VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Benzin je rekordně drahý. Stojí přes 33 korun

Jižní Morava /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Na to, že cena za litr benzinu a nafty pořád stoupá, už si lidé zvykli. Za posledních čtrnáct dní se na jižní Moravě zvýšila výrazně. Litr naturalu podražil o korunu padesát, litr nafty o dvě koruny. Ceny paliva jsou v kraji na historickém maximu.

16.12.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

Řidiči na jižní Moravě teď zaplatí za litr nafty někde i přes čtyřiatřicet korun. Za natural 95 dokonce pětatřicet korun. „Jezdím každý den do práce autem, takže se bez benzinu neobejdu. Ale ty ceny jsou strašné, rostou přímo raketově,“ stěžovala si například Hana Stejskalová z Blanenska.

Na dálnicích ne

Hlouběji do kapsy bude muset sáhnout i Jakub Havlásek z Brněnska. „Naštěstí nejezdím moc často, ale protože zatím studuji a nevydělávám, tak mi zdražení vadí. Proto si pečlivě vybírám, kde natankuji. Vyhýbám se přitom dálnicím, kde jsou ceny skutečně vysoké. Řekl bych až přemrštěné,“ řekl Havlásek s tím, že zrovna včera jel kolem benzinky OMV v brněnských Tuřanech, kde stál litr naturalu pětatřicet korun na třicet haléřů.

Naštvaných řidičů si všimli už i pumpaři. „Zrovna před chvilkou jsem se dohadoval s jedním nespokojeným zákazníkem. Tvrdil, že jsme se snad zbláznili, když prodáváme naftu tak draho,“ uvedl pracovník pumpy v brněnských Černovicích.

Prudký nárůst ceny nafty a benzinu podle odborníků způsobilo oslabení koruny, nedostatek zásob a zdražení ropy. „Cena za barel se téměř dva roky skoro neměnila. Oproti loňskému roku se však zvýšila o čtyřicet dolarů a přehoupla se přes devadesátidolarovou hranici,“ vysvětlil analytik Michal Roškanin. Dalším důvodem růstu je havárie v ropné rafinérii v Litvínově, která se stala minulý týden. „I ta ovlivňuje cenu nafty a benzinu. Nevím ale, jak výrazně. Poznáme to, až bude rafinérie opět v plném provozu,“ řekl Roškanin.

Podle brněnského ekonoma Jana Roha cena za barel nafty nadále poroste, a s tím i cena benzinu. „Z tohoto pohledu by měl benzin i v dalších týdnech zdražovat. Na druhou stranu například v roce 2008, kdy byla cena ropy na svých maximech, stál benzin přibližně stejně jako dnes. Myslím si proto, že s dalším navyšováním cen pumpaři počkají,“ tvrdil Roh.

Týdenní srovnání ceny paliva na jižní Moravě.

Stejné jízdné

Ceny pohonných hmot ovlivňují také náklady na provoz hromadné dopravy. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku se však Brňané zdražování jízdného bát nemusí. Zatím. „Počítali jsme už dopředu se zvýšenými výdaji na rok 2011. Dostali jsme proto od magistrátu asi o sto sedmdesát milionů korun více než loni, kdy nám město dalo půldruhé miliardy korun,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Ani ostatních Jihomoravanů, kteří jezdí hromadnou dopravou, se zdražení zatím nedotkne. „Takové zásadní rozhodnutí, jako je zdražení, záleží na krajském úřadě, který si dopravu objednává,“ uvedl ředitel Kordisu, který organizuje dopravu v kraji, Jaromír Holec. Jižní Morava patří k místům, kde je benzin nejdražší. Podle Roškanina za to může vysoká poptávka. „Krajem vede několik dálnic a také tah na Slovensko a do Vídně. Nejdražší proto,“ vysvětlil.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Slovensko a Rakousko je levnější

Břeclavsko – Řidiči, majitelé dopravních firem, a dokonce i majitelé čerpacích stanic na Břeclavsku se shodují v jednom: tankovat na jižní Moravě se nevyplatí. Většina z nich se proto snaží kupovat benzin i naftu na Slovensku nebo v Rakousku.

Toho, že zákazníků z kraje přibylo, si všimla i Monika Mischec z benzinky OMV AG v rakouském Hohenauk. „Netankují tu jen nákladní auta, jezdí i čím dál víc osobáků. Mnozí řidiči si nám stěžují, že benzin v Česku hodně podražil,“ řekla Hohenauk. U její benzinky mohli včera lidé natankovat litr nafty za 30,70 a litr naturalu za 32,20 korun.

Její slova potvrzuje majitel spediční firmy v Hustopečích na Břeclavsku Jiří Kadrnka. „Svým řidičům doporučuji, aby do kamionů tankovali v Rakousku. Ale nejezdí tak speciálně kvůli tomu. Tankují tam jen tehdy, když mají cestu,“ uvedl Kadrnka.

Podle něj se situace u nás výrazně zhoršila po letních prázdninách. „Do té doby nemělo cenu tankovat v Rakousku. Od podzimu se nám to ale výrazně vyplatí. Velké firmy jako my totiž mohou čerpat spoustu slev,“ poznamenal.

Kadrnka sleduje ceny paliva v celé Evropě. „Na dvanáctisetlitrové nádrži v Rakousku ušetříte přes šest set korun. To už je pak rozdíl docela znát,“ podotkl Kadrnka. Tankovat se prý naopak nevyplatí například v Německu.

Rakousko tak zůstává u dopravců na špičce. Láká je mnohem více než například Slovensko. Tam včera v Holíči litr nafty stál 30,10 a natural 33,04 korun. „Není to cena, kvůli které se nám vyplatí tankovat na Slovensku,“ řekl autodopravce Rudolf Bauer ze Strážnice na Hodonínsku.
I on posílá své řidiče pro palivo do Rakouska. „Výhodné je i Polsko nebo Finsko. I když třeba můj zeť jezdí pro naftu do slovenské Skalice. Litr je tam téměř o pět korun levnější než u nás. Znám i lidi, kteří tam jezdí pro benzin,“ podotkl Bauer. (ast, pt)
Mluvčí České obchodní inspekce Tomáš Vozáb o inspektorech v terénu říká: Za rok zkontrolujeme tisíc stanic

Brno /ROZHOVOR/ – Pro každého motoristu je důležité, jakým benzinem či naftou naplní nádrž svého auta. Špatné palivo totiž může poškodit motor, proto na kvalitu benzinu dohlíží Česká obchodní inspekce. „Cílem našich kontrol je, aby se k zákazníkům nedostávaly závadné pohonné hmoty,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Pavel Vozáb.

Jak se pozná kvalitní benzin?
Především podle toho, že se plynule spaluje a produkuje jen málo škodlivin. Auto s ním musí jít nastartovat víceméně v jakémkoliv počasí. Správný benzin nevytváří usazeniny a nečistoty. A především není ředěný vodou.

Jak často stanice kontrolujete?
Celoročně. V terénu je stále sedm inspektorů. Vzorky pohonných hmot odebírají na čerpacích stanicích v celé republice.
Jak získá řidič informace o tom, kde prodávají dobrý a kde špatný benzin?
Výsledky kontrol zveřejňujeme každý měsíc na svých webových stránkách .

Dokážete odhadnout, kolik čerpacích stanic za celý rok přibližně zkontrolujete?
V České republice je asi šest a půl tisíce benzinových pump. Za rok jich zkontrolujeme přibližně tisícovku. Vzorků paiva však podle státem stanovené normy odebíráme osmnáct stovek. Příští rok se tento počet má zvýšit asi na dva a půl tisíce vzorků. Opakovaně přitom kontrolujeme ty benzinky, u kterých jsme zjistili nějaké prohřešky.

Jaké to nejčastěji bývají?
V říjnu jsme měli velký problém například s naftou, u hodně vzorků totiž nevyhovoval takzvaný bod vzplanutí. To je následek ředěním vodou. (hcr)

Omezujete jízdu autem kvůli drahému benzínu?

Ano

68 %

Ne

32 %

Hlasovalo: 47

Anketa byla ukončena

16.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Kratochvíl.

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

Hromadná nehoda na dálnici D1. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Brno /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Hráz Brněnské přehrady, kterou nacisté za druhé světové války chtěli odpálit, zadržuje až jednadvacet milionů kubických metrů vody. Do nitra stavby dokončené v roce 1940 a přilehlé zmodernizované vodní elektrárny vyrazili redaktoři Brněnského deníku Rovnost v dalším díle seriálu Za zavřenými dveřmi.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení