Müller vrací na prkna brněnského Janáčkova divadla, aby zde završil své tříměsíční „To nejlepší" turné.

OBRAZEM: Lucie Bílá a její hosté vystoupili v Brně

Brno – Na poklidnou vánoční atmosféru se mohli lidé naladit v pondělí večer v brněnské hale Vodova. Se svým slavnostním vánočním koncertem tam vystoupila Lucie Bílá. Zpěvačku doprovázela kapela Petra Maláska a nechyběli ani hosté.

Nelze jít na hřiště podělaný, upozorňuje gólman Melichárek

Brno – Zatímco za celou loňskou sezonu vytahoval brněnský gólman Dušan Melichárek míč z branky pouze pětadvacetkrát, za podzimní část nového ročníku nejvyšší fotbalové soutěže se ohnul pro tři balony navíc. V 16 utkáních obdržel 28 branek. „Prohráli jsme tady pouze se Slavií, ale snad ani není možné, kolik bodů máme," nechápal třiatřicetiletý brankář.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies