Tak jako před časem u Drysic na Vyškovsku, kde do billboardu narazila dodávka s mladými volejbalistkami. Devět se jich zranilo, z toho tři těžce. O dva měsíce později nechal majitel poutač odstranit. „Několikrát jsme upozorňovali, aby konkrétně z tohoto místa billboard zmizel. Kdyby k tomu došlo dřív, nemusely být následky nehody tak vážné," uvedla tehdy krátce po nehodě policejní mluvčí Iva Šebková.

Nebezpečný beton

Zmíněný billboard u silnice mezi Vyškovem a Prostějovem byl jedním z nejnebezpečnějších na jižní Moravě. V Jihomoravském kraji jsou však mnohé další, které na odstranění stále čekají. „Bohužel není nic výjimečného, že auto narazí do konstrukce reklamního zařízení. Stalo se to například letos v květnu na silnici I/43 před sjezdem ke Globusu v Brně. Auto tam skončilo v nelegálně postaveném reklamním zařízení," upozornil dopravní inženýr z jihomoravského krajského ředitelství policie Lubomír Sedlák.

Právě konstrukce billboardů je jeden z největších problémů. „Pokud stojí na nějakém betonovém podstavci nebo železném sloupu, jde v případě vylétnutí auta ze silnice o smrtelné nebezpečí," řekl krajský koordinátor Besip pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek.

V řadě případů nepomáhá ani oddálení reklamních poutačů od silnic. Přestože například někde na Znojemsku nechali posunout billboardy od silnice i o pár desítek metrů, stále odvádějí pozornost řidičů. „Reklamní poutače se pochopitelně snaží co nejvíc zaujmout velkými objekty a výraznými barvami. Tím rozptylují řidiče, kteří se pak plně nevěnují řízení," vysvětlila dopravní psycholožka Veronika Hamerníková. Zdůraznila, že toto nebezpečí je obzvlášť velké ve městech a poblíž křižovatek, kde stačí k nehodě jen chvilka nepozornosti.

V poslední době řidiče ohrožují i rozmáhající se světelné reklamy. Jsou často nevhodně umístěné u silnic ve městech, kde řidiče oslňují a snižují viditelnost dopravních značek a chodců. „Některé dokonce semafory nebo dopravní značky zakrývají," upozornil před časem šéf dopravního inspektorátu v Břeclavi Jiří Mach.

Řada nebezpečných billboardů u silnic vyrostla bez povolení. „Přesné počty neznáme, ale je jednoznačné, že většina reklamních zařízení u silnic nemá všechna potřebná povolení," zdůraznil dopravní inženýr Sedlák.

Policisté silnice a křižovatky pravidelně prověřují a na rizikové billboardy dávají podnět správcům silnic. „Pokud je majitel dohledatelný, někdy se snažíme situaci vyřešit i domluvou," řekl Mach.

Riziková obsluha

Mach dodal, že právě majitelé nelegálních billboardů se zjišťují těžko. Než se podaří zařízení odstranit, mají vydělané. „Výrazným a dosud přehlíženým rizikem je i dopravní obsluha billboardů, zajišťovaná ze silnic a chodníků," zdůraznil Sedlák. Poznamenal, že tím běžně dochází k porušování zákona a ohrožování provozu. Důkazem je i vážná nehoda z června, kdy se na silnici I/53 u Pohořelic na Brněnsku srazilo osobní auto s autem obsluhy billboardu, odstaveným na krajnici.

I přes snahu policistů na nebezpečné billboardy upozorňovat se situace výrazněji nelepší. „Je potřeba si uvědomit, že při střetu je billboard mnohem horší než například strom. Pokud navíc u silnice stojí nelegálně, není pochyb, že je potřeba za jejich odstranění bojovat do posledního dechu," podotkl Čížek z Besipu.

TOMÁŠ KÁRA