VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tisícovka za nedostatek hotovosti. Vysoké pokuty nás likvidují, zlobí se řidiči

Vyškovsko – Výše a důvody k udělování pokut. To je to, co trápí některé řidiče autobusů už pěkných pár měsíců. V posledních týdnech mezi nimi navíc koluje sazebník, který v nich nelibost ještě víc umocňuje. Pokuty jsou vysoké, některé z podmínek prý ani nelze dodržet.

23.1.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

„Sazebník museli vytvořit leda lidé, kteří nechápou, jak vypadá skutečný provoz. Jediný záměr, který v něm vidím, je to, že díky němu získají snadno naše peníze. S kolegy dostáváme sankce v podstatě neustále. Když vezmu v potaz to, že naše čistá výplata nepřesahuje patnáct tisíc korun, tak jsou téměř likvidační. Nerozumím tomu, jak mohl kraj a Kordis, kteří integrovanou dopravu provozují, takový sazebník schválit," zdůraznil jeden z řidičů, který si kvůli obavě o místo nepřál zveřejnit své jméno. Redakce Vyškovského deníku Rovnost, která má sazebník k dispozici, ho však zná.

Podle mluvčí Jihomoravského kraje Denisy Kapitančikové kraj ani Kordis k řidičům jako takovým vztah nemají. „Smlouvy uzavíráme s dopravcem. Pokuty jsou tak vždy požadované po něm, nikoliv po řidiči. Zda následně jako zaměstnavatel po řidiči pokutu vymáhá, je vždy na dopravci. Kraj ani Kordis do této oblasti rozhodování nezasahují," informovala.

Vybrané postihy řidičů autobusů
- zpoždění vinou dopravce do 30 minut: 2000 Kč
- nedostatek hotovosti: 1000 Kč
- vynechání zastávky: 1000 Kč
- bezdůvodný pozdní odjezd ze zastávky: 1000 Kč
- opožděné přistavení autobusu na odjezdovou zastávku: 1000 Kč
- odjezd ze zastávky o víc než 60 sekund dřív: 500 Kč
- řidič nezastavil čelem autobusu u označníku nebo nezajel k hraně nástupiště: 500 Kč

Zdroj: Sazebník smluvních postihů

Nicméně potvrdila, že sazebník byl součástí krajské zadávací dokumentace při zadávání zakázek k zajištění dopravní obslužnosti. „Tvoří tak nedílnou přílohu smluv o veřejných službách mezi krajem a dopravcem. Považujeme jej za přiměřený," řekla mluvčí.

Jedním z problémových bodů je podle řidičů třeba podmínka, že pod pokutou tisíc korun u sebe musí mít dostatečnou hotovost tak, aby mohl cestujícímu vrátit na jakoukoliv bankovku. „To ale není možné. Když se sejde několik lidí po sobě, kteří platí tisícikorunou, je to problém. Někdo vytáhne i dvoutisícovku. Přitom v přepravních podmínkách v článku osm je uvedené, že za jízdenku má cestující platit odpočítanou částkou," upozornil řidič.

Pro menší autobusy

U dalších bodů míru zavinění ovlivnit podle svých slov nedokáže. „Například musíme přijet čelem na zastávku a zastavit tak, abychom stáli přímo u hrany nástupiště. Některé zastávky jsou ale stavěné na mnohem menší autobusy a my se na ně zkrátka nevlezeme. Sporný je podle mě i bod, který se týká vydání nesprávné jízdenky. Může se stát jen obyčejná lidská chyba, které si nemusím hned všimnout, a za to zaplatím tisíc korun," pokrčil rameny.

Podle mluvčí kraje, pokud mají zaměstnanci dopravce za to, že regres smluvního postihu je neoprávněný, mají možnost se bránit právní cestou. „Nikoliv však prostřednictvím Jihomoravského kraje, ten k tomu není příslušný," upozornila Kapitančiková s tím, že dodatečná úprava sazebníku u uzavřených smluv není možná.

Dodala, že je třeba si uvědomit, že pro řádnou funkčnost celého systému je nezbytně nutné, aby byly ze strany dopravce dodržované všechny povinnosti. „Kraj a Kordis musejí vždy dbát především na zájmy cestujících, pro které je systém určený. Jim samotným totiž v důsledku nedodržení povinností, kdy například spoj odjede ze zastávky dříve, můžou vzniknout mnohem větší škody, než je vyměřená výše smluvní pokuty," naznačila Kapitančiková. Zástupce ředitele Kordisu Květoslav Havlík k dotazu prohlásil, že se společnost s odpověďmi kraje ztotožňuje.

Podle advokátky Kláry Gottwaldové, která se zabývá i pracovním právem, zákoník práce obecně nepřipouští, ba přímo zakazuje, ukládat zaměstnanci peněžní postihy za porušení povinnosti vyplývající mu ze základního pracovněprávního vztahu s výjimkou škody, za kterou odpovídá. „Na druhou stranu může stanovit, že některé složky měsíční mzdy zaměstnance jsou pohyblivé. Pak by v případě nesplnění některé předem stanovené podmínky bylo možné, že obdrží tuto část mzdy ve snížené výši nebo vůbec," popsala advokátka.

V takovém případě však nejde o peněžní postih, protože zaměstnanec nesplnil předem stanovené podmínky, na které se pohyblivá složka mzdy váže. Pokud plat nebyl sjednaný v pracovní smlouvě, je možné výši mzdy měnit pouze se souhlasem zaměstnance. „Jeho mzda nesmí klesnout pod základní sazbu minimální mzdy. Vše ale závisí na bližším se seznámením s případem. Nemůžu tak s jistotou říci, jestli zaměstnavatel postupuje v rozporu se zákonem nebo jestli nedochází ke snižování pohyblivé složky mzdy," dodala Gottwaldová.

Autor: Alena Grycová

23.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na dálnici u Tvarožné se srazila dvě auta. Nehoda omezila i dopravu ve Slatině

Ilustrační foto

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

Na jihu Moravy chytili Syřana s osmiletým synem. Chtějí je vrátit do Maďarska

Jižní Morava – Už třiadvacet migrantů zachytila letos cizinecká policie na jižní Moravě. Poslední dva chytili v Břeclavi na nádraží při kontrole mezinárodního vlaku z Rakouska do Německa v noci na pátek. Jednalo se o čtyřicetiletého muže ze Sýrie a jeho osmiletého syna. „Oba žádali o azyl v Maďarsku, kam budou vráceni," uvedla policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

AKTUALIZOVÁNO

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. V centru Brna zasahovali na střeše

Brněnsko – Na šesti místech na Brněnsku museli od pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Sto dnů krajské vlády: hejtman Šimek není vidět. Hašek je zvědavý na hyperloop

Brno – Doba hájení nového vedení kraje skončila, radní a hejtman ve svých funkcích ve čtvrtek oslavili sto dnů. A za tu dobu dali vznik novému termínu: neviditelný Šimek. Brněnský deník Rovnost oslovil tři politology z Masarykovy univerzity, aby nové vedení zhodnotili. Zatímco bývalý hejtman Michal Hašek informoval voliče o takřka každém svém kroku, Bohumil Šimek jakoby zmizel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies