Přes sto tisíc neoprávněných výzev k zaplacení do Garančního fondu nepojištěných rozešle každoročně Česká kancelář pojistitelů. Problémy a chyby přiznává. Nicméně tvrdí, že to není jen její vina.

Problém zaznamenal například Brňan Jiří Karásek. „Dostal jsem výzvu zaplatit za auta. Jejich registrační značky jsem však uložil do depozitu a povinné ručení jsem tedy platit nemusel," popsal problém muž.

Mluvčí kanceláře Aleš Povr přiznal, že kancelář chyby skutečně dělá. „Loni jsme například rozeslali přibližně 682 tisíc výzev. Chybných bylo asi devatenáct procent, tedy necelých sto třicet tisíc," uvedl mluvčí.

Podle Povra vychází Česká kancelář pojistitelů při obesílání majitelů z údajů od pojišťoven a Centrálního registru vozidel. „Registr pak data porovná s tím, co má sám zapsané a informuje nás o výsledku. Výzvu zaplatit příspěvek do Garančního fondu nepojištěných pak dostávají majitelé nebo provozovatelé aut, která z tohoto porovnání vycházejí jako nepojištěná," popsal Povr situaci.

Garanční fond
Do Garančního fondu nepojištěných mají povinnost podle zákona přispět majitelé nebo provozovatelé strojů, které nemají zaplacené povinné ručení. Platí se za každý den, kdy stroj nemá pojištění. Částka se odvíjí od objemu motoru. Z peněz se pak platí škody, které způsobí při dopravních nehodách nepojištěné stroje.

Dodal, že chyba je hlavně u Centrálního registru vozidel. „Pokud má někdo například značky uložené v depozitu a výzvu k zaplacení dostane, je chyba na jeho straně a takový člověk by samozřejmě dostat výzvu neměl. Tyto informace nám ale má registr dávat," uvedl mluvčí Povr.

S tím nesouhlasí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Podle něho si kancelář údaje dostatečně neověřuje. „Přibližně jednou za čtrnáct dní dostává z registru aktuální svodky, které má porovnávat s údaji od pojišťoven. Pokud vzniknou o nějakém konkrétním případu pochybnosti, má se na nás znovu obrátit. My ten případ ještě jednou pro jistotu zkontrolujeme. Jenže to moc často nedělá a místo toho majitelům rovnou posílá výzvy," popsal problém mluvčí ministerstva.

Podle Povra mohla za zhruba pět a půl procenta loňských prohřešků také chybná data od pojišťoven. Například mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata uvedl, že chyba se stát může. „Nic to ale nemění na tom, že Česká kancelář pojistitelů si má v případě pochybností data kontrolovat, než lidi začne obesílat," upozornil Milata.

Česká národní banka, která na provoz kanceláře dohlíží, se jí ale zastává. „Kancelář skutečně pracuje s cizími daty, takže za chyby v nich nemůže. Nesrovnalosti může mít na svědomí třeba spouštění nového Centrálního registru vozidel loni v červenci," uvedla mluvčí banky Petra Vlčková.

Povr upozornil, že pokud řidič výzvu zaplatit dostane a myslí si, že je neoprávněná, musí dokázat, že chyba není na jeho straně. „Je třeba, aby předložil dokumenty, které nevinu prokazují. Mohou to být třeba potvrzení z depozitu nebo data od pojišťoven potvrzující, že dotyčný měl skutečně stroj pojištěný," sdělil Povr.

Mluvčí České národní banky Vlčková nakonec upozornila, že pokud spor mezi člověkem a kanceláří nejde vyřešit poklidně, musí rozhodnout soud. „K němu jsem se obrátil. Jsem si stoprocentně jistý, že chyba na mé straně nebyla," řekl Karásek.