VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci odsunu nádraží představili vlastní návrh

Brno /AKTUALIZOVÁNO, VIZUALIZACE/ - Hlavní vlakové nádraží jen několik desítek metrů od toho současného, odbavovací hala s obchody pod jeho úrovní a volný průchod k nově vznikajícímu Jižnímu centru. Tak vypadá návrh architektů z Vysokého učení technického v Brně, který si nechala zpracovat občanská koalice Nádraží v centru. Ta bojuje proti odsunutí brněnského dopravního uzlu směrem na jih, se kterým počítá město a železničáři.

13.12.2011 50
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

„Studii využijeme jako podklad k dalším jednáním o možném zachování nádraží poblíž jeho stávající polohy. Co nejdříve také tuto myšlenku představíme i Brňanům. Nabízíme zhruba o polovinu levnější variantu než je přesun nádraží,” uvedl Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění, které také proti odsunu nádraží bojuje.

Bojují s městem

Nový návrh vytvořili odborníci pod vedením Karla Havliše z fakulty architektury Vysokého učení technického. „Nádražím a jižním centrem se zabýváme už několik let. Zjistili jsme, že odsun nádraží je kvůli penězům neuskutečnitelný,” tvrdí Havliš. Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana však město stále počítá pouze s variantou přesunu. „Je to důležité z hlediska řešení dopravní situace i dalšího rozvoje města. Vznik studie naše rozhodnutí neovlivní,” sdělil Kotzian.

Modernizaci trati a stavbu nového nádraží má na starosti společnost Správa železniční dopravní cesty. „V současnosti neplánujeme žádné změny. Pro nás je závazné, že projekt včetně odsunu budovy schválila vláda a je to společný cíl jak města, tak Jihomoravského kraje i ministerstva dopravy,” uvedl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Dodal, že výstavba nádraží a modernizace průjezdu vlaků městem bude stát přes dvacet miliard korun. „Náš návrh počítá zhruba s deseti miliardami. A to při zachování požadovaného počtu kolejí i nástupišť. Počítáme i s podzemním napojením na plánované vysokorychlostní tratě,” uvedl Tomáš Alter ze sdružení Nádraží v centru.

Zachování nádraží v blízkosti toho současného se líbí i některým Brňanům. „Pokud to bude levnější, nechápu, proč o tom nikdo neuvažuje,” podotkl Jaroslav Pazderka.

Podle jednoho z tvůrců studie Ondřeje Chybíka nádraží v centru propojí střed města s plánovanou zástavbou na jihu Brna. „Nebude tvořit bariéru mezi historickým jádrem a Jižním centrem. Naopak místa spojí. ” vysvětil architekt.

Spojené s nábřežím

Návrh také umožňuje vznik nábřeží u řeky Svratky, které poslouží k rekreaci. „Nechceme, aby nádraží lidé brali pouze jako dopravní terminál,” vysvětlil Chybík.

Přípravy na zahájení prací spojených s odsunutím nádraží v současnosti nyní nejvíc brzdí pozastavené územní rozhodnutí. „Nyní je potřeba vypracovat podklady pro nové. Netroufám si však říct, kolik času to zabere,” sdělil náměstek Kotzian.

Územní rozhodnutí, které vydal stavební úřad Brna-středu, nedávno zrušil brněnský magistrát na základě stížnosti odpůrců přesunu. Těm vadilo ohrožení života některých chráněných živočichů. Stavbu nového nádraží nyní Správa železniční a dopravní cesty plánuje začít až v roce 2020.

Autor: Jan Spěšný

Líbí se vám nové návrhy nádraží v Brně?

Ano

56 %

Ne

44 %

Hlasovalo: 70

Anketa byla ukončena

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 50
SDÍLEJ:
Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku.
AKTUALIZOVÁNO
3

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Zdeňka Procházková.
1 6

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Glyfosát? Povolujeme jej, sdělila Unie. Zemědělce to potěšilo

Jižní Morava - Herbicidní látka glyfosát, která se používá například na hubení plevele, není rakovinotvorná a zemědělci ji mohou dál používat. Definitivně to potvrdila Evropská agentura pro chemické látky.

Pomohla mi odhodlanost, věří úspěšná žena

Brno - Ve svých osmatřiceti letech pracuje jako ředitelka největšího prodejce německé automobilky Mercedes Benz v Česku a na Slovensku Hošek Motor. Příběh Brňanky Andrey Ungerové si ve středu vyslechli hosté jedné z přednášek Ladies Business Week v Brně. Události, na které vystupují úspěšné ženy.

Parníky obsadily přehradu. Provázely je fanfáry, tleskot i troubení

Brno /FOTOGALERIE/ – Po Brněnské přehradě se rozléhá troubení parníků a stovky přihlížejících vykřikují nadšením. Dopravní podnik zahajuje jedenasedmdesátou plavební sezónu a vypouští svých šest lodí zpátky na přehradu. „Loni jsme přeplavili 240 tisíc cestujících, letos je náš cíl ještě o deset tisíc víc, i proto plavební sezónu prodloužíme až do konce října," slibuje přihlížejícím generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies