Obě auta jela ve směru od Brna a předjížděla. „Došlo ke kolizi a auta narazila do stromů,“ nastínil příčinu nehody policejní mluvčí Bohumil Malášek s tím, že vyšetřování není ještě uzavřené. Policisté ho však vzhledem k tomu, že oba řidiči jsou mrtví, odloží. V jednom z aut se lehce zranila žena a dítě.

Nehoda u Černé Hory na Blanensku si vyžádala tři oběti. Silnice I/43 byla déle jak tři hodiny neprůjezdná.
Třetí oběť nehody u Černé Hory. V nemocnici zemřel 45letý muž

V posledních letech se jednalo na Blanensku o dopravní nehodu, při které zemřelo nejvíce lidí. Na I/43 v tomto úseku však zdaleka ne první. Mezi Závistí a Černou Horou bourají auta velmi často. Většinou kvůli rychlé jízdě a předjíždění.

To mívá na úzké silnici často fatální následky. „Předjíždí se tam opravdu hodně. Někteří řidiči jsou bezohlední,“ uvedla Marie Vyskočilová, která tudy jezdí.

Podle Drahomíry Švecové jsou tam nebezpečné momenty za volantem na denním pořádku. „Je to velmi nehodové místo. Nevím, proč tam dopravu policisté více nehlídají,“ poznamenala žena.

Podle krajského koordinátora BESIPu Pavla Čížka patří zmíněný úsek silnice první třídy k nejnebezpečnějším v kraji. „Od Závisti k Černé Hoře je tam táhlá rovinka s klesáním a pak serpentiny. Na I/43 je minimum míst k předjíždění. Silnice je totálně přetížená. Některým řidičům prostě rupnou v koloně nervy a začnou předjíždět. Tohle je jedno z těch míst, která jsou velmi nebezpečná,“ řekl Čížek.

Vážná dopravní nehoda s šesti zraněnými na silničním tahu Brno-Svitavy u Krhova na Blanensku.
Mapa rizikových míst: nejkritičtější je situace na "silnici smrti" u Krhova

Další čtyři lidé zemřeli na I/43 v posledních pěti letech také poblíž Bořitova, Krhova a Svitávky. Ředitelství silnic a dálnic investovalo do úprav nebezpečných úseků v posledních letech miliony korun. Dělníci upravili povrch silnice u Krhova stejně jako značení stoupacích pruhů. Přesunuli autobusové zastávky u Bořitova na přehlednější místo, udělali u nich zálivy a chodník. Ve směru na Svitavy přibyl také odbočovací pruh do obce. Upravili křižovatku poblíž Sebranic. Letos mají opravit most v Černé Hoře.

Na křižovatce do Milonic zase chybí odbočovací pruh. Do něj se budou řidiči řadit nejdříve za dva roky. „Je to investice za pět milionů korun,“ řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Odbočovací pruhy chybí také na křižovatce z I/43 do ulice Jiráskova ve Svitávce. I tam už bouraly desítky aut.

Další rizikový úsek je podle Ředitelství silnic a dálnic lokalita lomu u Černé Hory, který je v zimě téměř nesjízdný. Vyřešit to má v budoucnu přeložka silnice v délce asi půldruhého kilometru. Za více než sto milionů korun. Podobně jako u Svitávky se tam pustí dělníci do práce až po roce 2020.

Obavy mají o svoji bezpečnost na I/43 i chodci. V obci Závist rušný tah rozděluje vesnici na dvě části. Jezdí po ní denně tisíce aut velkou rychlostí. Přitom z jedné části obce do druhé není žádný značený přechod pro chodce. Jen místo pro přecházení. „Před několika lety jsme si vybojovali alespoň místo pro přecházení, snížení rychlosti na šedesát kilometrů a výstražné dopravní značky. V úseku autobusových zastávek, ze kterých děti jezdí do školy. Obec tam dala i měřič rychlosti, ale stejně to nepomáhá, protože spousta řidičů rychlost nedodržuje,“ postěžovala si jedna z místních obyvatelek Jana Minaříková.

Záchranná služba. Ilustrační snímek.
Dítě zemřelo při porodu doma. Matka málem vykrvácela, je ve vážném stavu

Ředitelství silnic a dálnic v těchto místech v budoucnu počítá s podjezdem, který by problém vyřešil. Ten má ale stát nejdříve v roce 2020.

Silnice je přetížená. Jediné řešení je stavba D43, říká krajský koordinátpor BESIPu

Blanensko – Silniční tah Brno – Svitavy je přetížený. Kolony jsou na denním pořádku. Kvůli častým tragickým nehodám se jí říká silnice smrti. „Současná I/43 byla dimenzovaná na provoz před několika desítkami let. Nyní tudy jezdí mnohonásobně víc aut,“ říká krajský koordinátor BESIP Pavel Čížek.

V sobotu zemřeli u Černé Hory při dopravní nehodě na I/43 další tři lidé…
Ne nadarmo se I/43 říká silnice smrti. Říkám si, kolik lidí tam ještě bude muset zemřít, než se místo ní postaví dálnice. Všichni ale víme, v jaké fázi výstavba D43 je. Než se poprvé kopne do země, tak uplyne dalších třicet let.

V čem je podle vás současná I/43 v úseku mezi Lipůvkou a Letovicemi nebezpečná?
Je velmi úzká a poměrně členitá. Na tomto úseku je navíc minimum míst k předjíždění. Při stavbě byla silnice dimenzovaná na mnohem menší provoz, jaký je nyní. Teď je totálně přetížená.

Ilustrační foto
Oteplení na jižní Moravě: bude přes dvacet stupňů

Samotná silnice ale nikoho nezabíjí. Je to jen o ohleduplnosti řidičů…
To je pravda. Za většinou smrtelných nehod stojí riskantní jízda. Předjíždění nebo rychlost. Řidič se vleče v koloně, povolí mu nervy, začne předjíždět a neštěstí je na světě. Na druhou stranu tomu současná dopravní situace na I/43 hodně nahrává. Kolony jsou tam denně.