VYBERTE SI REGION

U řeky nebo pod Petrovem? Do konce roku bude o nádraží jasno

Brno – Odsunutí nádraží na jih si vyžádá změny v organizaci tratí, ale bude hotové minimálně o osm let dříve než varianta pod Petrovem. K němu navíc vlaky pojedou v tunelech pod historickým jádrem města. Jak přesně budou vypadat dvě možné přestavby brněnského železničního uzlu, představili včera v Brně projektanti z firmy IKP Consulting Engineers. Díky ní bude do konce roku jasno, která z dvou variant je výhodnější.

7.2.2014 15
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Takzvaná varianta u řeky znamená přesun nádraží o necelý kilometr na jih. „Musel by se přeorganizovat provoz na tratích, protože osobní a nákladní doprava by se dostala na jednu trasu. Byly by nutné úpravy železnice ve Slatině a v Židenicích a také na nástupištích 1 a 2. Vzniknout by muselo i sedmé nástupiště a vybíhající jazykové nástupiště pro vlaky do Chrlic," popsal technický ředitel IKP Michal Babič.

Technologicky náročná je i varianta nádraží pod Petrovem navázaná na ulici Nové sady. „Součástí projektu je šestikolejná podzemní stanice, kterou je potřeba upravit na provoz vysokorychlostní trati. Musely by přibýt kusé koleje pro vlaky od Chrlic a vlaky jet tunely pod Zelným trhem nebo řekou Svratkou," řekl Babič.

Investorem železničních staveb je Správa železniční dopravní cesty. „Studie o technickém řešení bude hotová nejpozději do konce března. Na ni naváže studie proveditelnosti, která už posoudí náklady a dopady obou variant. Nejspíš do konce roku je spolu s ministerstvem dopravy porovnáme a konečně rozsekneme řešení," sdělil náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Prezentaci studie přihlížel i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Brno sice není investorem, ale na jeho bedrech bude stavba napojení hromadné dopravy a silnic. „Město podpoří takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní prefence jsou pro variantu u řeky a z prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojená spousta komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že tato varianta není v dohledné době uskutečnitelná," poznamenal Kotzian.

Zastupitelé Strany zelených naopak oceňují, že studie jasně prokázala, že je projekt nádraží v centru reálný. „Mýtus, že nádraží v centru nelze modernizovat, konečně padl a všechny technické problémy jsou řešitelné," sdělil zastupitel Martin Ander.

ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM BRNĚNSKÉHO PRIMÁTORA ROBERTEM KOTZIANEM A AKTIVISTOU TOMÁŠEM ALTEREM Z KOALICE NÁDRAŽÍ V CENTRU SI MŮŽETE PŘEČÍST V SOBOTNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST. 

Autor: Petra Kozlanská

7.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies