VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U řeky nebo pod Petrovem? Do konce roku bude o nádraží jasno

Brno – Odsunutí nádraží na jih si vyžádá změny v organizaci tratí, ale bude hotové minimálně o osm let dříve než varianta pod Petrovem. K němu navíc vlaky pojedou v tunelech pod historickým jádrem města. Jak přesně budou vypadat dvě možné přestavby brněnského železničního uzlu, představili včera v Brně projektanti z firmy IKP Consulting Engineers. Díky ní bude do konce roku jasno, která z dvou variant je výhodnější.

7.2.2014 15
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Takzvaná varianta u řeky znamená přesun nádraží o necelý kilometr na jih. „Musel by se přeorganizovat provoz na tratích, protože osobní a nákladní doprava by se dostala na jednu trasu. Byly by nutné úpravy železnice ve Slatině a v Židenicích a také na nástupištích 1 a 2. Vzniknout by muselo i sedmé nástupiště a vybíhající jazykové nástupiště pro vlaky do Chrlic," popsal technický ředitel IKP Michal Babič.

Technologicky náročná je i varianta nádraží pod Petrovem navázaná na ulici Nové sady. „Součástí projektu je šestikolejná podzemní stanice, kterou je potřeba upravit na provoz vysokorychlostní trati. Musely by přibýt kusé koleje pro vlaky od Chrlic a vlaky jet tunely pod Zelným trhem nebo řekou Svratkou," řekl Babič.

Investorem železničních staveb je Správa železniční dopravní cesty. „Studie o technickém řešení bude hotová nejpozději do konce března. Na ni naváže studie proveditelnosti, která už posoudí náklady a dopady obou variant. Nejspíš do konce roku je spolu s ministerstvem dopravy porovnáme a konečně rozsekneme řešení," sdělil náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Prezentaci studie přihlížel i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Brno sice není investorem, ale na jeho bedrech bude stavba napojení hromadné dopravy a silnic. „Město podpoří takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní prefence jsou pro variantu u řeky a z prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojená spousta komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že tato varianta není v dohledné době uskutečnitelná," poznamenal Kotzian.

Zastupitelé Strany zelených naopak oceňují, že studie jasně prokázala, že je projekt nádraží v centru reálný. „Mýtus, že nádraží v centru nelze modernizovat, konečně padl a všechny technické problémy jsou řešitelné," sdělil zastupitel Martin Ander.

ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM BRNĚNSKÉHO PRIMÁTORA ROBERTEM KOTZIANEM A AKTIVISTOU TOMÁŠEM ALTEREM Z KOALICE NÁDRAŽÍ V CENTRU SI MŮŽETE PŘEČÍST V SOBOTNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST. 

Autor: Petra Kozlanská

7.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies