VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nejvyšší soud zamítl dovolání Salmů

Blanensko, Brno – Nejvyšší soud zamítl dovolání potomků hraběte Huga Mikuláše Salma ve sporu, který mohl ovlivnit restituční kauzu celého šlechtického rodu.

6.12.2011
SDÍLEJ:

Marie Salmová (vpravo) s advokátkou Alenou Kinclovou u soudu v Brně.Foto: DENÍK/ Leona Paroulková

Potomci hraběte chtěli dosáhnout toho, aby justice zneplatnila Salmovo přihlášení k německé národnosti. Tvrdili, že jednal pod nátlakem. Městský soud v Praze ale rozhodl, že k podobnému verdiktu nemá kompetenci. Nejvyšší soud jeho stanovisko nyní potvrdil. ČTK to zjistila z databáze rozhodnutí soudu.

Ve sporu, který nyní řešil Nejvyšší soud, jde o Salmův podpis na dotazníku z 29. září 1939, jímž se hrabě přihlásil k německé státní příslušnosti. Jeho potomci Marie Salm-Reifferscheidt-Raitzová, Ida Schoellerová a Hugo Salm-Reifferscheidt tvrdí, že podpis je od počátku neplatný, protože hrabě jednal pod tlakem okolností spojených s okupací. Proto podle potomků vlastně nikdy nepozbyl československého občanství. To by mohlo být důležité pro případnou restituci majetku.

„Otce v roce 1930 při sčítání přihlásil k německé národnosti sluha se sčítacím komisařem. V roce 1939 se pak k říšskému občanství přihlásil, ale pod nátlakem,” řekla ČTK nedávno Salmova dcera Marie. Podle ní jej část obyvatel Rájce žádala, aby si říšské občanství zapsal, protože Němci hrozili jeho zaměstnancům vystěhováním.

Obvodní soud pro Prahu 9 loni v září žalobě Salmů vyhověl. Verdikt ale letos v březnu změnil odvolací Městský soud v Praze. Žalobu zamítl a řízení zastavil. Podle odvolacího soudu je otázka platnosti přihlášení k německé příslušnosti jen dílčí právní skutečností ve sporu o Salmovo státní občanství po druhé světové válce. Kdyby soudy vynesly nějaký pravomocný verdikt, nepřípustně by zasáhly do jiného řízení. Nejvyšší soud se nyní přiklonil na stranu odvolacího soudu.

Salmové na Blanensku vlastnili asi sedm tisíc hektarů půdy a také zámky v Blansku a v Rájci. O majetek přišli na základě Benešových dekretů. Hugo Salm chtěl hned po válce zpět československé občanství. Zemřel v březnu 1946. Osmnáct dní poté dostal osvědčení o udělení prozatímního občanství. Šlo o provizorium. Ministerstvo vnitra jej ukončilo až v roce 2002, když dokončilo toto správní řízení a Salmovi občanství neudělilo.

Autor: ČTK

6.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnské podzemí. Ilustrační foto.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Závěrečný podnik Českého poháru a zároveň Mistrovství České republiky na brněnské trati nad Anthroposem.
21

Brněnská trať je rychlá a zábavná, řekl český šampion Kulhavý

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

Brno /ANKETA/ - Neuspěl. S tímto verdiktem odchází napoprvé od závěrečné zkoušky v autoškole víc než polovina Brňanů. Podle instruktorů je to kvůli stresu a neznalosti předpisů.

Memoriál Marka Těšíka v beachvolejbalu vyhráli nováčkové Starý a Hojgr

Brno /FOTOGALERIE/ – Sedmnáct dvojic zasáhlo do čtvrtého ročníku Memoriálu Marka Těšíka v beachvolejbalu. Na brněnských kurtech Sport Centra Srbská se nejvíc dařilo nováčkům turnaje Bořivoji Hojgrovi s Petrem Starým, kteří ve finále porazili 2:1 na sety Jakuba Šeráka s Tomášem Kubáskem.

Místo stromů bytový dům. Lidé chtějí náhradní zeleň

Brno - Monstrum, kvůli kterému firma vykácela vzrostlé stromy. Tak označují lidé na internetu nový dům s padesáti byty, jehož stavbu připravuje developerská firma v Turgeněvově ulici v brněnských Černovicích. Stavební povolení na něj již vydal místní stavební úřad. Rozhodnutí ale znovu projednají úředníci brněnského magistrátu.

Jednou jsme nechtíc utopili rudl alkoholu, říká kapitán brněnské lodi Stuttgart

Brno /ROZHOVOR/ - Devětadvacet let. Tak dlouho už se po Brněnské přehradě plaví kapitán Josef Chládek, který velí lodi Stuttgart brněnského dopravního podniku. Ve firmě drží několik prvenství. Jako první kapitán jezdil na lodi s rodinou. Jeho syn mu na lodi dělal lodníka a dcera průvodčí. Ještě nikdo takový v podniku přitom nebyl. V současnosti je už ale ze syna kapitán další z brněnských lodí. S vodou je Chládek starší spojený už od mládí, dříve se plavíval na kanoích, kajaku či plachetnicích. „V dopravním podniku jsem začínal na lodi Veveří. Té ale končila v roce 2011 životnost, pak jsem přešel právě na Stuttgart,“ říká o své historii na lodích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení