VYBERTE SI REGION

Účet za volební kampaně: 20 milionů. Pomáhají dary i dobrovolníci

Jižní Morava – Dvacet milionů korun. Takovou částku má v letošním rozpočtu Jihomoravský kraj na podporu nízkoprahových center pro děti a mládež. Stejnou sumu se rozhodla devítka hlavních stran investovat do předvolební kampaně.

3.10.2016 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
30 fotografií
Billboardy politických stran v Brně.

Billboardy politických stran v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V celé České republice se pak za volby utratí i půl miliardy korun. „Má tedy smysl dívat se politikům pod prsty a tázat se, odkud se tyto peníze berou a kam putují," shrnul ředitel Transparency International David Ondráčka. Právě odborníci z této společnosti hodnotí průhlednost financování kampaní v krajích.

Nejlépe se v hodnocení odborníků umístila koalice zelených a Pirátů. „Na stránkách máme zveřejněný rozpočet kampaně. Celkem počítáme s výdaji k devíti stům tisíců korun," sdělila za zelené Jana Leitnerová. Třetinu do rozpočtu přitom přinesou dary členů strany či sympatizantů.

Nejvíce peněz strany investují hlavně do reklamy. „Hlavně za venkovní reklamu jako jsou billboardy nebo plakáty," připustil lidovecký kandidát na hejtmana Roman Celý, do čeho strana investuje nejvíce ze čtyř milionového rozpočtu kampaně.

Stejnou taktiku zvolili i sociální demokraté. Všechny jejich výdaje na kampaň voliči naleznou na transparentním účtu. „Celkové náklady budou asi šest milionů korun," sdělil jihomoravský předseda strany Roman Hanák.

Kromě billboardů se stále více stran orientuje na kampaně na sociálních sítích. „Největší položkou v rozpočtu byla právě reklama na nich, do toho ovšem počítáme také náklady na tvorbu videí nebo webových stránek," uvedl lídr kandidátky TOP09 a Žít Brno Jan Vitula. Za kampaň utratí jeden a půl milionu korun.

Nejšetřivější stranou na jižní Moravě jsou komunisté, jejichž rozpočet je pouze sedm set tisíc korun. „Kladli jsme hodně důraz na kontaktní kampaň mezi voliči," vysvětlil mluvčí jihomoravských komunistů Filip Zachariáš.

Podle hodnocení ale právě komunistická kampaň je ta nejméně průhledná na jižní Moravě. „Na hodnocení se ukazuje, že reforma politických financí je skutečně potřeba, protože v současnosti nelze ani u většiny parlamentních stran důsledně dohledat, kdo platí jejich volební kampaň. V krajích je u velkých parlamentních stran situace ještě horší a většinou centrály stran netuší, jak financování přesně probíhá," potvrdil závěry šetření i člen expertní skupiny Rekonstrukce státu Vít Šimral.

Autor: Michal Rapco, Alžběta Nečasová, Jan Žlebek

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies