VYBERTE SI REGION

Odpůrci odsunu nádraží představili vlastní návrh

Brno /AKTUALIZOVÁNO, VIZUALIZACE/ - Hlavní vlakové nádraží jen několik desítek metrů od toho současného, odbavovací hala s obchody pod jeho úrovní a volný průchod k nově vznikajícímu Jižnímu centru. Tak vypadá návrh architektů z Vysokého učení technického v Brně, který si nechala zpracovat občanská koalice Nádraží v centru. Ta bojuje proti odsunutí brněnského dopravního uzlu směrem na jih, se kterým počítá město a železničáři.

13.12.2011 50
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

„Studii využijeme jako podklad k dalším jednáním o možném zachování nádraží poblíž jeho stávající polohy. Co nejdříve také tuto myšlenku představíme i Brňanům. Nabízíme zhruba o polovinu levnější variantu než je přesun nádraží,” uvedl Matěj Hollan z občanského sdružení Brnění, které také proti odsunu nádraží bojuje.

Bojují s městem

Nový návrh vytvořili odborníci pod vedením Karla Havliše z fakulty architektury Vysokého učení technického. „Nádražím a jižním centrem se zabýváme už několik let. Zjistili jsme, že odsun nádraží je kvůli penězům neuskutečnitelný,” tvrdí Havliš. Podle náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana však město stále počítá pouze s variantou přesunu. „Je to důležité z hlediska řešení dopravní situace i dalšího rozvoje města. Vznik studie naše rozhodnutí neovlivní,” sdělil Kotzian.

Modernizaci trati a stavbu nového nádraží má na starosti společnost Správa železniční dopravní cesty. „V současnosti neplánujeme žádné změny. Pro nás je závazné, že projekt včetně odsunu budovy schválila vláda a je to společný cíl jak města, tak Jihomoravského kraje i ministerstva dopravy,” uvedl mluvčí společnosti Pavel Halla.

Dodal, že výstavba nádraží a modernizace průjezdu vlaků městem bude stát přes dvacet miliard korun. „Náš návrh počítá zhruba s deseti miliardami. A to při zachování požadovaného počtu kolejí i nástupišť. Počítáme i s podzemním napojením na plánované vysokorychlostní tratě,” uvedl Tomáš Alter ze sdružení Nádraží v centru.

Zachování nádraží v blízkosti toho současného se líbí i některým Brňanům. „Pokud to bude levnější, nechápu, proč o tom nikdo neuvažuje,” podotkl Jaroslav Pazderka.

Podle jednoho z tvůrců studie Ondřeje Chybíka nádraží v centru propojí střed města s plánovanou zástavbou na jihu Brna. „Nebude tvořit bariéru mezi historickým jádrem a Jižním centrem. Naopak místa spojí. ” vysvětil architekt.

Spojené s nábřežím

Návrh také umožňuje vznik nábřeží u řeky Svratky, které poslouží k rekreaci. „Nechceme, aby nádraží lidé brali pouze jako dopravní terminál,” vysvětlil Chybík.

Přípravy na zahájení prací spojených s odsunutím nádraží v současnosti nyní nejvíc brzdí pozastavené územní rozhodnutí. „Nyní je potřeba vypracovat podklady pro nové. Netroufám si však říct, kolik času to zabere,” sdělil náměstek Kotzian.

Územní rozhodnutí, které vydal stavební úřad Brna-středu, nedávno zrušil brněnský magistrát na základě stížnosti odpůrců přesunu. Těm vadilo ohrožení života některých chráněných živočichů. Stavbu nového nádraží nyní Správa železniční a dopravní cesty plánuje začít až v roce 2020.

Autor: Jan Spěšný

ANKETA

Líbí se vám nové návrhy nádraží v Brně?

Ano

56 %

Ne

44 %

Hlasovalo: 70     Anketa byla ukončena

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 50
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies