VYBRAT REGION
Zavřít mapu

1944: Líšeň přivítala první ''šalinu''

Brno – Tramvaje, které Brňané překřtili na „šaliny“, oslavily letos sto desáté narozeniny. Do mnoha částí města však dojely až mnohem později. Přesně před šestašedesáti lety se dočkala elektrifikace trať vedoucí do Líšně, téměř na den přesně o čtyři roky starší je trať do Černých Polí.

11.11.2010 4
SDÍLEJ:

První elektrická tramvaj do Líšně.Foto: archiv města Brna

Na konečnou u dnešní Mendelovy univerzity dojela první tramvaj 10. listopadu 1940. „Už o deset let dříve začal do Černých Polí jezdit autobus, jenže ten lidem brzy přestal stačit, takže usilovali o zavedení tramvají,“ popsal tehdejší situaci tramvajový fanda a dlouholetý zaměstnanec brněnského dopravního podniku Ivan Nedělka.

Než mohla tramvaj do Černých Polí mohla přijet, museli dělníci položit přímé koleje z Moravského náměstí směrem k dnešní ulici Milady Horáková, postavit se musela také trať kolem Dětské nemocnice. „Do té doby totiž tramvaje jezdily jen po Kolišti,“ vysvětlil Nedělka.

Jiný osud měla trať směřující do Líšně, kam už od roku 1905 vedly koleje pro parní lokomotivy. „Na začátku čtyřicátých let se objevily úvahy o elektrifikaci trati, které se její část dočkala už na začátku roku 1943,“ řekl Nedělka.

Od té doby jezdila tramvaj s označením L z Nových Sadů ke Stránské skále, kam vozila zaměstnance dnešního Zetoru. Právě továrna byla zřejmě důvodem, proč se část trať podařilo elektrifikovat tak rychle. „Vyráběla totiž letecké motory a Němci potřebovali, aby se její zaměstnanci spolehlivě dostali do práce,“doplnil Nedělka.

Až na konečnou do Líšně dorazila první elektrická tramvaj o rok a půl později než k Zetoru, obyvatelé Líšně ji přivítali přesně před šestašedesáti lety. „Tehdy také dostala linka číslo 10, kterého se dopravní podnik s výjimkou období výluk stále drží,“ dodal znalec historie tramvají. Koleje od Zetoru do Líšně se však v šedesátých letech přestaly využívat, tramvaje tak znovu jezdí pouze na svou původní konečnou.

Autor: Zuzana Taušová

11.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava modelů v brněnském nákupním centru Avion přebližuje osmdesát známých staveb ze čtyř kontinentů.
19

OBRAZEM: V obchodním centru lidé postavili Eiffelovu věž i Koloseum. Z puzzle

Ilustrační foto
2

Medička pomáhala v uprchlickém táboře. Základem v práci je dobrý kolektiv, míní

Brno podpoří cyklisty. V práci se osprchují

Brno – Sedm až osm měsíců ročně jezdí za zaměstnáním na kole informatik Pavel Flajšman. I když je pro něj cesta na Nové sady kolem rušného nádraží náročná, v jednom má štěstí jeho firma zařídila sprchu na pracovišti. „Zaměstnavatel je vstřícný k cyklistům. Máme vyřešené také bezpečné stání kol v garážích," poznamenal Flajšman. Cyklistů, které po příjezdu do práce čeká sprcha, zřejmě přibude. Brněnský plán mobility je totiž navrhuje podpořit.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Brno – Fotbalisté Zbrojovky přivítali v osmnáctém kole nejvyšší soutěže na svém stadionu Liberec a zvítězili 1:0.

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

Brno – Bum! Rány se ozývaly každou chvíli brněnskými Kníničkami. Místní chasa totiž v sobotu odpoledne slavila masopust. Ulicemi procházel průvod v maskách. Lidé v ulicích potkali tradiční masky, které k fašanku patří, ale třeba i Čerta a Káču, nebo bandu pirátů i se střílející pirátskou lodí.

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies