VYBERTE SI REGION

Supermarkety v kraji? Stavbu obchodu zbrzdil nález starého hřbitova

Jižní Morava /TÉMA, INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Architekti považují supermarkety za zhoubu veřejného prostoru. Vylidňují centra měst, neslouží k setkávání, mají jen přimět lidi k nakupování. Přesto obyvatelé mnoha jihomoravských měst po stavbě těchto obchodů touží, je to pro ně nejpohodlnější způsob nakupování. Na řadě míst jsou ale supermarkety kontroverzní téma. Například v Břeclavi odmítají stavbu Kauflandu kvůli chybějící dokumentaci.

19.1.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Zatímco některé obce na jižní Moravě na nové supermarkety napjatě čekají, jiné je na svém území vůbec nechtějí. V Brně přispívají k vylidňování centra, v regionech jejich stavbě často padnou za oběť historické budovy. Oblíbenost nákupních center však stoupá, například v Kyjově na Hodonínsku jsou lidé ochotní chodit pěšky na okraj města, i když k prodejnám nevede žádný chodník.

Už několik let se mluví o stavbě Lidlu v Bučovicích na Vyškovsku. Ve městě kvůli tomu padla k zemi historická sýpka. Původně měl obchod vyrůst místo měšťanských domů ve Slavkovské ulici, z toho však sešlo. Je pravděpodobné, že stavba nezačne ani letos. „Úmysl řetězce však stále trvá," potvrdila bučovická zastupitelka Jana Vlachová. Důvody odkládání stavby, která získala už i územní rozhodnutí, ale společnost tají.

Překvapivý nález

Nález zaniklého židovského hřbitova v místech, kde se mělo stavět, zase zkomplikoval plány na výstavbu obchodního centra Spar ve Slavkově u Brna v areálu bývalého cukrovaru. Stavbu to zdrželo asi o dva roky. Nakonec se obchodní firma s židovskou obcí dohodla. „Dohodli jsme se na posunutí parkoviště a kruhového objezdu tak, aby se stavba centra židovskému pohřebišti vyhnula," vysvětlil Deníku Rovnost generální ředitel obchodní společnosti Spar Martin Ditmar.

Problémy řeší také v Břeclavi. Řada tamních obyvatel i část místních zastupitelů nesouhlasí s výstavbou Kauflandu na zámecké louce u rybníku Včelínek. Vedení města postrádá řádnou studii řešení dopravy i dopadu na krajinu. „Shodli jsme se, že zamítavé stanovisko nezměníme. Posouzení vlivů stavby na životní prostředí se v této souvislosti řešilo už popáté. Návrh je ale opět nedostatečný," uvedl naposledy místostarosta Břeclavi Jaroslav Parolek.

Supermarkety a hypermarkety na jižní Moravě.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Naopak ve druhém největším městě Hodonínska, Kyjově, na obchodní centrum lidé netrpělivě čekali léta. Teprve od loňského května se tam otevřela nákupní zóna Vendo park s Kauflandem a dalšími obchody. Problém je, že přestože nákupní zóna leží za městem, lidé si do ní zvykli chodit pěšky. Jenže k ní nevede chodník a lidé využívají nebezpečnou silnici. „Po několika jednáních jsme vypracovali cílový návrh trasy chodníku," uvedl vedoucí kyjovského odboru rozvoje města Otakar Matula.

Dlouhá léta čekali na supermarket také lidé ze Strážnice, kteří museli za nákupy zajíždět až do Veselí nad Moravou či Hodonína. Dočkali se 15. dubna 2011. Od té doby nakupují v Penny Marketu, který vyrostl u tamního kulturního domu. Další obchodní domy vedení města neplánuje. „Lidé nemají starosti, kde nakoupit, ale spíš za co nakoupit," myslí si starostka Strážnice Renata Smutná.

Centra trpí

I v Brně vznikají nové obchody. V posledních patnácti letech to byly desítky supermarketů a hypermarketů. „Trpí kvůli tomu centrum. Je nutné stavbu supermarketů regulovat. V Brně to dřív byla věc hlavního architekta, kterého ale město už dlouho nemá a citelně tu chybí," myslí si brněnská architektka a urbanistka Jana Benešová.

Také některým lidem v Brně i v menších městech se už nakupování v obřích centrech začíná zajídat. „Na velký rodinný nákup pořád vyrážím do hypermarketu, ale když si chci udělat radost, v klidu se projít mezi stánky a promluvit s prodejci, dávám přednost farmářským trhům. Je tam úplně jiná atmosféra, než v nacpaných obchodních centrech," poznamenala například Jana Šperglová.

Architekt Hrůša: Supermarket? Kravín je kulturnější

Brno /ROZHOVOR/ - Pouhé nakupování namísto příležitosti k setkávání lidí nabízí podle brněnského architekta Petra Hrůši současné supermarkety. „Jsou bezduché. I kravín je kulturnější stavba," říká architekt.

Jak vnímáte roli supermarketů v městské architektuře?

Nemají žádnou ambici na architektonický přístup, jde jim jen o primitivní spotřebu. Obchod je na prvním místě. Kulturnější stavba je i kravín, který má alespoň nějaký řád. V supermarketech dokonce čas od času přeskládávají regály, aby tam lidé bloudili a víc nakoupili. Dřívější trhy vytvářely veřejný prostor pro setkávání, to už teď úplně mizí.

A co velká obchodní centra, kde jsou desítky prodejen na jednom místě. Ty netvoří veřejný prostor?

Ulice města mají svou historii a ducha, to těmto obřím centrům chybí. V Brně je oblíbená například Vaňkovka, kde trošku duch původní továrny zůstal a lidé se tam cítí příjemně, dávají si tam srazy, získávají pocit, že mají to luxusní zboží na dosah. V obchodních centrech jde však také v první řadě jen o zisk, vůbec ne o kulturu. Není v nich ani metr navíc. Chodby jsou naměřené tak, aby se dalo pohodlně procházet a zároveň, aby bylo lidem trochu těsno. Tím mají získat pocit, že je to živá půda, že jsou v centru dění.

Supermarketů čím dál víc přibývá i v menších městech. Jak to ovlivňuje centra obcí?

Likvidují ty obyčejné obchody na rohu, kam si člověk zaskočí pro mléko a housky. V centrech měst zbudou jen prodejny luxusnějšího zboží, které si mohou dovolit dražší nájmy v kamenných obchodech. Supermarkety staví na periferii, s co nejmenšími náklady.

Vidíte na stavbě supermarketů alespoň něco pozitivního?

U lehkých konstrukcí běžných supermarketů je poměrně jednoduché je odstranit. A zbude po nich pak dopravně připravená plocha, na které snad jednou vyroste něco jiného.

Autor: Petra Kozlanská, Redakce

ANKETA

Vadí vám, že supermarketů dál přibývá?

ANO

53 %

NE

47 %

Hlasovalo: 240     Anketa byla ukončena

19.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies