VYBRAT REGION
Zavřít mapu

1. duben: dražší jízdné, levnější lékaři

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ - První dubnový den přichystá všem Jihomoravanům několik změn. Za vyšetření u lékaře někteří ušetří, zato při kupování jednorázových a předplatních jízdenek pro mimobrněnské zóny budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.

31.3.2009 9
SDÍLEJ:
Fotogalerie
10 fotografií

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Základní šedesátiminutová jízdenka na dvě zóny zdraží o sedm korun na dvaadvacet a desetiminutová jízdenka bude stát místo deseti korun čtrnáct,“ přiblížil základní změny náměstek primátora Ladislav Macek.

Zástupci kraje prosadili navíc úplně novou jízdenku, která začne platit 1. dubna. „Razantní zdražení, které navrhoval brněnský magistrát, se nám zdálo pro zbytek regionu neúnosné. Po dlouhých diskuzích tak vznikla nová jízdenka za osmnáct korun. Ta bude v Brně platit patnáct minut, jinde v regionu pětačtyřicet,“ vysvětlil jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Více peněz budou muset zaplatit i ti, kteří si jízdenku nestihnou koupit v automatu nebo trafice. U řidiče budou k dostání dva typy jízdenek: základní na šedesát minut za třicet korun a zlevněná za dvacet korun. „Chceme totiž, aby cestující tuto možnost využívali opravdu jen výjimečně. Nákup u řidiče totiž jízdu zdržuje,“ podotkl Macek.

Od dubna zdraží také jednorázové jízdenky na tři a více zón. „Ty platí po celém Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. Jejich cena se zvýší přibližně o deset procent,“ uvedl Jaromír Holec z firmy Kordis, která má integrovanou dopravu v kraji na starosti.

Předplatní měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky už město zdražilo v prosinci. Se zdražením jednorázových, které platí v celém integrovaném dopravním systému kraje, zástupci města čekali až na projednání s novou krajskou vládou. O změně jízdného tak mohli definitivně rozhodnout až na začátku února.

Zdražení dopravy však pobouřilo brněnské opoziční občanské demokraty. „Jako ekonom rozumím důvodům. Ani ceny vstupů nejsou bez pohybu. Ale jestliže jsem nasliboval levnou dopravu, musím se prvně poohlédnout po vnitřních rezervách. Velmi pochybuji, že by se nějaké nedaly najít,“ kritizoval rozhodnutí města už dříve Petr Paulczynski.

Názory cestujících se ale různí. „Takové zdražení je hrůza. Jízdenky někdy používám, už teď se mi ale zdají drahé. Až podraží ještě víc, budu jezdit už jen na černo,“ myslí si třeba Petr Novotný. Naproti tomu ale třeba Miroslava Vyskočilová tvrdí, že cestování nevyjde tak draho. „Jezdím ke svojí matce, a to dám za deset kilometrů deset korun. Nepřijde mi to moc. Dopravní podnik asi zdražovat musí,“ podotýká Vyskočilová.

Zdražení ale kritizují i starostové jihomoravských obcí. Třeba starosta Rájce-Jestřebí Pavel Perout. „Pokud se má zdražovat doprava, tak by to mělo být odůvodněné. Při poklesu ceny ropy a stabilní ceně elektrické energie nevidíme zvyšování cen dopravy jako nutné řešení. V době krize mi to navíc přijde jako nešťastně zvolený krok. Nárůst cen se dotkne především studentů, pracujících a důchodců, kteří cestují nejčastěji,“ podotkl Perout.

Zvýšení cen se také nevyhne ani oblasti Hodonínska a Kyjovska, které se k integrovanému systému připojili teprve 14. prosince. Tam se zdraží i městská hromadná doprava. I když ještě na začátku března tvrdili v Hodoníně, že i přes dubnovou změnu tarifu IDS se jízdné pro městskou hromadnou dopravu zdražovat nebude, nakonec je to jinak. Od prvního dubna lidé zaplatí za lístek o korunu víc, tedy osm korun.

„Nakonec jsme souhlasili, nebylo by to systémové,“ řekl k tomu hodonínský starosta Lubor Šimeček. Ještě hůř jsou na tom v Kyjově. Tam už zdražili od Nového roku. Aby se tarif ujednotil na osmi korunách, zaplatí tak za jízdenku o celé dvě koruny navíc. „Nemůžeme to ovlivnit, je to tarif IDS. Jsme víceméně postavení do role, že naše rada vezme pouze návrh, jenž padl z Kordisu, na vědomí,“ uvedl tajemník kyjovské radnice Milan Jagoš.

Podle brněnského primátora Romana Onderky bylo zdražení nevyhnutelné. „Nemůžeme už dále zvyšovat dotaci dopravnímu podniku. Poslední dva roky jsme navíc téměř nezdražovali a minimálně další dva roky zdražovat nebudeme,“ podotkl Onderka. Svoji tvář v novém čtvrtletí změní i často diskutovaný systém vybírání regulačních poplatků ve zdravotnictví.

Jednou z nejzásadnějších změn, která platí od 1. dubna, je úplné osvobození dětí a mladistvých od placení třiceti korun za návštěvu lékaře. V Jihomoravském kraji se změna dotkne zdravotnických zařízení zřizovaných městem. V těch krajských mají pacienti už od února možnost přijmout dar od kraje formou darovacích smlouvy.

„Pro pacienty je změna určitě přínosná. Ačkoliv jsme s vymáháním poplatků od rodičů dětí žádné větší problémy neměli, od dubna se uleví nejen pacientům, ale i nám. Administrativa spojená s vybíráním třiceti korun nás odváděla od důležité práce,“ řekla Ilona Hülleová ze Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost Jihomoravského regionu.

Se změnou souhlasí i náměstek primátora Daniel Rychnovský. „Je ale dobré, že zůstal šedesátikorunový poplatek za pobyt v nemocnici. Takzvané hotelové služby by si pacienti měli zaplatit,“ uvedl Rychnovský. Uvítal také snížení limitu pro lidi starší pětašedesáti let z pěti tisíc korun na dva a půl tisíce korun. „Uleví to hlavně vážně nemocným lidem, třeba cukrovkářům,“ dodal Rychnovský.

Hejtman Jihomoravského kraje upozornil, že úleva pro děti se týká pouze běžné návštěvy lékaře. „Pobyt v nemocnici a využití ústavní pohotovostní služby děti a mladiství platí dál. Myslím si, že tahle úprava zákona je nedostatečná,“ komentoval hejtman Hašek. Je ale přesvědčen, že to nebude trvat dlouho a vláda poplatky zruší úplně.

#nahled|http://g.denik.cz/50/f9/0401_infografika_jizdne_denik-630.jpg|http://g.denik.cz/50/f9/0401_infografika_jizdne.jpg|Změny v dopravě a u lékaře od 1. dubna 2009.#

Jízdenky platí ještě týden, na výměnu zbývají tři měsíce

Pokud chtěl někdo vyzrát na zdražení jízdenek v kraji tím, že si doma nastřádal sbírku těch levnějších, má pro něho dopravní podnik nemilé překvapení. Jízdenky vydané podle starého tarifu platí už jen pár dní.

„Jednorázové a předplatní jízdenky přenosné, na kterých je ještě stará cena, mohou cestující použít nejpozději sedmý den po skončení jejich platnosti. Tedy poslední takový lístek se dá označit minutu před půlnocí sedmého dubna,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová. Na něj pak lidé mohou jezdit podle délky platnosti lístku.

Nevyužité jednorázové jízdenky se dají vyměnit za nové. „Cestující mohou přijít na všechny přepážky prodejen dopravního podniku. Naše zaměstnankyně jim jízdenky vymění za jiné podle nového tarifu. Popřípadě si budou muset doplatit,“ vysvětlila Pohanová. Staré lístky si lidé musí vyměnit nejpozději do tří měsíců.

„Pokud ale starou jízdenku použil cestující pouze částečně, což se týká třeba jízdenek univerzálních, tak mu ji vyměníme za jiné, jejichž hodnota bude odpovídat zbývající částce,“ doplnila Pohanová. Peníze za nepoužité lístky tedy lidé nedostanou.

MICHAL KÁRNÝ A JIŘÍ ŠPIČÁK

31.3.2009 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Masarykův onkologický ústav v Brně slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení.
14

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies