VYBRAT REGION
Zavřít mapu

1944: Líšeň přivítala první ''šalinu''

Brno – Tramvaje, které Brňané překřtili na „šaliny“, oslavily letos sto desáté narozeniny. Do mnoha částí města však dojely až mnohem později. Přesně před šestašedesáti lety se dočkala elektrifikace trať vedoucí do Líšně, téměř na den přesně o čtyři roky starší je trať do Černých Polí.

11.11.2010 4
SDÍLEJ:

První elektrická tramvaj do Líšně.Foto: archiv města Brna

Na konečnou u dnešní Mendelovy univerzity dojela první tramvaj 10. listopadu 1940. „Už o deset let dříve začal do Černých Polí jezdit autobus, jenže ten lidem brzy přestal stačit, takže usilovali o zavedení tramvají,“ popsal tehdejší situaci tramvajový fanda a dlouholetý zaměstnanec brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

Než mohla tramvaj do Černých Polí mohla přijet, museli dělníci položit přímé koleje z Moravského náměstí směrem k dnešní ulici Milady Horáková, postavit se musela také trať kolem Dětské nemocnice. „Do té doby totiž tramvaje jezdily jen po Kolišti,“ vysvětlil Nedělka.

Jiný osud měla trať směřující do Líšně, kam už od roku 1905 vedly koleje pro parní lokomotivy. „Na začátku čtyřicátých let se objevily úvahy o elektrifikaci trati, které se její část dočkala už na začátku roku 1943,“ řekl Nedělka.

Od té doby jezdila tramvaj s označením L z Nových Sadů ke Stránské skále, kam vozila zaměstnance dnešního Zetoru. Právě továrna byla zřejmě důvodem, proč se část trať podařilo elektrifikovat tak rychle. „Vyráběla totiž letecké motory a Němci potřebovali, aby se její zaměstnanci spolehlivě dostali do práce,“doplnil Nedělka.

Až na konečnou do Líšně dorazila první elektrická tramvaj o rok a půl později než k Zetoru, obyvatelé Líšně ji přivítali přesně před šestašedesáti lety. „Tehdy také dostala linka číslo 10, kterého se dopravní podnik s výjimkou období výluk stále drží,“ dodal znalec historie tramvají. Koleje od Zetoru do Líšně se však v šedesátých letech přestaly využívat, tramvaje tak znovu jezdí pouze na svou původní konečnou.

Autor: Zuzana Taušová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Flotila parníků po zimě vyrazí na přehradu. V Brně otevřou čarodějnickou školu

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu se pak zhádali s policisty

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Brno – Už jde do tuhého. Nejvyšší domácí fotbalová soutěž má před sebou posledních pět kol a Zbrojovka stále není venku z ošemetných záchranářských starostí. Páteční utkání v Jihlavě může brněnský celek uklidnit, nebo jej dostat pod velký tlak.

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Jižní Morava – Na pravidelnou cestu z Břeclavi do Lednice na Břeclavsku a zpátky i letos vyjede historický motorový vůz Hurvínek z padesátých let minulého století. „Nostalgickým vlakem se mohou lidé svézt od svátečního 1. května až do 28. září vždycky o sobotách, nedělích a svátcích," upřesnila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies