Boty pro těhotné ženy uleví od bolesti. Vyvíjí je vědci z Masarykovy univerzity

Brno /FOTOGALERIE/ - Křeče, otoky nohou a bolesti zad patří mezi nejčastější problémy těhotných žen. Nastávající matka Kateřina Kolářová je však nemá. Nosí totiž speciální boty pro těhotné ženy. „Dokonce se mi nošením bot srovnal i vybočený palec," pochvaluje si Kolářová. Je jednou z účastnic výzkumu Masarykovy univerzity v Brně. Vědci z fakulty sportovních studií při něm vyvíjí boty pro těhotné ženy, které jim pomohou zmírnit zdravotní potíže. Do prodeje by se mohly dostat přibližně za rok.

23.1.2016

Vědci z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity vyvíjí boty pro těhotné ženy, které jim pomohou zmírnit zdravotní potíže.Autor: DENÍK/Attila Racek

Boty mají speciální stélku, která má prohlubeň pod palcovým kloubem. „ Pružný svršek boty umožňuje, aby se klenba při chůzi volně pohybovala," vysvětlil vedoucí výzkumu Martin Zvonař.

Právě funkce klenby se v těhotenství mění. „Těhotné ženy se mírně naklání dopředu a pohybují se pomaleji, s mírně pokrčenými koleny," vysvětlil Zvonař. Klenba proto není tak zatížená jako při rychlé pružné chůzi a oslabuje.

Obuv, kterou vědci testují, pomáhá k tomu, aby se klenba po porodu vrátila co nejrychleji do původního stavu. Speciální boty zatím testovali na třicítce těhotných žen. Vědci následně měří chůzi ženy a změny, které se dějí na jejích nohou.

Měření účastnice absolvuje jednou měsíčně v posledních třech měsících těhotenství. Žena se při testech například prochází. „V tomto je náš výzkum jedinečný. Na rozdíl od jiných výzkumů zkoumáme chůzi ženy nejen na běhátku, ale i při normální chůzi po zemi," zdůraznil Zvonař.

Díky milionové dotaci od Všeobecné zdravotní pojišťovny začala v pondělí další fáze výzkumu, které se zúčastní dalších sto žen. „Aby ženy testované boty skutečně nosily, samy si při výzkumu navrhují barvu i materiál obuvi," podotkl Zvonař. Vědci při vývoji bot spolupracují s moravským výrobcem obuvi Josefem Hanákem.

Nošení obuvi zmírňující zdravotní potíže má význam i při porodu. „Pokud jsou ženy až do vysokého těhotenství spokojené a dobře se cítí, porod i následné zotavování zvládají velmi dobře," objasnil přednosta Gynekologicko-porodnické kliniky Fakultní nemocnice Brno Pavel Ventruba.

ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

23.1.2016 VSTUP DO DISKUSE

Po stopách prvních moderních lidí pátrali v Líšni. Našli šperky a nástroje

Brno – Archeologové objevili 450 kamenných nástrojů na poli mezi brněnskou Líšní a Podolím. K nejvýznamnějším nálezům patřily ty nejmenší – navrtané ulity pokryté červeným okrem. Jak už Deník Rovnost informoval, odborníci je považují za ukázku pravěkého umění a nepřímý důkaz, že oblast neosídlili neandertálci, ale už první moderní lidé. „Jde o talisman nebo šperk. Uměleckou tvorbu u neandertálců neznáme," vysvětlil archeolog Ondřej Mlejnek.

OBRAZEM: Kolem světa za 80 dní? Ekologicky s elektromobilem to zkouší i Brňané

Brno – Tři kontinenty a pětadvacet tisíc najetých kilometrů. To bude mít brzy za sebou necelá třicítka účastníků závodu elektromobilů s názvem 80edays. Za jedenáct dní totiž skončí jejich cesta kolem světa za osmdesát dní. „Nejde pouze o co nejrychlejší cestování, ale také o to ukázat nové ekologické možnosti, jak se přepravovat," popsal závodník z České republiky Jiří Vlk.

Zemětřesení umíme spustit, ale nikoliv zastavit

Rozhovor s předním českým seismologem Janem Zedníkem o tom, kde na Zemi hrozí největší katastrofy při otřesech půdy, proč se tragická zemětřesení budou stále opakovat a jak se pozná, když někde na planetě zkoušejí atomový výbuch nebo zkolabuje jaderná ponorka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.