VYBERTE SI REGION

Autobusové nádraží u Grandu? Možná zmizí při přestavbě Benešovy ulice

Brno /VIZUALIZACE, ANKETA/ – Bez nádraží u Grandu se zřejmě budou muset obejít cestující za několik let, až skončí oprava brněnské Benešovy ulice. Aspoň podle jedné z variant vývoje území. Výměnu inženýrských sítí a kolejí doplní výstavba podzemní garáže, parkovacího domu pro kola a omezení automobilové dopravy. Dělníci mohou začít stavět už za dva roky.

16.5.2016 12 AKTUALIZOVÁNO 16.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Studie, kterou si magistrát zpracoval, zatím autobusové nádraží u Grandu nechává. Náměstek primátora odpovědný za dopravu Richard Mrázek ale nabízí i jeho zrušení. „Je otázka, jestli autobusové nádraží zachovat. Měníme dopravní situaci v Plotní ulici, takže bude komfortnější přestupovat z autobusů na Zvonařce," vysvětlil Mrázek.

Myšlenka se nelíbí společnosti Student Agency, která nádraží využívá pro vnitrostátní i mezistátní dopravu. „Jen naše žluté autobusy tam ročně odbaví víc než jeden a půl milionu cestujících. Jakékoli úvahy o jeho uzavření by znamenaly jednoznačně poškození všech, kdo do Brna nebo z něj cestují," zhodnotil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Důvod ke zrušení nádraží u Grandu je snížení zátěže pro oblast. „Autobusy tvoří významné zatížení. Ať už se bavíme o zdraví obyvatel nebo dopravě," argumentoval náměstek.

Student Agency nevidí v autobusech problém. „Nejde o žádnou klidovou zónu, kde by právě provoz autobusů představoval extrémní zátěž," prohlásil mluvčí Ondrůj.

Autobusové nádraží u Grandu je chráněná památka. Případné zrušení nádraží ale památkářům nevadí. „Chráněná je jen skořepina tvořící střechu. Byli bychom rádi, kdyby tam zůstal tento typ využití, ale zrušení nádraží není pro nás problém," informoval památkář Pavel Wewiora. Památkový ústav by ovšem byl proti tomu, kdyby na místě vznikly další buňky nebo stěny.

Snížit dopravní zátěž chce magistrát i změnou značení u železničního nádraží směrem k Malinovského náměstí. „Nyní je možné u hlavního vlakového nádraží odbočení doleva před stanovišti trolejbusů na Benešovu ulici, což po rekonstrukci nebude," poukázal Mrázek.

Podle něj díky tomu ubude polovina aut projíždějících kolem nádraží.

Podzemní parkoviště

Naopak přibýt v oblasti má podzemní parkoviště na místě dnešní parkovací plochy před hotelem Grand. Využít chce magistrát výškového rozdílu mezi ulicí pod železničním viaduktem a u Grandu. „Do parkovacího domu by se vjíždělo přímo z prostoru pod viaduktem. Může mít dvě stě až tři sta parkovacích míst," nastínil náměstek.

Zjednodušení parkování řidiči vítají. „Parkovací místa jsou slabina města a tady by vznikla v dobré poloze," konstatovala třeba řidička Kateřina Beranová.

Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, prostor k parkování mohou získat i cyklisté. „Místo před hotelem Grand je vhodné ke stavbě parkovacího domu pro kola," sdělil náměstek.

Výstavbu ale zatím blokuje soudní spor s Josefem Richardem Pliskou, který tam má stánek. Cyklistům dopravu usnadní také plánované nové cyklopruhy.

Změn se dočkají také chodci, protože podél ulice se magistrát chystá vysázet stromy. Další novinka bude zrušení dvou vstupů do podchodu u hlavního nádraží. „Vzniknou dva nové krajní vstupy s eskalátory. Na některé nástupiště se ale dostanou lidé pouze přechodem," popsal Mrázek.

Jezdící schody považují chodci za výhodu. „Pro starší lidi to je velké plus. Ale dokud nepovedou i na nástupiště k vlakům, tak je to polovičaté řešení," zhodnotil Brňan Pavel Romanský. Dodal ale, že uklidnění dopravy místu jen prospěje.

Odkloní dopravu

Na opravu Benešovy ulice si ještě Brňané počkají. Projektovou dokumentaci a stavební povolení chce mít magistrát do dvou let. „Jestli stavba poté potrvá dva, tři roky nebo déle, si netroufnu hádat," řekl náměstek.

Vedení města uvažuje o úplném odklonění osobní automobilové dopravy po dobu oprav. Tramvaje a autobusy jedním z nejdůležitějších brněnských dopravních uzlů aspoň částečně projedou. „Není možné oblast zavřít a mít z ní jedno velké staveniště. Hromadná doprava místem nějak projede," ujistil Mrázek.

Dopravní podnik města Brna již v minulosti opravoval dopravou velmi vytížené ulice. „V tomto případě by víc tramvají pravděpodobně jezdilo přes náměstí Svobody. Jsme schopní zajistit náhradní dopravu tak, aby se komplikace dotkly co nejméně cestujících," přislíbila mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová. Rekonstrukci využije dopravce také k výměně kolejového svršku.

Stovky milionů

Náklady na přestavbu Benešovy ulice a jejího okolí zatím nejsou stanovené. „Jde o velké peníze. Nechci spekulovat o tom, jestli to bude půl miliardy, čtyři sta milionů nebo šest set milionů," odmítl náměstek.

V současnosti pokračuje magistrát s opravami Minské a Horovy ulice, které začaly loni v červnu. Rekonstrukce a výměna kolejí se protáhla kvůli špatnému podloží. Trvat bude nejméně do poloviny letních prázdnin.

Autor: Jan Žlebek

ANKETA

Vadilo by vám zrušení nádraží v Brně u Grandu?

ANO

62 %

NE

38 %

Hlasovalo: 403     Anketa byla ukončena

16.5.2016 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies