Provozovatel žlutých autobusů a vlaků Student Agency a RegioJet požaduje ukončení stávajících tendrů na opravy dálnice a jejich nahrazení novými. „Výběrová řízení udělali silničáři dobře. Za ně si zaslouží pochvalu. Ale podle projektu z dob ministra dopravy Aleše Řebíčka. Tenkrát se projekty znásilňovaly tak, aby byly třikrát dražší," upozornil podnikatel Jančura.

Podrobnosti svého návrhu nesdělil. „Představím je ve čtvrtek. Teď mohu říct jen to, že návrh má na stole ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Je to návrh, který neohrožuje ekonomiku země z hlediska fungování dálnice. Je třikrát levnější, bude trvat třikrát kratší dobu, je kvalitnější a v Česku byl už jednou využit," uvedl Jančura.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka Jančurova Student Agency navrhuje, aby se na D1 rozbil současný betonový povrch a nahradil mnohem tlustší asfaltovou vrstvou. „Tento způsob obnovy je ale nevýhodný. Na D1 je po letech provozu nekvalitní podloží. Asfaltová silnice je tak pro dálnici, po níž projede sedm a půl tisíce kamionů kamionů denně, nevyhovující. Pouhá oprava navíc znamená ztrátu peněz z Evropské unie," upozornil Čermák.

Navíc podle něj nelze rušit stávajících pět tendrů první úseky modernizace dálnice. „To ani ze zákona nejde," uvedl Čermák.

Ministerstvo dopravy v současnosti nechce do sporu mezi Jančurou a silničáři moc vstupovat. Modernizace D1 je vysoce odborná záležitost. Ředitelství její postup konzultovalo s předními odborníky na dopravní stavby a nemá důvod pochybovat, že zvolilo adekvátní postupy," řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Zdůraznil přitom, že výběrová řízení o zhruba třetinu snižují ceny stavby.

Opravy dálnice D1 za třiadvacet miliard korun mají v prvních úsecích začít ještě během letošního jara. Přestože po celou dobu zůstanou vždy v provozu dva pruhy v každém směru, silničáři zdržení očekávají.

A využít toho chtějí České dráhy. Začaly vypravovat takzvané D1 Expressy, které trasu z Brna do Prahy ujedou bez zastávky za dvě hodiny a sedmatřicet minut. „V okamžiku, kdy začne oprava dálnice, se vlaky stanou nejlepší alternativou," sdělila mluvčí drah Kateřina Šubová.

To znamená nevýhodu právě pro Jančuru, který po dálnici provozuje autobusovou linku z do Prahy. Že s tím má jeho návrh něco společného ale popřel. „Autobusy mne teď nezajímají. Jako občanovi mi vadí, že peníze z mých daní se utrácejí za předražené projekty," řekl.