VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bosonohám se uleví od aut. Jen na 5 měsíců

Brno - Dálnice od Kývalky po Starý Lískovec poslouží jako objížďka silnice do Ostrovačic. Na pět měsíců proto bude bez poplatků.

17.4.2011 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv DENÍKU

Na pět měsíců se alespoň částečně uleví Brňanům trpícím po zpoplatnění dálnice D1 ze začátku roku náporem tisícovek aut pod jejich okny. Už pozítří se kvůli objížďce opravované silnice mezi Popůvkami a Ostrovačicemi dálnice totiž opět otevře i pro auta bez známky. Lidé z okolí využívají příležitost aby opět apelovali na zrušení zpoplatněného úseku kolem Brna.

„Zpoplatnění dálnice nám jenom uškodilo. Emise stouply o deset procent a hluk o jedenáct decibelů. Emisní limity na celý rok se u nás vyčerpaly už v březnu,“ upozornil Libor Dolák z Bosonoh.

Svá slova má potvrzené měřením stanice, kterou spolu s místním občanským sdružením před třemi roky celkem za milion korun k měření koupil. „Peníze nejsou nic proti lidskému zdraví. Výsledky našeho měření chceme využít k tlaku na to, aby se auta vrátila na dálnici,“ řekl Dolák

V Bosonohách už dokonce sepsali petici za zrušení povinnosti platit na dálnici mezi Kývalkou a Slatinou. „Krátkodobý návrat aut na dálnici sice krátkodobě pomůže, ale dlouhodobě nic neřeší. Pokud bude dálnice po uzavírce opět zpoplatněna, vrátí se auta opět přímo doprostřed Bosonoh. Roli sehraje i to, že opravená silnice z Ostrovačic bude pro jízdu pohodlnější,“ upozornil bosonožský starosta Anastazios Jiaxis.

Problémy v Brně po uzavření dálnice autům bez známky potvrdila mluvčí městské policie Denisa Kapitančiková. „Několikanásobně se zvětšil provoz v ulicích v okolí dálnice. Snažíme se tam alespoň vysílat hodně strážníků, aby preventivně působili alespoň na dobré chování řidičů,“ podotkla Kapitančiková.

Podle Bosonožského starosty Jiaxise petici pro ministerstvo dopravy do včerejška podepsaly čtyři stovky. „Právě ovšem chystáme velkou podpisovou kampaň a očekáváme zněkolikanásobení počtu podpisů,“ sdělil starosta.

Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský ovšem Brňanům šance na úspěch nedává. „Není to první ani poslední pokus Brna nadnést toto téma. My stále trváme na odmítání všech výjimek. Zatím nikdo nevznesl argument, který by toto rozhodnutí zvrátil. Výstavba a údržba silnic stojí mnoho peněz a toto je možnost, jak alespoň část vrátit zpět,“ prohlásil Ptačinský.

Ovšem podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je to nesmysl. „Řidiči využívající auto na krátké vzdálenosti si známku nekoupí a budou jezdit obytnou zástavbou, což je průšvih. Ministerstvo nevydělá ani korunu. Vedení města se stále snaží o změnu postoje ministerstva,“ řekl Bielko.

Dálnice D1 bude podle současných plánů bez poplatku do osmnáctého září. Jako objížďku ji ovšem nevyužijí všechna auta. „Ta s rychlostí nižší než osmdesát kilometrů v hodině musí zvolit objížďku přes Troubsko, Veselku, po Staré dálnici, přes Žebětín do Ostrovačic,“ sdělil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Opravy zruší starý okruh

Nová silnice s povrchem, po němž je radost jezdit. To je hlavní motto oprav, které v pondělí vypuknou na silnici mezi Popůvkami a Ostrovačicemi. Pětiměsíční rekonstrukce přinese nejen objížďky a změny autobusových linek z Brna, ale také definitivně udělá tečku za původním závodním Masarykovým okruhem. „Při rekonstrukci zanikne poslední zachovalý povrch původní trati z roku 1930,“ potvrdil mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Alespoň část původního okruhu se ovšem představitelé Automotodromu Brno rozhodli před odvozem na smetiště stavební suti zachránit. Z několika desítek se stanou upomínkové předměty. Sérii třiceti kostek pak ozdobí podpisem vždy jednoho legendárního jezdce, který v Brně závodil. „Byla by škoda nechat poslední část tradiční trati nenávratně zmizet,“ podotkla ředitelka okruhu Ivana Ulmanová.

Stavba za takřka sto milionů korun si vynutí úplné uzavření silnice. Objížďka povede především po dálnici D1, pro pomalá auta pak přes Starou dálnici a Žebětín.

Od pondělku se kvůli objížďce mění také dráhy tří autobusových linek. „Linka 401 pojede přímo do Ostrovačic a vynechá všechny zastávky ve Starém Lískovci, Bosonohách, Troubsku i Popůvkách. Dopravu ve vyřazeném úseku zajistí linka 402 z brněnské Kyjevské přes Troubsko a Popůvky do Říčan. Linka 401 se pak prodlouží o úsek z Domašova do Ostrovačic,“ vypočetl změny mluvčí společnosti Kordis jež dopravu organizuje Květoslav Havlík.

Autor: Petr Jeřábek

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4 5

Čtyři velké letní uzavírky potrápí Brňany. Největší omezení se čeká v Křenové

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Jižní Morava – Ani ve čtvrtek Jihomoravané neodloží deštníky a bundy. Podle meteorologů bude dál pršet a nejvyšší teploty vystoupají jen k deseti stupňům.

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies