Pro podání ústavní stížnosti v pondělí hlasovalo sedmadvacet zastupitelů – všichni přítomní zastupitelé z ČSSD, ODS i KDU–ČSL a také Pavel Březa z KSČM. „Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu do územního plánování města je tak závažné, že je nutné tuto problematiku otevřít a nechat Ústavní soud, aby to řádně prozkoumal,“ zdůvodnil proč hlasoval pro návrh Březa.

Zbytek jeho spolustraníků mělo jiný názor a hlasování se zdrželi. „Silnice R43 se řeší už od asi šestnáct let a pokud za tuto dlouho dobu nebylo město schopné s tím pohnout, tak měl asi Nejvyšší soud v lecčem pravdu, a není důvod stížnost podávat,“ řekl komunistický zastupitel Daniel Borecký.

Kromě čtyř komunistů se hlasování zdrželo i všech šest přítomných zelených, kteří byli od začátku největší kritici návrhu. Podle místopředsedy Strany Zelených Martina Andera je snaha podat ústavní stížnost snahou o politický nátlak na soudy. „ Tento tlak měl přimět soudy, aby přivíraly oči před nezákonnostmi, které se v minulosti při schvalování územního plánu děly,“ uvedl Ander.

Stejný názor má i zastupitelka za zelené a starostka Nového Lískovce Jana Drápalová. „Napadat platné a pravomocné rozhodnutí soudu je v rozporu s přísahou zastupitele, že bude respektovat zákony České republiky,“ řekla Drápalová.

Takové prohlášení je podle Martina Prchala z ODS zelená demagogie. „Zákon respektujeme tím, že chceme vyjádření jeho nejvyšší autority, kterou je Ústavní soud,“ řekl Prchal.

Právník Radek Ondruš, který pro město stížnost zpracovával, si myslí, že její odmítnutí může znamenat právní nejistotu pro občany. „Je tu nebezpečí pro majitele pozemků, kterým se může stát, že ze stavebních parcel jim zničehonic soud udělá bezcennou ornou půdu,“ sdělil Ondruš.

Rizika plynoucí ze schválení stížnosti jsou podle Ondruše menší, než při jejím neschválení. „Město to nezatíží už žádnými dalšími náklady a do budoucna budou jasně stanoveny mantinely, kam až může soud zasahovat do samosprávy měst a kam už ne,“ vysvětlil Ondruš.

Soud část územního plánu, který se týkal plánované rychlostní silnice R43 z Brna do Moravské Třebové zrušil v květnu kvůli tomu, že R43 jako stavba významu, který přesahuje místní poměry, není zakotvená v nadřazeném územním plánu.

Rada města proti tomu už jednu stížnost k Ústavnímu soudu podala. „Nechali jsme si potom zpracovat právní analýzu a zjistili jsme, že můžeme podat ještě jednu, kterou by muselo schválit zastupitelstvo,“ řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Je to podle něj procesní opatrnost. „Chtěli jsme využít všechny zákonné možnosti, které město má,“ sdělil Onderka.

Pondělí bylo posledním termínem, kdy bylo možné tuto žádost podat a zastupitelstvo ji schvalovalo na poslední chvíli. Pozdní svolání zastupitelstva kritizovali hlavně politici z ODS. „Rada tento bod probírala již na konci června. Tak proč jsme se o druhé možnosti dozvěděli až za měsíc?, ptal se starosta městské části Brno-střed Libor Šťástka.

Podle Onderky to dřív nešlo. „O této možnosti jsme se dozvěděli, až z právní analýzy, kterou jsme si nechali zpracovat. Mimořádné zastupitelstvo jsem svolal hned po tom vysvětlil Onderka

MICHAL FILÍPEK