VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auto je zbraň. Řidiči by měli dělat psychotesty

Brno /INFOGRAFIKA/ - Špatně zakončené a zanedbané svodidlo ve špatný čas na špatném místě. Na tuto chybu nedávno doplatil motocyklista, když na silnici z Jedovnic do Křtin na Blanensku spadl a po cestě doklouzal až k ukončení zábrany. A napíchl se na něj. „Skončilo to těžkým zraněním jen kvůli chybně zakončenému svodidlu," shrnul Josef Andres z brněnského Centra dopravního výzkumu, které se snaží podobným neštěstím předcházet pomocí výzkumů silničních nehod.

3.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Weiss

Za projekt Hloubkové analýzy silničních dopravních nehod Andres zodpovídal a jeho tým mezi lety 2011 a 2015 vyjel ke stovkám nehod v části Jihomoravského kraje. „Zkoumáme jen nehody, kde nám policie ohlásí zranění či úmrtí lidí," upřesnil Andres.

Nyní vyráží k haváriím dva týmy. V každém je odborník na dopravní infrastrukturu, psycholog a expert na automobilovou techniku. „Psycholog se na místě věnuje pomoci lidem, kteří jsou mnohdy v šoku. Poté ale sbírá data do výzkumu," dodal Andres.

Všechna zjištění o lidech včetně jmen jsou utajovaná, údaje o účastnících nehody nemohou využít ani policisté a soudy. „Policie se snaží určit viníka. Pro nás jsou důležitější technické okolnosti nehody," porovnal Andres.

Obecné závěry výzkumů ale centrum s policií sdílí. Stejně jako se silničáři, dopravními odbory nebo jinými výzkumníky.

Rady policistů

Policie považuje zjištění centra za přínosná. „Co se týče analýz dopravních nehod, výstupy si vytváříme sami z našich dat, která jsou velmi podrobná a specifická," uvedla policejní mluvčí Petra Ledabylová. Na základě analytických výstupů pak policie navrhuje vhodné úpravy a řešení problémů a získané informace předává správcům komunikací.

O postřezích z terénu se snaží odborníci z centra informovat také autoškoly. Místo technické stránky automobilů by podle Andrese měli vyučující v kurzech věnovat víc pozornosti bezpečnosti. „Vozidlo je jako střelná zbraň může zabíjet. Když někdo žádá o řidičský průkaz, měl by podstoupit psychologické testy," navrhl Andres.

Pro zvětšení klikněte.

Závěry z výzkumů nabízí centrum také Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje. Řada návrhů nepřináší velké náklady navíc. Jde například o správné umístění dopravních značek, zlepšení rozhledu nebo stavbu středových ostrůvků na přechodech. „Třeba na chybějící přechodový ostrůvek v Hviezdoslavově ulici v Brně upozorňujeme už od roku 2010. Přechod tam vede přes čtyřproudovou silnici s povolenou rychlostí šedesát kilometrů v hodině," vysvětlil Andres.

Silničáři dostali na zvyšování bezpečnosti nehodových míst od kraje dvacet milionů korun. „Centrum dopravního výzkumu nám identifikovalo pětadvacet nejrizikovějších míst na komunikacích druhé třídy a navrhlo opatření, jak situaci zlepšit," potvrdil ředitel jihomoravské správy silnic Jan Zouhar. Například silnici mezi Tišnovem a Hradčany na Brněnsku už silničáři opravili.

Pomoc silničářům

Podle Zouhara jsou analýzy z centra užitečné, protože nabízejí pohled z jiného úhlu. „My se věnujeme hlavně výtlukům, Centrum dopravního výzkumu vidí situaci komplexněji," prohlásil Zouhar. S centrem silničáři uzavřeli dohodu o využívání výsledků.

Proměna zjištění do praktických opatření ale často trvá dlouho. „Už v roce 2000 jsme zjistili asi dvacet nehodových míst na silnici z Brna do Svitav a navrhli úpravy. Například křižovatku ve Svitavách ale opravili až po deseti letech," konstatoval Andres.

Centrum dopravního výzkumu sídlí v Brně a má pobočky v Praze a Olomouci. Od roku 1992 se zabývá výzkumem v oblasti dopravy.

Autor: Jan Žlebek

3.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies