VYBERTE SI REGION

U řeky nebo pod Petrovem? Do konce roku bude o nádraží jasno

Brno – Odsunutí nádraží na jih si vyžádá změny v organizaci tratí, ale bude hotové minimálně o osm let dříve než varianta pod Petrovem. K němu navíc vlaky pojedou v tunelech pod historickým jádrem města. Jak přesně budou vypadat dvě možné přestavby brněnského železničního uzlu, představili včera v Brně projektanti z firmy IKP Consulting Engineers. Díky ní bude do konce roku jasno, která z dvou variant je výhodnější.

7.2.2014 15
SDÍLEJ:

Tak může podle návrhu aktivistů vypadat hlavní nádraží v centru Brna.Foto: Chybik-Kristof AA, TheBüro/architekti Brno, Fakulta architektury VUT

Takzvaná varianta u řeky znamená přesun nádraží o necelý kilometr na jih. „Musel by se přeorganizovat provoz na tratích, protože osobní a nákladní doprava by se dostala na jednu trasu. Byly by nutné úpravy železnice ve Slatině a v Židenicích a také na nástupištích 1 a 2. Vzniknout by muselo i sedmé nástupiště a vybíhající jazykové nástupiště pro vlaky do Chrlic," popsal technický ředitel IKP Michal Babič.

Technologicky náročná je i varianta nádraží pod Petrovem navázaná na ulici Nové sady. „Součástí projektu je šestikolejná podzemní stanice, kterou je potřeba upravit na provoz vysokorychlostní trati. Musely by přibýt kusé koleje pro vlaky od Chrlic a vlaky jet tunely pod Zelným trhem nebo řekou Svratkou," řekl Babič.

Investorem železničních staveb je Správa železniční dopravní cesty. „Studie o technickém řešení bude hotová nejpozději do konce března. Na ni naváže studie proveditelnosti, která už posoudí náklady a dopady obou variant. Nejspíš do konce roku je spolu s ministerstvem dopravy porovnáme a konečně rozsekneme řešení," sdělil náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb.

Prezentaci studie přihlížel i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. Brno sice není investorem, ale na jeho bedrech bude stavba napojení hromadné dopravy a silnic. „Město podpoří takovou variantu, kterou si stát vybere, prosadí a zaplatí. Moje osobní prefence jsou pro variantu u řeky a z prezentace podle mě vyplynulo, že s variantou pod Petrovem je spojená spousta komplikací a nákladů navíc. Třeba jen soustava tří tunelů pod historickým jádrem, Jundrovem a Kohoutovicemi a také u Žebětína. Myslím, že tato varianta není v dohledné době uskutečnitelná," poznamenal Kotzian.

Zastupitelé Strany zelených naopak oceňují, že studie jasně prokázala, že je projekt nádraží v centru reálný. „Mýtus, že nádraží v centru nelze modernizovat, konečně padl a všechny technické problémy jsou řešitelné," sdělil zastupitel Martin Ander.

ROZHOVOR S NÁMĚSTKEM BRNĚNSKÉHO PRIMÁTORA ROBERTEM KOTZIANEM A AKTIVISTOU TOMÁŠEM ALTEREM Z KOALICE NÁDRAŽÍ V CENTRU SI MŮŽETE PŘEČÍST V SOBOTNÍM VYDÁNÍ DENÍKU ROVNOST. 

Autor: Petra Kozlanská

7.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Měl podpírat německou dálnici. Místo mostu stojí u přehrady jen osamělé torzo

Brno – Zakázaná výzva lákala před lety horolezce u brněnské přehrady. Ještě v devadesátých letech minulého století mohli lézt na opuštěný pilíř Hitlerovy dálnice, dnes už zde ale platí zákaz. Právě pozůstatku po nikdy nedostavěné dálnici je věnován další díl pravidelného seriálu Brněnského deníku Rovnost Brněnské mosty.

Nové jízdní řády? Změny čekají cestující už od neděle. Přibude nová linka

Brno – Z bohunické nemocnice do Technologického parku za pětadvacet minut a bez přestupů. Od neděle platí nový jízdní řád brněnské hromadné dopravy. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, cestující v něm najdou i novou expresní linku E56, která propojí Univerzitní kampus a Technologický park.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies