VYBERTE SI REGION

Brno 2030 bez R43: plus deset tisíc aut

Jižní Morava /AKTUALIZOVÁNO, VIDEO, VIZUALIZACE/ - Ředitelství silnic a dálnic vytvořilo studii intenzity dopravy na Brněnsku v roce 2030. Pokud do té doby nevznikne R43, městem projede o deset tisíc aut víc než teď.

22.4.2009 28
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Prezentace - silnice R43 - průtah Bystrcí.

Prezentace - silnice R43 - průtah Bystrcí.Foto: Magistrát města Brna

Silnicí smrti nazývají řidiči tah I/43, který vede z Brna do Svitav. Má jej nahradit bezpečnější rychlostní silnice R43. Její stavba je však v nedohlednu. Mimo jiné proto, že pořád není jasné, kudy povede.

Podle studie Ředitelství silnic a dálnic je ale nutné, aby R43 vznikla do roku 2030. Pokud ne, městem denně projede o deset tisíc aut víc než při současném provozu. Studie posuzuje dvě varianty trasy silnice – jednu přes Bystrc, druhou přes Boskovickou brázdu. A pro srovnání další zcela bez R43.

„Ze srovnání předpokládaného vývoje intenzity dopravy vyplývá, že jedině R43 vedená přes Bystrc může zásadně ovlivnit počet aut na městském okruhu. I na severu Brna,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic České republiky Martina Vápeníková.

Podle propočtů projede velkým městským okruhem v roce 2030 přes šedesát tisíc aut. Pokud však bude stát R43 a povede přes Bystrc, bude jich o deset tisíc méně. Cesta přes Boskovickou brázdu okruhu odlehčí jen o čtyři tisíce.

Náměstek brněnského primátora za Stranu zelených Martin Ander ale dál trasu přes Boskovickou brázdu západně od Brna prosazuje. Je prý v některých ohledech výhodnější než bystrcká verze. „Každá z možností má své plusy a minusy. Vedení silnice Boskovickou brázdou uleví dopravě v Bystrci i Bosonohách. Pomůže i dálnici D1,“ upozornil Ander. I z nové studie vyplývá, že bystrcká varianta zatíží dálnici D1 u Brna asi třiašedesáti tisíci auty denně. Boskovická jen devětapadesáti.

Ander tedy dál podporuje tuto variantu. „Na rozdíl od Ředitelství silnic a dálnic považuji Bystrc za součást Brna. A obchvat má vést mimo město,“ zdůraznil Ander.

Přípravu stavby nyní brzdí hlavně ministerstvo životního prostředí. Na konci minulého roku totiž vrátilo kraji dokumentaci připravované stavby k dopracování.

„Problémy jsou se dvěma úseky. U boskovické varianty chybí posouzení vlivu na životní prostředí v oblasti od D1 ke Kuřimi. A u úseku od Svitávky ke Starému Městu zase úplně chybí variantní řešení, které podle zákona v dokumentaci být musí,“ vysvětlil minulý rok důvody vrácení dokumentace kraji mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Až s vyjádřením ministerstva může krajský úřad připravit dokumentaci pro územní rozhodnutí. Přepracování celou akci zbrzdí o několik let. „Pochopitelně se budeme snažit přípravu co nejvíce urychlit. Silnice totiž odvede kamiony z obcí, které leží v okolí současné I/43. Od toho si slibujeme především mnohem méně nehod v okolí Kuřimi, Lipůvky a dalších měst a vesnic,“ podotkl jihomoravský radní a vládní zmocněnec pro výstavbu rychlostních silnic R43 a R52 Milan Venclík.

Do doby, než bude nová silnice stát, chce kraj opravit na stávajícím tahu do Svitav ta nejnebezpečnější místa.

Čtěte komentář: R43: hned! A západněji

Autor: Michal Kárný

22.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies