VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Policisté řeší díky zákonu jen čtvrtinu nehod

Jižní Morava - /INFOGRAFIKA/ V lednu vyjížděli jihomoravští dopravní policisté jen ke každé čtvrté havárii. Nehody se škodou pod sto tisíc korun si řeší řidiči sami.

9.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Aleš Vaníček

Dlouhé hodiny v kancelářích místo na silnicích museli ještě nedávno trávit jihomoravští policisté při sepisování dokumentů pro pojišťovny. Zpracovávali totiž záznamy o sebemenším mačkání plechů. Stačilo však pár nových paragrafů a všechno je jinak.

Už čtyřicet dnů, od začátku letošního ledna, jsou lidé z dopravky mnohem častěji v terénu. Nehody se škodou nižší než sto tisíc korun si totiž musejí řešit řidiči sami a policejní statistiky jsou rázem jako vyměněné. Za první čtyři týdny fungování nového systému policisté zaznamenali jen čtvrtinu nehod, než za stejné období v loňském roce.

„Když se sousedovi, který bydlí nad námi, porouchá pračka a vytopí nás, také kvůli tomu nevoláme policii. Stejné je to i u nehod, kde není vysoká škoda, nedošlo ke zranění a havárie výrazně neblokuje provoz,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Petr Švejda.

Tříčtvrtinový pokles nehod v kraji však překvapil i jeho. „Řidiči se teprve učí, takže nás někdy stále volají i k nehodám, u nichž být nemusíme. Proto jsem tak velký pokles nečekal,“ prohlásil Švejda. Jihomoravští policisté počítají, že statisticky bude nehodovost ubývat i nadále. Nikoliv proto, že by řidiči byli opatrnější, ale protože budou řešit jen ty velké havárie, ke kterým je lidé přivolají.

Také mluvčí České pojišťovny Václav Bálek souhlasí s tím, že je snížení nehodovosti jen zdánlivé. „Už loni šla nehodovost podle policejních statistik dolů, my to však říci nemůžeme. Zaznamenáváme totiž každou nehodu, kde řidič uplatňuje pojistku, tedy i tu drobnou,“ vysvětlil Bálek.

Podle něj by nejdokonalejší statistika vznikla poté, kdy by všechny pojišťovny sečetly veškeré dopravní nehody, jimiž se zabývaly. To však zatím není možné, protože ne všechny české pojišťovací ústavy mají centrální databáze.

Mezi řidiči od ledna kolují „zaručené informace“ o tom, že pokud k nehodě se škodou nižší než sto tisíc korun přivolají policisty, budou jejich zbytečný výjezd platit. „Slyšel jsem, že si za to dopravka účtuje tisícovku,“ poznamenal například Miroslav Novotný.

Vyvrací fámy

Policie ale tyto zvěsti vyvrací. „To je nesmysl, zbytečný výjezd platit nebudou. Jediné, co budou muset zaplatit, je pokuta,“ vysvětlil jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb. Pokud by však řidič pokutu, která se pohybuje řádově ve stokorunách, odmítl na místě zaplatit, jde jeho prohřešek do správního řízení. Placení se tak nevyhne a navíc ho mohou úředníci potrestat ještě vyšší sankcí.

Jedním z hlavních efektů, které změna zákona přinesla, je větší počet policistů na silnicích. Teď totiž mají mnohem více času na prevenci a běžné silniční kontroly než dříve. Již loni přinesl ovoce přísnější přístup k prohřeškům řidičů. Policie totiž v roce 2008 zaznamenala o bezmála pět tisíc nehod méně než v roce 2007.

„Kladnou roli ve skutečném poklesu nehod hraje třeba zaběhnutý bodový systém, častější odebrání řidičských průkazů i rostoucí počet radarů,“ poznamenal dopravní psycholog Karel Havlík.

#nahled|http://g.denik.cz/50/78/0209_nehody_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/78/0209_nehody.jpg|Počet nehod v jihomoravském kraji a jejich následky.#

Autor: Pavel Mokrý

9.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

AKTUALIZOVÁNO

Zadeha policisté odposlouchávali. Znali předem taktiku obhajoby, tvrdí právnička

Brno – První trestní oznámení v historii podala Unie obhájců, a to přímo na policisty. Viní je z toho, že v kauze česko-íránského podnikatele Shahrama Abdullaha Zadeha pořizovala odposlechy mezi ním a jeho obhájcem nelegálně. Na případ jako první upozornil Radiožurnál.

Vandalové se vyřádili na autech: posprejované, rozbité okno, vypuštěná kola

Ivančicko - Pro neobvyklý design se rozhodl zatím neznámý pachatel, který v noci postříkal stříbrnou barvou auto stojící před rodinným domem ve vesnici na Ivančicku. "Dvaatřicetiletému majiteli způsobil škodu za nejméně deset tisíc korun," informoval ve čtvrtek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies