VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tisícovka za nedostatek hotovosti. Vysoké pokuty nás likvidují, zlobí se řidiči

Vyškovsko – Výše a důvody k udělování pokut. To je to, co trápí některé řidiče autobusů už pěkných pár měsíců. V posledních týdnech mezi nimi navíc koluje sazebník, který v nich nelibost ještě víc umocňuje. Pokuty jsou vysoké, některé z podmínek prý ani nelze dodržet.

23.1.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: archiv DENÍKU

„Sazebník museli vytvořit leda lidé, kteří nechápou, jak vypadá skutečný provoz. Jediný záměr, který v něm vidím, je to, že díky němu získají snadno naše peníze. S kolegy dostáváme sankce v podstatě neustále. Když vezmu v potaz to, že naše čistá výplata nepřesahuje patnáct tisíc korun, tak jsou téměř likvidační. Nerozumím tomu, jak mohl kraj a Kordis, kteří integrovanou dopravu provozují, takový sazebník schválit," zdůraznil jeden z řidičů, který si kvůli obavě o místo nepřál zveřejnit své jméno. Redakce Vyškovského deníku Rovnost, která má sazebník k dispozici, ho však zná.

Podle mluvčí Jihomoravského kraje Denisy Kapitančikové kraj ani Kordis k řidičům jako takovým vztah nemají. „Smlouvy uzavíráme s dopravcem. Pokuty jsou tak vždy požadované po něm, nikoliv po řidiči. Zda následně jako zaměstnavatel po řidiči pokutu vymáhá, je vždy na dopravci. Kraj ani Kordis do této oblasti rozhodování nezasahují," informovala.

Vybrané postihy řidičů autobusů
- zpoždění vinou dopravce do 30 minut: 2000 Kč
- nedostatek hotovosti: 1000 Kč
- vynechání zastávky: 1000 Kč
- bezdůvodný pozdní odjezd ze zastávky: 1000 Kč
- opožděné přistavení autobusu na odjezdovou zastávku: 1000 Kč
- odjezd ze zastávky o víc než 60 sekund dřív: 500 Kč
- řidič nezastavil čelem autobusu u označníku nebo nezajel k hraně nástupiště: 500 Kč

Zdroj: Sazebník smluvních postihů

Nicméně potvrdila, že sazebník byl součástí krajské zadávací dokumentace při zadávání zakázek k zajištění dopravní obslužnosti. „Tvoří tak nedílnou přílohu smluv o veřejných službách mezi krajem a dopravcem. Považujeme jej za přiměřený," řekla mluvčí.

Jedním z problémových bodů je podle řidičů třeba podmínka, že pod pokutou tisíc korun u sebe musí mít dostatečnou hotovost tak, aby mohl cestujícímu vrátit na jakoukoliv bankovku. „To ale není možné. Když se sejde několik lidí po sobě, kteří platí tisícikorunou, je to problém. Někdo vytáhne i dvoutisícovku. Přitom v přepravních podmínkách v článku osm je uvedené, že za jízdenku má cestující platit odpočítanou částkou," upozornil řidič.

Pro menší autobusy

U dalších bodů míru zavinění ovlivnit podle svých slov nedokáže. „Například musíme přijet čelem na zastávku a zastavit tak, abychom stáli přímo u hrany nástupiště. Některé zastávky jsou ale stavěné na mnohem menší autobusy a my se na ně zkrátka nevlezeme. Sporný je podle mě i bod, který se týká vydání nesprávné jízdenky. Může se stát jen obyčejná lidská chyba, které si nemusím hned všimnout, a za to zaplatím tisíc korun," pokrčil rameny.

Podle mluvčí kraje, pokud mají zaměstnanci dopravce za to, že regres smluvního postihu je neoprávněný, mají možnost se bránit právní cestou. „Nikoliv však prostřednictvím Jihomoravského kraje, ten k tomu není příslušný," upozornila Kapitančiková s tím, že dodatečná úprava sazebníku u uzavřených smluv není možná.

Dodala, že je třeba si uvědomit, že pro řádnou funkčnost celého systému je nezbytně nutné, aby byly ze strany dopravce dodržované všechny povinnosti. „Kraj a Kordis musejí vždy dbát především na zájmy cestujících, pro které je systém určený. Jim samotným totiž v důsledku nedodržení povinností, kdy například spoj odjede ze zastávky dříve, můžou vzniknout mnohem větší škody, než je vyměřená výše smluvní pokuty," naznačila Kapitančiková. Zástupce ředitele Kordisu Květoslav Havlík k dotazu prohlásil, že se společnost s odpověďmi kraje ztotožňuje.

Podle advokátky Kláry Gottwaldové, která se zabývá i pracovním právem, zákoník práce obecně nepřipouští, ba přímo zakazuje, ukládat zaměstnanci peněžní postihy za porušení povinnosti vyplývající mu ze základního pracovněprávního vztahu s výjimkou škody, za kterou odpovídá. „Na druhou stranu může stanovit, že některé složky měsíční mzdy zaměstnance jsou pohyblivé. Pak by v případě nesplnění některé předem stanovené podmínky bylo možné, že obdrží tuto část mzdy ve snížené výši nebo vůbec," popsala advokátka.

V takovém případě však nejde o peněžní postih, protože zaměstnanec nesplnil předem stanovené podmínky, na které se pohyblivá složka mzdy váže. Pokud plat nebyl sjednaný v pracovní smlouvě, je možné výši mzdy měnit pouze se souhlasem zaměstnance. „Jeho mzda nesmí klesnout pod základní sazbu minimální mzdy. Vše ale závisí na bližším se seznámením s případem. Nemůžu tak s jistotou říci, jestli zaměstnavatel postupuje v rozporu se zákonem nebo jestli nedochází ke snižování pohyblivé složky mzdy," dodala Gottwaldová.

Autor: Alena Grycová

23.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Utkání 26. kola první fotbalové ligy mezi FC Vysočina Jihlava a FC Zbrojovka Brno, 28. dubna v Jihlavě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Zbrojovku srazily v záchranářském souboji důraz a standardky

Irena Janoušková.

S operací Afghánky jsme museli počkat na manžela, popisuje anestezioložka

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Břeclav – Podivně jedoucího kamionu na dálnici D2 u Břeclavi ve směru na Brno si před pár dny všimla hlídka celníků. Kontrola potvrdila, že s řidičem není něco v pořádku. Přivolaní policisté z dálničního oddělení v Podivíně při dechové zkoušce opilému cizinci naměřili téměř tři promile alkoholu. „Čtyřicetiletý muž za volantem nebyl schopen ani sám chodit či stát, na zemi vsedě téměř usínal," popsal v pátek policejní mluvčí Pavel Šváb.

Realizační tým A mužstva Komety pokračuje, jen bez Pešouta

Brno – I po zisku mistrovského titulu hokejová Kometa poupravuje realizační tým. Na začátku týdne potvrdil setrvání v roli hlavního kouče pro příští sezonu Libor Zábranský. Jeho asistenty zůstávají Kamil Pokorný a Petr Haken, u A týmu však končí Martin Pešout a trenér brankářů Jiří Sklenář.

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Brno /FOTOGALERIE/ – Mezi stromy v brněnských Pisárkách se pomalu prochází studenti. Jejich pohled směřuje do země, jako by hledali hřiby. Místo nich však pomocí metody vlajkování pátrají po klíšťatech. Přestože byly v pátek dopoledne pouze tři stupně nad nulou, posbírali odborníci z Masarykovy univerzity za necelou hodinu sedm klíšťat. Ta následně otestují v laboratoři, zda nepřenáší klíšťovou encefalitidu.

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies