ÚOHS se zakázkou s předpokládanou hodnotou 637 milionů korun zabývá na základě podnětu společnosti Eurovia. Správní řízení vede od konce března. "Předběžné opatření jsme vydali začátkem dubna. Správní řízení obecně vedeme v řádu měsíců," uvedl Švanda.

Vydání předběžného opatření je podle Ředitelství silnic a dálnic běžný postup, který ÚOHS využívá tehdy, když do 45 dnů nevydá rozhodnutí, uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Úřad tím získá čas na prošetření stížnosti neúspěšného uchazeče výběrového řízení, během kterého nemůže ŘSD s vítězem soutěže podepsat zhotovitelskou smlouvu. Zdržení v tomto konkrétním úseku podle ŘSD nehraje příliš velkou roli, protože tato stavba měla být zahájena až napřesrok.

Jiné řízení týkající se rozšíření dálnice D1 aktuálně ÚOHS nevede. ŘSD už začalo s firmami podepisovat smlouvy. Stavební práce mohou začít například v úsecích Šternov - Psáře a Loket - Hořice. Opravovat se mohou čtyři úseky z pěti, ke kterým byly dosud tendry vypsány. Podepsané smlouvy jsou už na modernizaci dálnice mezi Lhotkou a Velkou Bíteší nebo mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou.

S výstavbou u úseku Velká Bíteš - Devět Křížů se původně nepočítalo. Odvolání Eurovie tak podle dřívějších vyjádření ŘSD není zásadní komplikací.

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností.