Namísto dosavadních dvaceti tisíc by si řidiči autobusů na jihu Moravy mohli vydělat o několik tisícovek víc. Lepší plat a méně odpracovaných hodin jim zajistilo nařízení vlády. Kraj, který má v jednotlivých regionech nasmlouvané dopravce, ale poukazuje na právní problémy.

Odboráři naznačují, že by mohlo dojít ke stávce ve všech větších městech kraje. „Na kraji jsme jednali s náměstkem pro dopravu. Dozvěděli jsme se, že nám peníze dát nemohou," poznamenal zástupce odborářů Libor Weinstein, který se nedávno snažil zařídit lepší platové podmínky pro řidiče ve Znojemské dopravní společnosti Psota, kde vznikla po dlouhých jednáních kolektivní smlouva.

Platy řidičů
- Nynější plat řidiče linkového autobusu na Znojemsku, Hodonínsku a Břeclavsku se pohybuje kolem 22 – 23 tisíc hrubého.

- Řidiči odpracují často i 300 hodin za měsíc, část pracovního dne ale tráví čekáním na dobu odjezdu autobusu.

- Z nynějších 71,60 korun na hodinu mají mít řidiči nově nárok na 98,10 korun na hodinu.

- Stoupnou také příplatky za čekání mezi jízdami.

- Dosavadní minimum bylo 50 korun, nově to bude 88 korun. Příjem řidičů by měl být vyšší o téměř o čtyřicet procent.

„Jak se věci mají, uvidíme v polovině února, kdy přijdou řidičům platy za leden. Pokud nebudou vyšší, jak ukládá nařízení vlády, očekávám, že dojde ke konfliktu. Můžeme zavolat například inspekci úřadu práce, případně hrozí i stávka ve všech větších městech kraje, kde působí v dopravních firmách odbory," varoval Weinstein.

Kraj ale poukazuje na nutnost vyhovět liteře zákona. S jednotlivými dopravci má totiž uzavřené smlouvy na určité období. „Antimonopolní úřad nám naznačil, že případná změna smluv by byla v rozporu se zákonem," vysvětlila mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Konečné slovo bude mít ministerstvo pro místní rozvoj. „Nesouhlasíme s tvrzením, že kraj nemá vůli situaci řešit. Kraj má sice připravenou finanční rezervu, chybí ale legislativní nástroj, jak peníze dopravcům rozdělit. Ideální by bylo, kdyby vláda, která o zvýšení rozhodla, našla také finance ve státním rozpočtu a poslala je krajům. Současně bychom přivítali i metodiku, jak peníze dopravcům poskytnout," naznačil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák.

Dopravní firmy z vlastních peněz svým mužům za volantem přidat nezvládnou. Na verdikt kraje čekají také řidiči linkových autobusů na Břeclavsku. „Každý haléř, který od kraje dostaneme na navýšení mezd, dáme řidičům. Zatím jsme však nedostali nic, ani žádný příslib, na rozdíl od jiných krajů. Například ve Zlínském už mají o příspěvcích jasno a řidiči peníze dostanou," sdělil generální ředitel firmy Bors Břeclav František Zugar.

Cestující si práce řidičů v regionu považují. „Vlakové nebo autobusové dopravy využívám často, protože jezdím za svou přítelkyní do Hodonína každý víkend. Řidiči musí být unavení z dlouhé směny, navíc teď v zimě je terén složitý. Mají proto obrovskou zodpovědnost za životy pasažérů," nechal se slyšet Aleš Horák.

Kraj má v rozpočtu rezervu 150 milionů korun a s případnou finanční účastí počítají také města.

Zástupce odborářů Weinstein: Řidiči by měli brát víc

Jižní Morava – Odboráři mají důležité slovo v boji za vyšší platy. Jejich zástupce Libor Weinstein ale míní, že nařízení vlády je jen začátek složitých jednání.

Jak hodnotíte změny, která vláda zajistila?

Nařízení mluví o 180 odpracovaných hodinách, za které řidiči dostanou zhruna 98 korun za hodinu, tedy necelých dvacet tisíc. Zasloužili by si ale víc, nejméně 150 až 160 korun za hodinu. Budeme proto jednat dál.

Mají se o navýšení postarat spíše dopravci nebo kraje?

Zaměstnavatelé by si měli určitě vyčlenit vlastní prostředky. Stávající politika nízkých cen není dobrá a nálada mezi řidiči tomu odpovídá.

Ostatní kraje peníze pro řidiče našly?

Ano, v celé zemi to šlo. Problémy jsou pouze na jihu Moravy a v Ústeckém kraji. Zaráží mě to. Všude jinde stávající smlouvy otevřeli a antimonopolní úřad nic nenamítal.