Nápad na aplikaci přitom vzešel od jihomoravských záchranářů, kteří ji nabídli ostatním krajům. „Doteď ji implementovaly do svého systému všechny kromě Jihočeského a Středočeského kraje. Ty by se ale měly do prázdnin připojit také," uvedl ředitel Zdravotnické záchranné službě Jihomoravského kraje Milan Klusák.
Záchranka je částečně založena na aplikaci Horská služba. Za čtyři roky, co funguje, ji v případě nouze využili desítky lidí. „Stáhnutou ji má ale několikanásobně více lidí. Využívají ji totiž i kvůli informacím, které v ni mohou najít. Dozví se o podání první pomoci, lavinovém nebezpečí i horských boudách," vysvětlil náčelník Horské služby Jiří Brožek.
Tyto funkce aplikace Záchranka zachovává. Uživatelé se dozví například polohu nejbližší pohotovosti a také její otevírací dobu. Oproti Horské službě ale nabízí nové vylepšení. „Nouzové tlačítko je nutné přidržet tři vteřiny. Dalších pět vteřin lze ještě volání zrušit, poté se odesílá zpráva," uvedl autor aplikace Filip Maleňák. Opatření slouží na to, aby lidé nežádali o pomoc omylem.
Projekt je unikátní nejenom v Česku. „Podobná služba v sousedních státech ještě není. Něco podobného mají ve Švýcarsku, tam ale lidé kontaktují leteckou záchrannou službu, která operuje na horách. Lidé ve městech tedy takovou možnost nemají," uvedl Maleňák.
Aplikace přitom na svoje fungování nepotřebuje internet. „V případě, že není dostupný signál, informace pošle záchranářům sms zprávou," informoval Maleňák. Lidé se nemusí obávat ani toho, že tato aplikace naruší dostupnost linky 155. Na číslo je možné volat beze změny.
LUCIA TUPÁ