V jedenadvacátém století je to součást moderní doby. Počítače jsou dnes prakticky všude a je velmi pravděpodobné, že je žáci budou využívat po celý svůj život. Tak se ministr školství Marcel Chládek vyjádřil k problematice zavádění moderních technologií do škol. Mezi ně patří mimo jiné také tablety, které v poslední době nacházejí místo ve stále více školách v Jihomoravském kraji.

Ministr chce, aby v budoucnu dotyková zařízení, jako jsou tablety, děti ve školách využívaly už od útlého věku. „Přístroje jsou lehčí než učebnice a sešity, navíc jsou efektivní, když žák ve škole chybí. Může totiž například řešit úkoly z domova," popsala některé výhody tabletů mluvčí ministerstva školství Klára Bílá.

Ministerstvo v současné době nabízí základním a středním školám díky projektu nazvaném Tablety do škol možnost získat peníze na školení učitelů a také si pořídit dvacet mobilních dotykových zařízení. Zájem projevily stovky škol.

Zapojila se například základní škola v Kuřimi na Brněnsku. „Vstoupili jsme do projektu a máme do konce roku dostat dvacet tabletů. Žáci už teď smějí používat svoje vlastní přístroje, pokud se na tom domluví s učitelem. Pro některé předměty jsou tato zařízení dobrá, ale v příliš velké míře je tu nechci," konstatoval ředitel školy Stanislav Plchot.Pro zvětšení klikněte.

Na základní škole v Lidické ulici v Brně už tablety používají. „Učitelé je mají. Nakoupili jsme je pro ně v ceně přibližně sedmi tisíc korun za kus. Při výuce pomůžou. Žádná školení přitom učitelé neměli, jsou to samouci," sdělil ředitel Gordon Brei. Zároveň dodal, že se ještě uvidí, jestli škola pořídí i nějaké tablety pro děti.

Naopak rozhodnuti už jsou na znojemské Základní škole JUDr. Josefa Mareše. Je známá moderním přístupem k výuce a tablety už se tam rozhodli používat před rokem. „Máme tu celou tabletovou učebnu. Počítače skladujeme ve speciální skříni, kde jsou v bezpečí a také se dobíjejí. Podle potřeby si učitel tuto skříň celou převeze, nebo si odnese potřebný počet tabletů do výuky," přiblížil systém na škole její ředitel Miloslav Hubatka.

Dodal, že tablety ve škole považuje za jasný nadstandard a pro děti je to atraktivní forma výuky. „Používání tabletů jim zprostředkuje učivo trochu jiným způsobem. Zároveň je ale neodtáhne od učebnic. Tablet jen doplňuje to, co knížka nemá, ale nemůže ji nahradit. Ani nechceme význam učebnice nahrazovat," vysvětlil Hubatka.

Jinak než on vidí využití tabletů ve výuce někteří jejich odpůrci. S používáním těchto zařízení ve školách zásadně nesouhlasí například Marcela Králíková z Ratíškovic na Hodonínsku, která má dvě děti na základní škole. „Dnešní děti si už od dvou let hrají s tabletem. A ještě jim je budeme dávat do školy? To ne. Počítač si osvojí až v páté třídě, kdy mají povinnou informatiku. To úplně stačí," prohlásila žena.

Zatím platí, že tablety mají nebo plánují pořídit především učitelé. Třeba jako na gymnáziu v Hustopečích na Břeclavsku. Vedení školy se sponzory a rodiči koupili na jaře prvních deset kusů, které slouží v hodinách matematiky, biologie, chemie nebo angličtiny.
Celkové náklady na tablety se pohybovaly kolem šedesáti tisíc korun. „Přikláním se k variantě, že je budou mít spíš vyučující. Zařízení lze jednoduše připojit na projektor, výsledek uvidí všichni a nepotřebujeme ani interaktivní tabuli," sdělil před časem ředitel hustopečského gymnázia Jan Sedláček.

VOJTĚCH KUČERÁK
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI