VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trest za smrt ženy: podmínka a zákaz řízení

Brno – Stačily tři vteřiny na přechodu a osmašedesátiletá žena skončila pod koly trolejbusu. Do silnice přitom vešla na zelenou. Řidič Jiří Střebešovský ji při zatáčení na křižovatce z ulice Cejl na Koliště přehlédl a smetl pravým předním kolem. Případem z května loňského roku se v úterý zabýval Městský soud v Brně. Nepozornému řidiči vyměřil dvouletý trest ve vězení s tříletou podmínkou a ročním zákazem řízení.

1.4.2014 4
SDÍLEJ:

Řidič trolejbusu Jiří Střebešovský u Městského soudu v Brně.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Ke zmírnění trestu se soud rozhodl po zvážení jeho pracovní i trestní minulosti. „Obžalovaný byl doposud bezúhonný člověk a ukázněný řidič," odůvodnil rozsudek předseda senátu Martin Vrbík. Ve prospěch Střebešovského hrál také fakt, že při zatáčení musel věnovat pozornost více činnostem a jeho jízdu nešlo podle soudu považovat za hazardní.

Žena tehdy ulici Koliště přecházela krátce po jedné hodině odpoledne. Když vstoupila do silnice, měla na přechodu svítit ještě šest vteřin zelená. Po pěti krocích ji ale zatáčející trolejbus srazil a vážně jí poranil srdce, plíce a pánev, navíc zlomil pravou ruku, levou nohu a několik žeber. „Na místě jsme ji resuscitovali a v kritickém stavu převezli do nemocnice," informovala už dříve mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová. Žena ale krátce po převozu zemřela.

Trolejbusy přitom přes Cejl nejezdí jako linkové spoje, ale pouze jako služební jízdy. „Tuto trasu trolejbusy používají jako manipulační linku z vozovny Husovice k příjezdu na zastávku v Brandlově ulici. Projíždějí tudy jen maximálně desetkrát denně na ranní a odpolední směny," komentovala mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.Řidič trolejbusu Jiří Střebešovský u Městského soudu v Brně.

V křižovatce také leží krátký izolovaný úsek bez napětí, který trolejbusy musí projet setrvačností. Střebešovský proto musel křižovatkou projíždět rychleji. „Kdyby to neudělal, zůstal by bez proudu a byl by odkázán na pomoc zvenčí," potvrdila Hailichová.

Při výpovědi se obžalovaný bránil také tím, že pustil první dvě vlny chodců na přechodu v obou směrech a vyhodnotil, že další přecházející už se na silnici neobjeví. Ve výhledu mu také zprava překáželo podloubí domu a navíc se musel soustředit, aby zatáčením neohrozil vozidla v levém jízdní pruhu a nenajel do protisměru, což soud potvrdil. Řidič ženu označil za nepozornou. Měla se nejprve rozhlédnout anebo se zastavit. Řekl také, že zelená na semaforu neznamená přednost pro chodce, ale signál, že můžou do silnice vstoupit.

Soud jeho tvrzení ale vyvrátil. „Po přechodu může přecházet i nevidomý. Když uslyší signál, že může jít, nemůže aktivně reagovat na trolejbus projíždějící v ostrém úhlu přes přechod," podotkl Vrbík. Vinu na nehodě proto žena nenesla. „Dopravní předpis uvádí, že řidič nesmí ohrozit nebo omezit chodce, který po přechodu prochází. V případě nutnosti řidič musí vozidlo zastavit. Výjimku mají jen tramvaje, sanitky a další vozidla s majáky," objasnil Vrbík.

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka by na sebe při přecházení měli jak řidiči tak chodci vzájemně reagovat. „Řidič musí být samozřejmě ostražitý, ale chodec zase rozumný. Nejlepší je navázat oční kontakt," poznamenal Čížek. Podle něj nastávají nejhorší situace u chodců, kteří jsou například zahledění do mobilů nebo poslouchají hudbu ve sluchátkách a dopravě nevěnují pozornost.

Ze statistik nehodovosti dopravního podniku vyplývá, že žena patří mezi čtyři oběti, které loni při nehodách zemřely. Řidiči dopravního podniku loni zavinili celkem dvě stě dvacet tři nehod.

TOMÁŠ KREMR

Autor: Redakce

1.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies