VYBRAT REGION
Zavřít mapu

IDS čeká největší rozšíření v historii kraje

Jižní Morava, Brno - /AKTUALIZOVÁNO/ Od Vysočiny až na Slovensko se rozkročí integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Největší etapa vjeho historii je připravená. Čtrnáctého prosince se ksystému připojí 124obcí na Břeclavsku a Hodonínsku.

9.12.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační: AutobusFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

I cestující v Brně a okolí však čekají od neděle změny. Kdo využívá noční autobusy, bude na ně v pátek a v sobotu čekat maximálně půlhodinu.

„V noci před nepracovním dnem budou noční spoje jezdit každých třicet minut. Navíc z Brna-Židenic do Řečkovic, Kuřimi a Tišnova se lidé vlakem dostanou v ranní špičce od pěti do osmi hodin každých deset minut. Odpoledne od dvou do sedmi hodin pojedou vlaky každou čtvrthodinu,“ upozornil vedoucí dopravního odboru společnost Kordis, která zajišťuje provoz IDS, Jiří Horský. Lidé se tak budou moct vyhnout dopravním zácpám, které se odpoledne tvoří kolem židenických kasáren.

Novinkou na Brněnsku je také přímý vlak z Brna do Nedvědice. Bez přestupu se tak budou moci všichni brněnští milovníci historie zajet podívat na hrad Pernštejn. Některým nedvědickým však vadí, že vlaky nebudou stát na hlavním nádraží. „Kdo pojede do centra, stejně musí v Tišnově přestoupit. Určitě je to však zlepšení cestování,“ myslí si Petr Augusta, který jezdí do Brna nakupovat. Podle Květoslava Havlíka z Kordisu však lidé z Nedvědice častěji jezdí na sever Brna a hlavní nádraží je pro ně hlavně přestupní stanice na tramvaj.

Největší dopravní zemětřesení však čeká Břeclavsko a Hodonínsko. K integrovanému dopravnímu systému se dokonce kromě sto dvaceti obcí v těchto dvou okresech připojilo i pár obcí na Zlínsku a na slovenském Trnavsku. „Na trati Hodonín-Skalica-Sudoměřice budou jezdit dva páry spojů denně,“ upřesnil Jiří Horský.

Na Hodonínsku bude největší novinkou rychlík do Brna. Pojede ve špičce každou hodinu a jízda potrvá sedmašedesát minut. Někteří lidé z Hodonínska už se na expresní vlak těší. Jako například Marie Zázvorková z Dolních Bojanovic. „Dvaapadesát korun za vlak mi připadá rozumná cena. Denně jezdím za prací do Brna. V autobusu si nemůžu zajít na záchod, a dokonce tam zakázali i jíst a pít. Ve vlaku naopak tohle všechno můžu. Navíc rychlost spoje je také velmi dobrá,“ řekla Zázvorková.

I lidé z Břeclavska ocení hlavně rychlejší vlakové spojení. Například ve vlaku z Brna do Podivína, který bude jezdit jedenáctkrát denně, stráví o dvacet minut méně než předtím. „Už jsem si zjistila, kdy tyto rychlíky budou jezdit. Určitě toho využiji, vždyť doma budu vlastně za půl hodiny,“ sdělila Zuzana Prokešová, která do Brna jezdí několikrát týdně. Lidé ze Zaječí budou z Brna doma za sedmadvacet minut, břeclavští za pětačtyřicet minut.

Do integrovaného systému se zapojily i městské hromadné dopravy v Mikulově, Hodoníně, Břeclavi a Kyjově. Ceny jízdného se dramaticky měnit nebudou, spíš se sjednotí. „Například v Kyjově byly tři různé jízdenky na městský autobus. Teď bude cena stejná,“ upřesnil Květoslav Havlík ze společnosti Kordis. V Břeclavi budou jízdenky levnější. Dřív v autobuse stály osmnáct korun, teď budou za patnáct.

Ne všem se však změny, které IDS přináší, líbí. Některým lidem z hodonínska vadí, že kvůli IDS už nebude jezdit tolik přímých autobusů z Hodonína do Brna. „Plánovaného hospodářství jsme si užili dost, tak ať nám zas neruší autobusy do dědin. Lidi z vesnic si tak budou muset kupovat auta,“ zlobil se například Hynek Trávník. Obyvatelé Vranovic a Pohořelic se zase museli smířit s tím, že koleje mezi jejich vesnicemi zarostou trávou. S lokálkou, která od 14. prosince už jezdit nebude, chystají nostalgické rozloučení. Jako poslední tuto trať projede v neděli odpoledne parní vlak a na pohořelickém nádraží bude do rytmu parních pístů vyhrávat skupina Mužáci.

Rozšíření integrovaného dopravního systému jihomoravského kraje.

Autor: Barbora Fialová

9.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Vandalství, nebo klukovina? Děti skákaly po hrobech

První auto značky Tesla si mohou půjčit brněnští řidiči. Koupila ho carsharingová firma Emuj, která se zaměřuje na elektromobily. Z nuly na sto kilometrů v hodině auto zrychluje za tři sekundy.
39

Superelektromobil v Brně. Zájemce o zážitkovou jízdu zatlačí do sedadla Tesla X

Rakovinu léčí na Žlutém kopci v novém. Přestavba stála téměř čtyřicet milionů

Brno – Zbrusu nových prostor se dočkali pacienti Masarykova onkologického ústavu v Brně. Ústav před pár dny slavnostně otevřel zrekonstruovaný blok pro centrum prevence a gastroenterologické oddělení. Přestavbu dokončil loni v prosinci.

Spolykala jsem sedmdesát tablet, řekla strážníkům. Předávkování sedativy přežila

Brno - Boj o minuty při hledání předávkované ženy se v Brně odehrál v pátek večer. Pětadvacetiletou ženu, která spolykala prášky, hledali strážníci i záchranáři. Našli jí včas.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Brno – Jižní Morava je jedním z nejoblíbenějších cílů turistů a prý se tu dobře žije. Mikulov připomíná Středomoří, zdejší vinice Francii a Brna si všimli editoři několika prestižních zahraničních médií jako TOP destinace pro dovolenou. Jaké jsou možnosti jižní Moravy? Brzdí její ještě větší rozvoj nedokončená dopravní infrastruktura? Funguje zde dopravní systém? Kdy zmizí ze zásad územního rozvoje bílá místa na mapě? A pomáhá jižní Moravě pověst kraje moderních technologií? To jsou hlavní témata pondělní panelové diskuze s jihomoravským hejtmanem Bohumilem Šimkem, kterou budeme sledovat online na našem webu od poledne do druhé odpoledne.

S rakovinou bude bojovat až v Peru u domorodého kmene. Věří na zázraky

Brno /ANKETA/ – Chemoterapie je zdlouhavá a náročná, ale nebolí, píše na svém internetovém blogu třiadvacetiletý Petr Hübel. S rakovinou lymfatických uzlin bojuje od roku 2015. Prodělal desítky vyšetření, zbavil se strachu z jehel a rozhodl se za sedm týdnů odjet do Peru za tradiční přírodní medicínou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies