Nejdřív oplocené náměstí Svobody, pak práce v Joštově a Rašínově, teď zavřená Husova. Brno je v poslední době město rozkopaných ulic. A jeho obyvatelé se musejí připravit na další nepříjemné omezení při cestě středem historickým centrem. K místům ucpaným stavebními stroji se v dubnu na téměř půl roku přidá i další ulice v centru: Běhounská.

„Návrh na opravy Běhounské ulice už prošel radou a podepsali jsme smlouvu s firmou, která vše udělá,“ potvrdil technický náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Společnost Brněnské komunikace počítá s okamžitým začátkem oprav. „V dubnu začneme. Pomalu už připravujeme staveniště,“ řekl technický ředitel firmy Josef Luňáček. Opravy ulice budou stát třiadvacet milionů korun.

Chystaná rekonstrukce ulice bude kompletní, podobně jako v Husově ulici. Tedy od inženýrských sítí po silnice, chodníky a odpadkové koše. „Většinou upravujeme všechno, včetně laviček a košů. Také vyměňujeme potrubí a vedení. Jsou to plynovody, kanalizace, či potrubí na teplou a studenou vodu,“ uvedl Luňáček.

Lidé z Běhounské ulice a okolí z představy rozkopané ulice nadšeni nejsou. „Centrum Brna bylo jen v posledním desetiletí rozkopané mnohokrát, i dnes je to všude samý výkop. Běhounská vypadá poměrně pěkně. Nevidím důvod obtěžovat brněnské občany a turisty dalším výkopem, když ve vedlejší Kozí už jeden je,“ myslí si jeden z místních Bohouš Václavek.

Podnikatelé jsou trochu optimističtější. „Stavební práce nám určitě částečně uškodí. Na druhou stranu ale město slíbilo, že bude ulici opravovat po částech, což by ji nemělo úplně ucpat,“ poznamenal manažer jedné z restaurací v ulici Jiří Hájek.

Rekonstrukcí Běhounské opravy středu města nekončí. Na podzim přijdou na řadu ulice Orlí, Novobranská a Měnínská. A také Moravské náměstí. „Jakmile skončíme s Husovou, chystáme jeho opravu společně s Joštovou ulicí. Dotkne se to i dopravy, kterou bude třeba zorganizovat jinak,“ přislíbil technický ředitel Brněnských komunikací Luňáček.

Opravy centra se nelíbí starostovi městské části Brno-střed Liboru Šťástkovi. Vadí mu, jak budou ulice po opravách vypadat. „Plány počítají se zrušením parkovacích míst. S tím můžu souhlasit jen v případě, že je město nahradí jinde. To však nedělá,“ tvrdí Šťástka.

Úbytek parkovacích míst by podle něj vyřešily parkovací domy či záchytná parkoviště na okraji města. „Ta se však nestaví. V tomto ohledu chybí městu ucelená koncepce,“ postěžoval si starosta.

Na magistrátu ale Šťástkovu kritiku odmítají. „Plán budoucích parkovišť máme, je však těžké na ně získat peníze. Pokud vadí radnici městské části rušení parkovacích míst, mělo to říct už při projednávání stavby. Teď je pozdě,“ uvedl Macek.

Část Husovy otevře už v květnu

Kromě rozkopaného centra budou letos Brňany dál trápit pokračující omezení na některých silnicích. Dobrou zprávou pro řidiče ale může být, že důležité dopravní stavby, jako je oprava Husovy ulice nebo stavba Dobrovského tunelů, zatím podle zástupců stavebních firem pokračují podle plánovaného harmonogramu. Už v květnu by se tak měla část Husovy ulice otevřít.

„Rekonstrukce Husovy se dostala do fáze, kdy postupně finišují práce na kanalizaci a dělníci začínají být vidět i v ulici. Už jsme tak mohli zahájit práce na silnici a tramvajové trati,“ uvedl mluvčí brněnského magistrátu Pavel Žára.

Dělníci v Husově ulici teď směřují od částečně dokončeného úseku u Besedního domu k Šilingrovu náměstí. „Ještě před oslavami festivalu Brno – město uprostřed Evropy a zasedáním ministrů zemědělství a rybolovu Evropské unie zhruba polovinu Husovy ulice upravíme tak, abychom ji mohli otevřít,“ podotkl Žára.

Opravy ulice, která byla před rekonstrukcí jednou z nejvytíženějších v Brně a za den po ní projelo téměř dvacet tisíc aut, začaly loni v červenci. Skončit by měly letos v posledních srpnových dnech. Podobně hladký průběh zatím hlásí i Ředitelství silnic a dálnic při ražbě Dobrovského tunelů. Ta je zhruba v polovině a také pokračuje podle časového harmonogramu.

Pokud bude vše i nadále bez problémů, tak první řidič projede zhruba kilometr dlouhými tunely už za dva roky. „Stavba bude ale kompletně dokončená až v roce 2014. Bude totiž ještě potřeba upravit terén i okolí,“ podotkl už dříve ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavel Doležal.

V blízkostí tunelů pak vyrůstá další součást velkého městského okruhu. Mimoúrovňová křižovatka ulic Královopolská a Hradecká. Tam řidičům komplikuje jízdu několik uzavřených jízdních pruhů.

#nahled|https://g.denik.cz/50/9a/0324_infografika_ulice_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/50/9a/0324_infografika_ulice.jpg|Které důležité brněnské ulice jsou a budou v nejbližší době rozkopané#

Starostovi městské části Brno­-střed Liboru Šťástkovi vadí rušení parkovacích míst: Někde přece auta parkovat musí

Středu města budou po rekonstrukcích chybět parkovací místa, říká starosta městské části Brno­střed Libor Šťástka. „Opravy centra měl magistrát vymyslet jinak,“ tvrdí.

Vadí vám především to, že po opravách zmizí parkovací místa nebo i něco jiného?
Především parkování. Centrum bez aut je sice hezká myšlenka, na tom se určitě shodneme. Ale je potřeba, aby auta parkovala jinde. Ať už jde o parkovací domy, nebo parkoviště na obvodu města. Nic se ale nestaví.

Tlačíte proto nějak na magistrát?
Vždy když se k rekonstrukcím vyjadřujeme, snažíme se městu vysvětlit, že parkoviště jsou potřeba. Náš zatím asi největší vklad je prosazení stavby parkovacího domu v Kopečné ulici.

Ovlivňují uzavřené ulice nějak život obyvatel či obchodníků?
Třeba kvůli Husově ulici máme řadu stížností. Ať už na postup stavby, vzhled či nepořádek. Také nám na radnici chodili nájemci obchodů a chtěli snížit nájem, protože je opravy obraly o zákazníky. Obrátili jsme se i na magistrát s otázkou, zda neplánuje nějakou schůzku s podnikateli, kde vše vysvětlí. Náměstek Macek jen vzkázal, že to musí vydržet a pochopit nutnost rekonstrukce.

Dělají podle vás stavebníci vše pro to, aby omezení a uzavírky trvaly co nejkratší dobu?
Nějaké rezervy jsou vždy. A určitě by doba stavby šla zkrátit. Když se v sobotu projdu kolem staveniště, na kterém není ani noha, nemůže mě nenapadnout, že by to šlo postavit dřív. Je ale v zodpovědnosti města, aby si to pohlídalo.

A jinak se vám líbí, jak budou ulice vypadat?
Nic není samozřejmě černobílé, určitě se občas najdou i mouchy. Když se ale opravy povedou, je příjemné se takovou ulicí projít.