VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Třebětín drtí kola nákladních aut. Kvůli bioplynové stanici

Třebětín – Kauza okolo stavby bioplynové stanice znovu otřásá Třebětínem. Vedení letovické společnosti Ledeko, které o stavbu usiluje, se zavázalo, že od března přestanou mezi domy projíždět větší nákladní auta. Dohodu však porušilo, tvrdí místní. „Kamionů naopak přibylo. V ulicích je více hluku, prachu, bláta a hnoje," stěžuje si Karel Novák, který v této části Letovic bydlí.

26.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek.

Čtyři sta Letovických podepsalo před několika měsíci petici proti stavbě bioplynové stanice. Ta v nich budí vášně dál. Nyní lidé poslali otevřený dopis starostovi města. Ničíte životní prostředí, vzkazují v něm. „Na náměstí se staví za velké peníze schody do nebe, ale pošlete turisty sem, k nám, ať se kouknou na naše krásné a do přírody zapadající plechové věže. Ať se k nám přijdou nadechnout smradu z kejdy, hnoje, siláže, zvířeného prachu a spálené nafty z traktorů a ze stoletých trambusů Ledeka,“ píše jeden z Třebětínských Josef Rozsýval.

Lidé z Třebětína upozorňují i na to, že vedení Ledeka, které chce bioplynku stavět, porušuje slib. Při územním řízení totiž tvrdilo, že od prvního března povede těžká auta s nákladem do areálu horní cestou, aby nejezdila kolem domů. To se nestalo.

„Nevěříme Ledeku, že slib splní. Vždyť porušují dohodu už teď. Kamionů projíždí Třebětínem mnohem víc než dřív. Domníváme se, že vozí materiál na stavbu bioplynky. Čekali jsme celý první březnový týden, zda Ledeko těžkou dopravu zastaví. Když se tak nestalo, nezbylo nám nic jiného, než se proti územnímu řízení odvolat. Odvolání jsme poslali na krajský úřad do Brna až sedmého března,“ popsal Karel Novák s tím, že z nákladních aut odpadává na cesty bláto a zbytky hnoje, v ulicích se víří prach a je tam hluk. „Nemůžeme doma větrat. Navíc Ledeko se chová jako by už mělo bioplynku povolenou, s úpravami horní cesty přitom ještě nezačalo,“ upozornil.

Příslib, který měl platit už od začátku března, si Třebětínští pojistili podpisem. To ale nestačí. „Vypracovali jsme s právníkem dohodu, kterou vedení Ledeka podepsalo. Pokud ale tento papír nebude součástí územního řízení, stavebního povolení, kolaudace a tak dále, nic neznamená. Usilovali jsme o to, aby jejich součástí byl, městský úřad to však odmítl,“ dodal Novák.

Dohoda neplatí

Příjezd aut k bioplynové stanici nebyl původně vyřešený ani podle starosty Letovic Vladimíra Stejskala. To se však podle něj změnilo. „Ledeko se nakonec s lidmi dohodlo, že povede dopravu horní cestou. I přesto se lidé odvolali proti územnímu řízení. Na to, aby do něj zařadili příslib, bylo pozdě. Sepsali jej až po skončení jednání. Mohli jej ale přiložit později ke stavebnímu povolení,“ vysvětlil Stejskal.

Ten bydlí od plánované bioplynové stanice dvě stě metrů. Třebětín je nyní podle něj rozdělený na dva tábory. Někteří lidé jsou pro bioplynku, jiní proti. „Odpůrci by se ale měli obrátit spíš na Ledeko. Město bioplynovou stanici nestaví,“ dodal starosta.

Ledeko neposílá kamiony zastavěnou částí Třebětínským na truc. To tvrdí ředitel Vladimír Dražil. „Dohodli jsme se s lidmi, že pokud jim podepíši dohodu, neodvolají se proti územnímu řízení. Když tak udělali, dohoda tedy přestala platit. Přesto chceme nákladní auta vést horní cestou. Už jsme tam ořezali keře, připravili dopravní značení a v dubnu začneme silnici vyspravovat,“ uvedl Dražil s tím, že bez bioplynky se firmě nevyplatí, aby si každé auto zajíždělo přes kilometr horní cestou.

Autor: Karolína Opatřilová

26.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Uber bude jezdit hned, jak dostane písemné rozhodnutí soudu. Ten má na to 30 dnů

Ilustrační foto.

Hořící cisterna s asfaltem: před příjezdem hasičů zkrotil plameny řidič auta

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Jižní Morava – Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Jubilejní ohňostroje: ekologové chtějí raději světelnou show

Brno /INFOGRAFIKA/ - Desítky tisíc lidí v ulicích o víkendu sledovaly oblohu nad hradem Špilberk. Letos naposledy zářila barvami při ohňostroji přehlídky Ignis Brunensis. „Závěrečný ohňostroj vidělo sto třicet tisíc lidí. Všech sedm ohňostrojů nad Brnem přilákalo přes milion diváků," informoval za pořadatele Ondřej Morávek. Ani po dvaceti letech se ale někteří lidé s existencí přehlídky nesmířili.

Farmářské trhy? Málo problematické. Loni inspektoři zjistili jen dva nedostatky

Jižní Morava /ANKETA, INFOGRAFIKA/ – Místní produkty, čerstvé ovoce a zelenina, vonící pečivo. Jihomoravané na farmářských trzích hledají především kvalitní potraviny.

AKTUALIZOVÁNO

Zamaštěná dálnice blokovala provoz 7 hodin. Při nehodě se vysypaly prasečí kůže

Rousínov /FOTOGALERIE/ – Kovové výlisky a vepřové kůže v úterý po čtvrté hodině odpoledne zkomplikovaly provoz na dálnici D1 u Rousínova. Vysypaly se ze dvou nákladních aut, která se tam srazila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies