VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bosonohám se uleví od aut. Jen na 5 měsíců

Brno - Dálnice od Kývalky po Starý Lískovec poslouží jako objížďka silnice do Ostrovačic. Na pět měsíců proto bude bez poplatků.

17.4.2011 6
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: archiv DENÍKU

Na pět měsíců se alespoň částečně uleví Brňanům trpícím po zpoplatnění dálnice D1 ze začátku roku náporem tisícovek aut pod jejich okny. Už pozítří se kvůli objížďce opravované silnice mezi Popůvkami a Ostrovačicemi dálnice totiž opět otevře i pro auta bez známky. Lidé z okolí využívají příležitost aby opět apelovali na zrušení zpoplatněného úseku kolem Brna.

„Zpoplatnění dálnice nám jenom uškodilo. Emise stouply o deset procent a hluk o jedenáct decibelů. Emisní limity na celý rok se u nás vyčerpaly už v březnu,“ upozornil Libor Dolák z Bosonoh.

Svá slova má potvrzené měřením stanice, kterou spolu s místním občanským sdružením před třemi roky celkem za milion korun k měření koupil. „Peníze nejsou nic proti lidskému zdraví. Výsledky našeho měření chceme využít k tlaku na to, aby se auta vrátila na dálnici,“ řekl Dolák

V Bosonohách už dokonce sepsali petici za zrušení povinnosti platit na dálnici mezi Kývalkou a Slatinou. „Krátkodobý návrat aut na dálnici sice krátkodobě pomůže, ale dlouhodobě nic neřeší. Pokud bude dálnice po uzavírce opět zpoplatněna, vrátí se auta opět přímo doprostřed Bosonoh. Roli sehraje i to, že opravená silnice z Ostrovačic bude pro jízdu pohodlnější,“ upozornil bosonožský starosta Anastazios Jiaxis.

Problémy v Brně po uzavření dálnice autům bez známky potvrdila mluvčí městské policie Denisa Kapitančiková. „Několikanásobně se zvětšil provoz v ulicích v okolí dálnice. Snažíme se tam alespoň vysílat hodně strážníků, aby preventivně působili alespoň na dobré chování řidičů,“ podotkla Kapitančiková.

Podle Bosonožského starosty Jiaxise petici pro ministerstvo dopravy do včerejška podepsaly čtyři stovky. „Právě ovšem chystáme velkou podpisovou kampaň a očekáváme zněkolikanásobení počtu podpisů,“ sdělil starosta.

Mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský ovšem Brňanům šance na úspěch nedává. „Není to první ani poslední pokus Brna nadnést toto téma. My stále trváme na odmítání všech výjimek. Zatím nikdo nevznesl argument, který by toto rozhodnutí zvrátil. Výstavba a údržba silnic stojí mnoho peněz a toto je možnost, jak alespoň část vrátit zpět,“ prohlásil Ptačinský.

Ovšem podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je to nesmysl. „Řidiči využívající auto na krátké vzdálenosti si známku nekoupí a budou jezdit obytnou zástavbou, což je průšvih. Ministerstvo nevydělá ani korunu. Vedení města se stále snaží o změnu postoje ministerstva,“ řekl Bielko.

Dálnice D1 bude podle současných plánů bez poplatku do osmnáctého září. Jako objížďku ji ovšem nevyužijí všechna auta. „Ta s rychlostí nižší než osmdesát kilometrů v hodině musí zvolit objížďku přes Troubsko, Veselku, po Staré dálnici, přes Žebětín do Ostrovačic,“ sdělil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Opravy zruší starý okruh

Nová silnice s povrchem, po němž je radost jezdit. To je hlavní motto oprav, které v pondělí vypuknou na silnici mezi Popůvkami a Ostrovačicemi. Pětiměsíční rekonstrukce přinese nejen objížďky a změny autobusových linek z Brna, ale také definitivně udělá tečku za původním závodním Masarykovým okruhem. „Při rekonstrukci zanikne poslední zachovalý povrch původní trati z roku 1930,“ potvrdil mluvčí okruhu Jiří Smetana.

Alespoň část původního okruhu se ovšem představitelé Automotodromu Brno rozhodli před odvozem na smetiště stavební suti zachránit. Z několika desítek se stanou upomínkové předměty. Sérii třiceti kostek pak ozdobí podpisem vždy jednoho legendárního jezdce, který v Brně závodil. „Byla by škoda nechat poslední část tradiční trati nenávratně zmizet,“ podotkla ředitelka okruhu Ivana Ulmanová.

Stavba za takřka sto milionů korun si vynutí úplné uzavření silnice. Objížďka povede především po dálnici D1, pro pomalá auta pak přes Starou dálnici a Žebětín.

Od pondělku se kvůli objížďce mění také dráhy tří autobusových linek. „Linka 401 pojede přímo do Ostrovačic a vynechá všechny zastávky ve Starém Lískovci, Bosonohách, Troubsku i Popůvkách. Dopravu ve vyřazeném úseku zajistí linka 402 z brněnské Kyjevské přes Troubsko a Popůvky do Říčan. Linka 401 se pak prodlouží o úsek z Domašova do Ostrovačic,“ vypočetl změny mluvčí společnosti Kordis jež dopravu organizuje Květoslav Havlík.

Autor: Petr Jeřábek

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Škoda.

Útočník Škoda zatím jenom střídá, za tři kola stihl 47 minut

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Brno – Nečekaně a bez předchozího varování ruší nízkonákladový dopravce WizzAir pravidelnou leteckou linku z Brna do nizozemského Eindhovenu. Konkrétní důvody firma nesdělila. Poslední letadla vzlétnou na konci října, od listopadu linka osiří.

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení