Podle Dalibora Rozehnala z katedry letecké a raketové techniky tunel pomáhá simulovat obtékání vzduchu okolo objektů tak, jak je tomu ve skutečných podmínkách. „Například model vrtulníku zespodu nebo zezadu uchytíme do měřícího prostoru. Tunelem pak proudí vzduch o rychlosti až sto osmdesát kilometrů za hodinu," popsal Rozehnal.

Vědci tak mohou zjistit správný tvar a materiál například pro křídlo letadla, motorku, stan či vrtuli větrné elektrárny. „Nejvýznamnější oblastí výzkumu je ale vývoj vojenských typů letadel a jejich částí," upozornil rektor univerzity Rudolf Urban.

Vybudování tunelu je společným projektem Univerzity obrany a společnosti Energoklastr. „Myšlenka na jeho postavení vznikla při společné diskuzi před třemi lety," sdělil předseda představenstva Energoklastru Jan Rakušan. Zařízení podle něj využije jak univerzita a armáda, tak i podniky obranného a bezpečnostního průmyslu a další firmy z celé republiky.

Investorem projektu je právě společnost Energoklastr. Tunel stál zatím čtyřicet milionů korun. Je však potřeba ho ještě vybavit další měřící technikou za asi šedesát milionů korun. „Velkou část peněz jsme ale získali z evropských strukturálních fondů," upozornil Rakušan.

Nový aerodynamický tunel stojí v areálu univerzity v Černých Polích. Zabírá plochu tři sta dvacet metrů čtverečních a vysoký je šest metrů. Je tak největším podobným zařízením ve střední Evropě, který mohou využívat pro výzkum i vysoké školy.