VYBERTE SI REGION

Benzin je rekordně drahý. Stojí přes 33 korun

Jižní Morava /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Na to, že cena za litr benzinu a nafty pořád stoupá, už si lidé zvykli. Za posledních čtrnáct dní se na jižní Moravě zvýšila výrazně. Litr naturalu podražil o korunu padesát, litr nafty o dvě koruny. Ceny paliva jsou v kraji na historickém maximu.

16.12.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

Řidiči na jižní Moravě teď zaplatí za litr nafty někde i přes čtyřiatřicet korun. Za natural 95 dokonce pětatřicet korun. „Jezdím každý den do práce autem, takže se bez benzinu neobejdu. Ale ty ceny jsou strašné, rostou přímo raketově,“ stěžovala si například Hana Stejskalová z Blanenska.

Na dálnicích ne

Hlouběji do kapsy bude muset sáhnout i Jakub Havlásek z Brněnska. „Naštěstí nejezdím moc často, ale protože zatím studuji a nevydělávám, tak mi zdražení vadí. Proto si pečlivě vybírám, kde natankuji. Vyhýbám se přitom dálnicím, kde jsou ceny skutečně vysoké. Řekl bych až přemrštěné,“ řekl Havlásek s tím, že zrovna včera jel kolem benzinky OMV v brněnských Tuřanech, kde stál litr naturalu pětatřicet korun na třicet haléřů.

Naštvaných řidičů si všimli už i pumpaři. „Zrovna před chvilkou jsem se dohadoval s jedním nespokojeným zákazníkem. Tvrdil, že jsme se snad zbláznili, když prodáváme naftu tak draho,“ uvedl pracovník pumpy v brněnských Černovicích.

Prudký nárůst ceny nafty a benzinu podle odborníků způsobilo oslabení koruny, nedostatek zásob a zdražení ropy. „Cena za barel se téměř dva roky skoro neměnila. Oproti loňskému roku se však zvýšila o čtyřicet dolarů a přehoupla se přes devadesátidolarovou hranici,“ vysvětlil analytik Michal Roškanin. Dalším důvodem růstu je havárie v ropné rafinérii v Litvínově, která se stala minulý týden. „I ta ovlivňuje cenu nafty a benzinu. Nevím ale, jak výrazně. Poznáme to, až bude rafinérie opět v plném provozu,“ řekl Roškanin.

Podle brněnského ekonoma Jana Roha cena za barel nafty nadále poroste, a s tím i cena benzinu. „Z tohoto pohledu by měl benzin i v dalších týdnech zdražovat. Na druhou stranu například v roce 2008, kdy byla cena ropy na svých maximech, stál benzin přibližně stejně jako dnes. Myslím si proto, že s dalším navyšováním cen pumpaři počkají,“ tvrdil Roh.

Týdenní srovnání ceny paliva na jižní Moravě.

Stejné jízdné

Ceny pohonných hmot ovlivňují také náklady na provoz hromadné dopravy. Podle mluvčí brněnského dopravního podniku se však Brňané zdražování jízdného bát nemusí. Zatím. „Počítali jsme už dopředu se zvýšenými výdaji na rok 2011. Dostali jsme proto od magistrátu asi o sto sedmdesát milionů korun více než loni, kdy nám město dalo půldruhé miliardy korun,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová.

Ani ostatních Jihomoravanů, kteří jezdí hromadnou dopravou, se zdražení zatím nedotkne. „Takové zásadní rozhodnutí, jako je zdražení, záleží na krajském úřadě, který si dopravu objednává,“ uvedl ředitel Kordisu, který organizuje dopravu v kraji, Jaromír Holec. Jižní Morava patří k místům, kde je benzin nejdražší. Podle Roškanina za to může vysoká poptávka. „Krajem vede několik dálnic a také tah na Slovensko a do Vídně. Nejdražší proto,“ vysvětlil.

HELENA ČTVRTEČKOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Slovensko a Rakousko je levnější

Břeclavsko – Řidiči, majitelé dopravních firem, a dokonce i majitelé čerpacích stanic na Břeclavsku se shodují v jednom: tankovat na jižní Moravě se nevyplatí. Většina z nich se proto snaží kupovat benzin i naftu na Slovensku nebo v Rakousku.

Toho, že zákazníků z kraje přibylo, si všimla i Monika Mischec z benzinky OMV AG v rakouském Hohenauk. „Netankují tu jen nákladní auta, jezdí i čím dál víc osobáků. Mnozí řidiči si nám stěžují, že benzin v Česku hodně podražil,“ řekla Hohenauk. U její benzinky mohli včera lidé natankovat litr nafty za 30,70 a litr naturalu za 32,20 korun.

Její slova potvrzuje majitel spediční firmy v Hustopečích na Břeclavsku Jiří Kadrnka. „Svým řidičům doporučuji, aby do kamionů tankovali v Rakousku. Ale nejezdí tak speciálně kvůli tomu. Tankují tam jen tehdy, když mají cestu,“ uvedl Kadrnka.

Podle něj se situace u nás výrazně zhoršila po letních prázdninách. „Do té doby nemělo cenu tankovat v Rakousku. Od podzimu se nám to ale výrazně vyplatí. Velké firmy jako my totiž mohou čerpat spoustu slev,“ poznamenal.

Kadrnka sleduje ceny paliva v celé Evropě. „Na dvanáctisetlitrové nádrži v Rakousku ušetříte přes šest set korun. To už je pak rozdíl docela znát,“ podotkl Kadrnka. Tankovat se prý naopak nevyplatí například v Německu.

Rakousko tak zůstává u dopravců na špičce. Láká je mnohem více než například Slovensko. Tam včera v Holíči litr nafty stál 30,10 a natural 33,04 korun. „Není to cena, kvůli které se nám vyplatí tankovat na Slovensku,“ řekl autodopravce Rudolf Bauer ze Strážnice na Hodonínsku.
I on posílá své řidiče pro palivo do Rakouska. „Výhodné je i Polsko nebo Finsko. I když třeba můj zeť jezdí pro naftu do slovenské Skalice. Litr je tam téměř o pět korun levnější než u nás. Znám i lidi, kteří tam jezdí pro benzin,“ podotkl Bauer. (ast, pt)
Mluvčí České obchodní inspekce Tomáš Vozáb o inspektorech v terénu říká: Za rok zkontrolujeme tisíc stanic

Brno /ROZHOVOR/ – Pro každého motoristu je důležité, jakým benzinem či naftou naplní nádrž svého auta. Špatné palivo totiž může poškodit motor, proto na kvalitu benzinu dohlíží Česká obchodní inspekce. „Cílem našich kontrol je, aby se k zákazníkům nedostávaly závadné pohonné hmoty,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Pavel Vozáb.

Jak se pozná kvalitní benzin?
Především podle toho, že se plynule spaluje a produkuje jen málo škodlivin. Auto s ním musí jít nastartovat víceméně v jakémkoliv počasí. Správný benzin nevytváří usazeniny a nečistoty. A především není ředěný vodou.

Jak často stanice kontrolujete?
Celoročně. V terénu je stále sedm inspektorů. Vzorky pohonných hmot odebírají na čerpacích stanicích v celé republice.
Jak získá řidič informace o tom, kde prodávají dobrý a kde špatný benzin?
Výsledky kontrol zveřejňujeme každý měsíc na svých webových stránkách .

Dokážete odhadnout, kolik čerpacích stanic za celý rok přibližně zkontrolujete?
V České republice je asi šest a půl tisíce benzinových pump. Za rok jich zkontrolujeme přibližně tisícovku. Vzorků paiva však podle státem stanovené normy odebíráme osmnáct stovek. Příští rok se tento počet má zvýšit asi na dva a půl tisíce vzorků. Opakovaně přitom kontrolujeme ty benzinky, u kterých jsme zjistili nějaké prohřešky.

Jaké to nejčastěji bývají?
V říjnu jsme měli velký problém například s naftou, u hodně vzorků totiž nevyhovoval takzvaný bod vzplanutí. To je následek ředěním vodou. (hcr)
ANKETA

Omezujete jízdu autem kvůli drahému benzínu?

Ano

68 %

Ne

32 %

Hlasovalo: 47     Anketa byla ukončena

16.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Online rozhovor: Tomáš Soukal odpoví na dotazy čtenářů

Brno – Tomáš Soukal, ekonom a předseda představenstva společnosti KORDIS JMK, která zajišťuje Integrovaný dopravní systém na jižní Moravě, vstupuje do krajských voleb za sociální demokracii. O přízeň voličů se bude ucházet sedmého a osmého října.

Online rozhovor: na otázky čtenářů odpoví kandidát do senátu Jan Žaloudík

Brno - Ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně, bývalý děkan Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a kandidát do senátu Jan Žaloudík bude v online rozhovoru odpovídat čtenářům Deníku Rovnost.

OBRAZEM: Ruce v blescích i ohni. Vědci v Mendelově muzeu čarovali s chemií

Brno – Prostrčit ruku skrz blesk nebo si vyzkoušet, co všechno zvládne tekutý dusík, mohli v pátek návštěvníci akce Noc vědců v brněnském Mendelově muzeu Masarykovy univerzity. Zábavné a poučné představení pro děti i dospělé v parku u muzea připravili laboranti z Vida centra.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies