VYBERTE SI REGION

IDS čeká největší rozšíření v historii kraje

Jižní Morava, Brno - /AKTUALIZOVÁNO/ Od Vysočiny až na Slovensko se rozkročí integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Největší etapa vjeho historii je připravená. Čtrnáctého prosince se ksystému připojí 124obcí na Břeclavsku a Hodonínsku.

9.12.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační: AutobusFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

I cestující v Brně a okolí však čekají od neděle změny. Kdo využívá noční autobusy, bude na ně v pátek a v sobotu čekat maximálně půlhodinu.

„V noci před nepracovním dnem budou noční spoje jezdit každých třicet minut. Navíc z Brna-Židenic do Řečkovic, Kuřimi a Tišnova se lidé vlakem dostanou v ranní špičce od pěti do osmi hodin každých deset minut. Odpoledne od dvou do sedmi hodin pojedou vlaky každou čtvrthodinu,“ upozornil vedoucí dopravního odboru společnost Kordis, která zajišťuje provoz IDS, Jiří Horský. Lidé se tak budou moct vyhnout dopravním zácpám, které se odpoledne tvoří kolem židenických kasáren.

Novinkou na Brněnsku je také přímý vlak z Brna do Nedvědice. Bez přestupu se tak budou moci všichni brněnští milovníci historie zajet podívat na hrad Pernštejn. Některým nedvědickým však vadí, že vlaky nebudou stát na hlavním nádraží. „Kdo pojede do centra, stejně musí v Tišnově přestoupit. Určitě je to však zlepšení cestování,“ myslí si Petr Augusta, který jezdí do Brna nakupovat. Podle Květoslava Havlíka z Kordisu však lidé z Nedvědice častěji jezdí na sever Brna a hlavní nádraží je pro ně hlavně přestupní stanice na tramvaj.

Největší dopravní zemětřesení však čeká Břeclavsko a Hodonínsko. K integrovanému dopravnímu systému se dokonce kromě sto dvaceti obcí v těchto dvou okresech připojilo i pár obcí na Zlínsku a na slovenském Trnavsku. „Na trati Hodonín-Skalica-Sudoměřice budou jezdit dva páry spojů denně,“ upřesnil Jiří Horský.

Na Hodonínsku bude největší novinkou rychlík do Brna. Pojede ve špičce každou hodinu a jízda potrvá sedmašedesát minut. Někteří lidé z Hodonínska už se na expresní vlak těší. Jako například Marie Zázvorková z Dolních Bojanovic. „Dvaapadesát korun za vlak mi připadá rozumná cena. Denně jezdím za prací do Brna. V autobusu si nemůžu zajít na záchod, a dokonce tam zakázali i jíst a pít. Ve vlaku naopak tohle všechno můžu. Navíc rychlost spoje je také velmi dobrá,“ řekla Zázvorková.

I lidé z Břeclavska ocení hlavně rychlejší vlakové spojení. Například ve vlaku z Brna do Podivína, který bude jezdit jedenáctkrát denně, stráví o dvacet minut méně než předtím. „Už jsem si zjistila, kdy tyto rychlíky budou jezdit. Určitě toho využiji, vždyť doma budu vlastně za půl hodiny,“ sdělila Zuzana Prokešová, která do Brna jezdí několikrát týdně. Lidé ze Zaječí budou z Brna doma za sedmadvacet minut, břeclavští za pětačtyřicet minut.

Do integrovaného systému se zapojily i městské hromadné dopravy v Mikulově, Hodoníně, Břeclavi a Kyjově. Ceny jízdného se dramaticky měnit nebudou, spíš se sjednotí. „Například v Kyjově byly tři různé jízdenky na městský autobus. Teď bude cena stejná,“ upřesnil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis. V Břeclavi budou jízdenky levnější. Dřív v autobuse stály osmnáct korun, teď budou za patnáct.

Ne všem se však změny, které IDS přináší, líbí. Některým lidem z hodonínska vadí, že kvůli IDS už nebude jezdit tolik přímých autobusů z Hodonína do Brna. „Plánovaného hospodářství jsme si užili dost, tak ať nám zas neruší autobusy do dědin. Lidi z vesnic si tak budou muset kupovat auta,“ zlobil se například Hynek Trávník. Obyvatelé Vranovic a Pohořelic se zase museli smířit s tím, že koleje mezi jejich vesnicemi zarostou trávou. S lokálkou, která od 14. prosince už jezdit nebude, chystají nostalgické rozloučení. Jako poslední tuto trať projede v neděli odpoledne parní vlak a na pohořelickém nádraží bude do rytmu parních pístů vyhrávat skupina Mužáci.

Rozšíření integrovaného dopravního systému jihomoravského kraje.

Autor: Barbora Fialová

9.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies