Nově evidovaných zájemců o učitelské místo je totiž na jihomoravské pobočce úřadu práce víc než dřív. V červenci jich například oproti loňsku přibylo o devětačtyřicet na 423. Každoročně je ale v tuto dobu nezaměstnaných učitelů víc než v jindy. „Jde o sezonní výkyv, měli totiž uzavřenou smlouvu na dobu určitou," shrnula mluvčí úřadu práce Kateřina Beránková.

Tuto praxi má od ledna změnit nový zákon, podle kterého už ředitelé nemůžou vystavit smlouvu na dobu určitou na deset měsíců, ale na dvanáct. Na novinku se těší třeba Veronika Stehlíková. „Mám dvě malé děti. Je fajn, že s nimi můžu o prázdninách trávit víc času. Jenže kvůli tomu, že mi dá škola smlouvu jen do června, nám chybějí peníze. Proto žádná větší dovolená letos nebyla," podotkla Stehlíková.

Ve zlepšování podmínek chce ministerstvo školství pokračovat. „Plánujeme jim dát víc peněz, třeba chceme zavést další platový stupeň, který ocení ty s praxí dvaatřicet let a výš," poznamenala mluvčí ministerstva Klára Bílá.

Ředitelé jsou při odměňování striktně vázaní právními předpisy, které počítají jak s druhem práce učitele, tak délkou praxe. Stupnici potom stanovuje vláda. „Větší prostor mají ředitelé pouze při hodnocení osobních příplatků a mimořádných odměn," doplnila Bílá.

V praxi to znamená, že výplata závisí i na tom, jestli má pedagog na starost třídnictví, knihovnu, družinu nebo další funkce. Hrubý průměrný plat učitele v kraji se přitom loni pohyboval na své dosud nejvyšší hranici. Dosahuje téměř sedmadvaceti tisíc korun. Ještě před deseti lety to přitom bylo o šest tisíc méně.

Málo práce? Lež

Jihomoravští učitelé však stále vidí spoustu nedostatků. Například v tom, jak jejich práci hodnotí okolí, které často poukazuje na dlouhé prázdniny několikrát do roka. „Kdo říká, že pracujeme málo, měl by si to zkusit. Na pracovní den se musíme připravit, rozvrhnout a naplánovat smysluplné aktivity, které budou děti rozvíjet. Každé z nich je navíc jinak staré i vývojově jinde," upozornila učitelka školky v Adamově na Blanensku Kateřina Prudíková.

Někteří učitelé i proto raději volí práci v jiné oblasti svého oboru. Jde například o informatiky, angličtináře či němčináře. „Je kvůli tomu v budoucnu třeba změnit kvalifikační ohodnocení učitelů. Současný kariérní řád na školách pro ně není uzpůsobený. To se ale podle mého v blízké době nestane," řekl náměstek jihomoravského hejtmana pro školství Stanislav Juránek.

Podle něj učitelé odchází za lepším výdělkem i do zahraničí. „A netýká se to třeba jen informatiků, ale všech techniků a pedagogů odborníků. Jejich pozice se na školách nejvíc obměňují," doplnil.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Učitelka ve školce má šestnáct tisíc korun. Ředitel gymnázia pětatřicet.

Ředitel brněnského Biskupského gymnázia Pavel Mikula o systému školství říká:

Platy učitelů? Jde o prestiž školy

Brno /ROZHOVOR/ - Ve školství působí už čtvrt století, z toho třináct let na postu ředitele Biskupského gymnázia v Brně. Pavel Mikula letos, ostatně stejně jako každý rok, sestavoval osmdesátičlenný učitelský sbor. „S počtem zájemců opravdu problém nemám, spíš naopak. Na jedno místo jich připadá pět až deset," tvrdí.

Co je při sestavování učitelského sboru nejtěžší?

Ten náš je velký, takže nejdůležitější je na něm začít pracovat už třeba v dubnu. V červnu musí být hotový.

Čím si vysvětlujete, že mají mladí lidé na jižní Moravě stále tak velký zájem o učitelská místa, i když si stále stěžují na nízké platy?

Jde o prestiž školy. Zvlášť učitelé na gymnáziích jsou hodně odhodlaní. A nižší plat tak u nich třeba ani nehraje roli. Prostě milují svůj obor a jsou rádi, že ho můžou učit na kvalitní škole.

Jsou předměty, kde je zájemců méně?

Stále horší je pro nás sehnat kvalitní angličtináře, němčináře a také informatiky. Ne, že by jich bylo málo, ale spousta z nich raději volí jinou práci v oboru, která je pro ně výhodnější.

Biskupské gymnázium je soukromá škola. Jak je to u vás s platy učitelů?

Držíme se platových tabulek, i když mám v přerozdělování peněz vlastně úplně volnou ruku. Když mi to situace dovolí, dávám navíc učitelům jen osobní ohodnocení.

Mají někteří smlouvu třeba jen od září do června s tím, že ji od září znovu obnovíte?

Rozhodně ne. Člověk, který u nás na škole odpracuje zbytek roku, má o prázdninách nárok na zaslouženou dovolenou. Pokud jim smlouvu prodlužujeme, tak hned od prvního července. Zmíněný způsob praktikují ředitelé, kteří chtějí ušetřit, nebo ti, kteří si nejsou jistí, kolik v září nastoupí studentů. Je to ale manipulace s lidmi.