VYBERTE SI REGION

Zásady územního rozvoje: obcím vadí hlavně nové dálnice

Jižní Morava – Důležitý dokument, který ovlivní podobu jižní Moravy, nyní dokončují na krajském úřadě. K zásadám územního rozvoje mohly obce a obyvatelé kraje dávat připomínky do půlky června. Deník Rovnost tento týden zjistil, že zaslali přes třináct set podnětů.

22.7.2016 2
SDÍLEJ:

Vizualizace dálnice D52. Ilustrační foto.Foto: Projektový tým D52

Stížnosti často směřovaly na varianty vedení dálnice D43, která může vést buď skrz brněnskou Bystrc, nebo více na západ Boskovickou brázdou. „Nechceme, aby dálnice byla přímo u naší obce," uvedla starostka Michaela Košvicová z Hvozdce na Brněnsku, který leží u brázdy.

I bystrckou variantu ale odmítá řada kritiků. „Společně s dalšími obcemi z okolí jsme podali námitky nejen proti zamýšlené variantě D43, ale také třeba proti jejímu napojení na D1," vzkázal starosta Jan Kazda z Jinačovic.

Právě společné podávání námitek a připomínek bylo charakteristický znak při projednávání zásad. „Z více než třinácti set podnětů, které jsme obdrželi, je přibližně devět set shodných a totožných. Často se nám ale také stalo, že starostové se vyjadřovali ke stavbám, které nejsou v okolí jejich obcí. Například ze severní části kraje k dálnici D52 u Mikulova," popsal krajský radní pro územní plán Antonín Tesařík.

Bouře nevole se proti zásadám zvedla i na Ivančicku. Tamní starostové protestovali především proti možné výstavbě přehrady u Čučic. „Dokončujeme technicko-ekonomickou studii proveditelnosti. O stavbě ale může rozhodnout pouze vláda," upozornil už před časem mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Kromě námitek od radnic se lidé přehradě brání také peticí, která má už dvanáct tisíc podpisů.

Čučickou přehradu ale krajský úřad v zásadách nemůže opominout. „Musíme se řídit nadřízenou státní politikou územního rozvoje a také dalšími požadavky. Pro přehradu chráníme místo, protože je součástí Generelu lokalit pro akumulaci povrchových vod," vysvětlil Tesařík.

Generel obsahuje lokality, kde by vodohospodáři v budoucnu mohli teoreticky postavit vodní nádrže a přehrady a jejich vodu použít při suchu.

Co jsou Zásady územního rozvoje
• krajský dokument, který řeší polohu silnic, dálnic, nádrží, biokoridorů, železnic a dalších oblastí
• přejímá podklady
z nadřízené Politiky územního rozvoje, kterou vydává vláda
• Zásady územního rozvoje dále rozpracovávají Územní plány obcí

Kvůli celostátnímu plánu v zásadách zůstávají také územní rezervy pro výstavbu vysokorychlostních vlakových tratí.

Krajský územní plán definitivně stanovil například vedení dálnice D52 z Brna přes Pohořelice do Mikulova přes Novomlýnské nádrže nebo spojení Vídně a Jihlavy přes Znojmo. Přesné umístění ovšem musí vyřešit města a obce. „Od toho tu jsou územní plány, aby radnice přesně na metry určily, kudy co povede," připomněl radní Tesařík.

Kvůli tomuto postoji se při projednávání zásad rozhořel spor mezi krajem a Brnem, které svůj územní plán stále nemá. Magistrát proto na kraj poslal třináct námitek. „Krajský plán neřeší napojení Brna, všechny silnice končí na hranicích města a dál je jen bílé místo," popsal Petr Kunc 
z magistrátní komise pro územní rozvoj.

Podle kraje to ale není vina jeho úředníků. „Už 
v roce 2013 jsme Brnu nabídli, že současně s krajskými zásadami územního rozvoje se zpracuje také brněnský územní plán. Oba dokumenty by tak vycházely ze stejných podkladů. Nakonec z toho ale nebylo nic," sdělil Tesařík.

Že spolupráce mezi Brnem a krajem není ideální, přiznal i Kunc. „Vzájemná komunikace je problém," poznamenal.

Autor: Michal Rapco

22.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Desetiminutovou pauzu od starostí i víc jak půlhodinovou demolici na uklidnění nabízí v brněnském Anger Roomu. Lidé tam mohou za peníze ničit libovolné věci. Povolené ničení si zkusili i stážisté Rovnosti Anna Tišnovská a Matěj Říha.
18

Anger Room: zájem o ničení mají hlavně ženy

Trenér Svatopluk Habanec.

Někteří hráči jsou bázliví, musejí přidat, říká kouč Habanec

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Brno – Vlastním tělem chtěl nejspíš zastavit tramvaj jednapadesátiletý Brňan, který v sobotu večer postával uprostřed kolejiště. Poté napadl a zranil dvacetiletou ženu, když se jej snažila z kolejí odvést. Řidič tramvaje, jíž muž bránil v cestě, na místo zavolal strážníky.

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Rychlý nárůst částek na výplatních páskách zaznamenali loni Jihomoravané. Podle dostupných údajů za první tři čtvrtletí roku 2016 dosáhla průměrná mzda v kraji na 26 413 korun. Meziročně se tak zvýšila o 1261 korun.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies