VYBERTE SI REGION

Zastaralá EIA ohrožuje stavbu brněnského městského okruhu

Jižní Morava – Několik let zpoždění může nabrat stavba brněnského velkého městského okruhu v úsecích Žabovřeská, Tomkovo náměstí a Rokytova a obchvaty Znojma nebo Lechovic. Mají totiž zastaralé posouzení vlivu na životní prostředí EIA, a to se nelíbí Evropské unii, která nechce uvolnit peníze.

23.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Attila Racek

Potíže se podle jihomoravského poslance Jiřího Petrů dotýkají celkem osmadevadesáti staveb v celé republice za 130 miliard korun. „Mají posouzení podle staré legislativy z roku 1992. Loni se ale změnil zákon a Evropská komise požaduje nové posuzování. To by stavby mohlo zdržet o několik let," vyzdvihl Petrů.

Stavby se tak nesmí zahájit, protože nemají správnou legislativu. Na vládě je, aby v unii vyjednala řešení a zajistila stavbám zvláštní režim. „Je to nejdůležitější priorita, kterou letos máme," řekl premiér Bohuslav Sobotka.

Zástupci ministerstev životního prostředí, dopravy a místního rozvoje Evropské komisi předložili návrh na vyřešení sporu. „Podle návrhu se znovu ověří stanoviska zpracovatelů posudku, dokumentace by se ale nově dělat neměla. Ta původní se zveřejní a dotčené subjekty se k ní vyjádří při územním nebo stavebním řízení. Jsme připravení udělat maximum pro ověření dopadů staveb na životní prostředí, nechceme ale opakovat celý formální proces EIA," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Schůzky s Bruselem začaly tento měsíc a budou pokračovat. „Únorové setkání nemůžeme považovat za konečnou dohodu, ale naopak za začátek diskuse. Nyní budou tuzemští úředníci čekat na připomínky evropských kolegů," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokud se vládě vyjednávání nepodaří, předseda Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek bude apelovat na zástupce ve výboru regionů v unii, aby podpořili dohodu s českým státem a stavby nebyly v ohrožení.

Připomněl, že peníze se totiž dají čerpat jen do roku 2020. „Aby nepropadly, daly by se použít na opravy krajských silnic, pořízení vlaků pro regionální dopravu a část lze přesunout do regionálního operačního programu pro obce a města nebo na projekty pro zateplování veřejných budov," uvedl Hašek. Chce o tom jednat na březnové schůzce hejtmanů s premiérem.

Vyřešení problému je podle Sobotky hlavní priorita České republiky v komunikaci s Evropskou unií. Chyby vidí především u předchozích vlád, které podle něj záležitost zanedbaly. „Naše priority směřují k tomu, abychom zejména uvolnili výstavbu tam, kde už vláda je připravená a kde Ředitelství silnic a dálnic dosáhlo potřebných povolení a jsme schopní tyto stavby uskutečnit," poznamenal premiér.

Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří také například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova.

Autor: Věra Sychrová

23.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Od největší letecké katastrofy v Československu uplynulo 40 let

Dvacátého osmého července 1976 došlo k nejtragičtější letecké nehodě ČSA na území tehdejšího Československa, když pádem do rekreační vodní nádrže Zlaté piesky u Bratislavy skončil let stroje Il-18. Zahynulo 76 osob, údaje o počtu přeživších se dodnes liší.

Jáma po bývalém kotli v brněnské spalovně je velká jako desetipatrový dům

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Temnou halou se rozléhá hlasitý hukot kotlů, spalujících odpad. Místnost, která je velká asi jako desetipatrový panelák, lemuje přibližně deset balkónů a schodišť pro obsluhu. Uprostřed zdí je však místo strojů obrovská mezera. Takzvanou jámu, kde dřív stával jeden z kotlů, představuje další díl seriálu Za zavřenými dveřmi.

OBRAZEM: Zoo má nový přírůstek urzona kanadského. Pro chovatele šlo o překvapení

Brno - Další přírůstek Zoo Brno je už tři týdny starý. Mládě urzona kanadského, který svým vzhledem připomíná dikobraza, je se svými rodiči nedaleko voliéry orla bělohlavého. Malý hlodavec zatím jméno nemá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.