VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U řeky nebo pod Petrovem? Do konce roku bude o nádraží jasno

Brno – Odsunutí nádraží na jih si vyžádá změny v organizaci tratí, ale bude hotové minimálně o osm let dříve než varianta pod Petrovem. K němu navíc vlaky pojedou v tunelech pod historickým jádrem města. Jak přesně budou vypadat dvě možné přestavby brněnského železničního uzlu, představili včera v Brně projektanti z firmy IKP Consulting Engineers. Díky ní bude do konce roku jasno, která z dvou variant je výhodnější.

7.2.2014 15
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Takzvaná varianta u řeky znamená přesun nádraží o necelý kilometr na jih. „Musel by se přeorganizovat provoz na tratích, protože osobní a nákladní doprava by se dostala na jednu trasu. Byly by nutné úpravy železnice ve Slatině a v Židenicích a také na nástupištích 1 a 2. Vzniknout by muselo i sedmé nástupiště a vybíhající jazykové nástupiště pro vlaky do Chrlic," popsal technický ředitel IKP Michal Babič.

Technologicky náročná je i varianta nádraží pod Petrovem navázaná na ulici Nové sady. „Součástí projektu je šestikolejná podzemní stanice, kterou je potřeba upravit na provoz vysokorychlostní trati. Musely by přibýt kusé koleje pro vlaky od Chrlic a vlaky jet tunely pod Zelným trhem nebo řekou Svratkou," řekl Babič.

Investorem železničních staveb je Správa železniční dopravní cesty. „Studie o technickém řešení bude hotová nejpozději do konce března. Na ni naváže studie proveditelnosti, která už posoudí náklady a dopady obou variant. Nejspíš do konce roku je spolu s ministerstvem dopravy porovnáme a konečně rozsekneme řešení," sdělil náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Prezentaci studie přihlížel i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Brno sice není investorem, ale na jeho bedrech bude stavba napojení hromadné dopravy a silnic. „Město podpoří takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní prefence jsou pro variantu u řeky a z prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojená spousta komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že tato varianta není v dohledné době uskutečnitelná," poznamenal Kotzian.

Zastupitelé Strany zelených naopak oceňují, že studie jasně prokázala, že je projekt nádraží v centru reálný. „Mýtus, že nádraží v centru nelze modernizovat, konečně padl a všechny technické problémy jsou řešitelné," sdělil zastupitel Martin Ander.

ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM BRNĚNSKÉHO PRIMÁTORA ROBERTEM KOTZIANEM A AKTIVISTOU TOMÁŠEM ALTEREM Z KOALICE NÁDRAŽÍ V CENTRU SI MŮŽETE PŘEČÍST V SOBOTNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST. 

Autor: Petra Kozlanská

7.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Kolona na dálnici. Ilustrační foto.

Dálnice D1 ve směru na Prahu u Domašova stojí. Blokuje ji nehoda

S požárem sklepa panelového domu v Mikulovské ulici v Brně v neděli krátce před jedenáctou hodinou večer vyjely bojovat jednotky jihomoravských hasičů.
5

V Mikulovské ulici hořel sklep. Požár likvidovalo deset jednotek hasičů

V Kníničské ulici už jen padesátkou. Snížení povolené rychlosti řidičům vadí

Brno – Nemilé překvapení v podobě snížení povolené rychlosti zažili nedávno řidiči v Kníničské ulici ve směru z Bystrce do centra města. Okolo cyklostezky nově musí jezdit padesátikilometrovou rychlostí oproti původní sedmdesátce.

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

Brno – Spánek a odpočinek není na pořadu dne. Hokejisté brněnské Komety po zisku extraligového titulu neúnavně oslavují a dle jejich slov jen tak neskončí. Doma se objevují spíš sporadicky. „Za tři dny jsem přišel jednou. I to je myslím úspěch," smál se útočník Martin Zaťovič.

Nemůžeme doma dostat tři góly, zlobil se Zavadil po prohře Zbrojovky

Brno /ROZHOVOR/ – Ta rána neměla chybu. Brněnský kapitán Pavel Zavadil si došel pro faul v těsné blízkosti pokutového území a pak se tradičně postavil k rozehrání přímého kopu. Míč poslal neomylně do levého horního rohu a zařídil vyrovnání fotbalistů Zbrojovky v domácím duelu s Mladou Boleslaví. „Gólman na té straně stál, ale tohle asi nemohl chytat," utrousil brzy devětatřicetiletý záložník. Jenže Zbrojovka prohrála 2:3.

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Brno – Padesát korun musel zaplatit prvorepublikový řidič autobusu či nákladního auta, pokud ho nachytali četníci když jel mimo obec více než padesát kilometrů v hodině. Do těchto časů se mohli alespoň na chvíli vrátit návštěvníci akce To bude jízda. Otevřely se jim brány depozitáře brněnského technického muzea a zájemci se projeli dobovými autobusy.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies