VYBERTE SI REGION

Bezpilotní vlak je realita, tvrdí student

Brno /FOTOGALERIE/ - Po kolejnici se řítí vlak a strojvůdce bedlivě sleduje jízdu. Hlavně nic nepřehlédnout. Vedle něho počítač zaměřuje jednotlivé značky a překážky. Sem tam zapípá a strojvůdci vyšle příkaz: zpomal, zastav, změň směr. Sci-fi? Pro Brňany za pět let realita.

28.3.2015 14
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Profese jako výpravčí, strojvedoucí nebo dispečer možná jednou zmizí z vlakové dopravy. Zatím vše vědci testují na minivlacích v modelovém kolejišti.

Profese jako výpravčí, strojvedoucí nebo dispečer možná jednou zmizí z vlakové dopravy. Zatím vše vědci testují na minivlacích v modelovém kolejišti.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Osmadvacetiletý student doktorského studia Marcel Vytečka se zabývá zpracováním a přenosem obrazu. Vždycky ho fascinovaly drony a roboti. Proto na Provozně ekonomické fakultě Mendelovy univerzity rozjel před rokem projekt, který nemá obdoby nikde jinde ve světě. „V našich laboratořích zkoušíme simulovat kolejový provoz. Kamery na lokomotivách snímají okolí, zaměřují značky nebo překážky. Pak zpětně posílají data do počítačů, které je vyhodnocují a informují strojvůdce," říká student.

Za patnáct let by tak vlaky mohly jezdit úplně samy. Aby se na kolejích v Jihomoravském kraji zvýšila bezpečnost. „Člověk není stroj a existuje riziko, že selže. A vlaková trať je ideální ke zkoušce takového systému. Počítač se jen soustředí, kudy vede cesta," vysvětluje Vytečka.

Profese jako výpravčí, strojvedoucí nebo dispečer tak možná jednou zmizí z vlakové dopravy. Zatím vše vědci testují na minivlacích v modelovém kolejišti. „Je to model reálné trati, která fungovala v meziválečném období. Jsou tam třeba stanice Kuřim nebo Veverská Bítýška," doplňuje.

S vývojem mu pomáhají i studenti informatiky. Od příštího roku dokonce mohou v novém volitelném předmětu vytvořit program, který automaticky řídí vlaky podle jízdního řádu i aktuální situace na trati.

Vytečka plánuje systém po dokončení nabídnout železničním společnostem. „Nejprve bychom ale museli vyzkoušet kamery na testovacích lokomotivách," přibližuje. Celkové náklady odhaduje na několik set tisíc korun.

Autor: Veronika Gecová

28.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies