Každý řidič, který může, se ve všední den odpoledne Komárovu v brněnské městské části Brno-jih vyhne. Hlavní ulice této čtvrti jsou totiž přeplněné auty, mířícími do obchodních center na jihu města a zpět. Na hluk a nadměrný silniční provoz si stěžují i místní obyvatelé.

Situaci má vyřešit takzvaná Bratislavská radiála. Její stavba je však v nedohlednu. „Je to strašné. Když můžu, Komárov raději objíždím jinudy. Nezřídka tam totiž nabírám i čtvrthodinové zpoždění na pár stovkách metrů. Nechápu, proč s tím někdo něco neudělá,“ diví se třeba Richard Červený. A není sám. Kromě řidičů si na záplavy aut stěžují také lidé, kteří v Komárově bydlí. „Doprava je tu strašně rušná, navíc se připravují další stavby, které ji jen zatíží,“ postěžovala si Jarmila Stehlíková.

S problémy na jihu Brna se potýká také dopravní podnik. „Problematické je vyústění Hněvkovského ulice do Dornychu a Plotní. Tam naše autobusy pravidelně nabírají zpoždění,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Starosta městské části Brno-jih Josef Haluza označil dopravu v Komárově přímo za katastrofální. „Od jihu se do Brna dá dostat pouze tudy. Všechna auta, co sjedou z dálnice, se tlačí přes naši městskou část. V Hněvkovského ulici stojí radnice, takže to denně z oken sledujeme. V Hněvkovského jsou čtyři dopravní pruhy, a stejně dopravě nestačí,“ podotkl Haluza.

Bratislavská radiála lidem i řidičům v Komárově výrazně pomůže rovněž podle náměstka brněnského primátora Martina Andera. „Jejím prostřednictvím chceme ulehčit přetížené Hněvkovského ulici,“ uvedl Ander.

Radiála podle něj povede od Černovické ulice podél řeky Svitavy až ke křižovatce dálnic D1 a D2. „Ta se bude v budoucnosti celá přestavovat, aby stále sílící dopravu zvládla. Město si vymohlo i odbočku z křižovatky pro napojení právě Bratislavské radiály,“ uvedl Ander.

Kdy však silnice první třídy podél Svitavy skutečně vznikne, si dnes nikdo netroufá odhadnout. „Kdy stavba radiály začne, nemáme ani potuchy. Ale nemá cenu stavět, dokud nevyřešíme dopravu v ulicích Plotní a Dornych. To je pro nás důležitější,“ uvedla Dana Wendscheová z odboru územního plánování a rozvoje brněnského magistrátu.

Chybí peníze i řešení

Podobně mluví i starosta Haluza. „Na jihu Brna není dobudován velký městský okruh. Dokud nevznikne jeho zdejší část, ani Bratislavská radiála k ničemu nebude,“ řekl Haluza. Podle něj osud radiály závisí také na přestavbě brněnského železničního uzlu. „Dokud není odsunuto hlavní nádraží, křižují trasu silnice dva železniční náspy. Jenže stavět přes ně most je hloupost, za několik let, až tratě zmizí, by byl na nic,“ myslí si Haluza.

Jeho názor potvrdila i Věra Hoderová z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic. Uvedená firma dostane stavbu Bratislavské radiály na starosti. „Silnice má hodně vazeb na své okolí. Spojí velký městský okruh s dálnicí. A napojení na dálnici musíme vyřešit nejdřív,“ uvedla Hoderová.

Osud nové dálniční křižovatky přitom není jistý. Její stavba je zařazena mezi etapy rozšiřování dálnice D1 na tři pruhy. A na to podle ministerstva dopravy minimálně příští rok nebudou peníze.

Podle ředitele brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Pavla Doležala přitom nedostatek peněz není tou největší překážkou, která stavbě brání. „Základní problém je v současnosti nesoulad s územními plány obcí a městských částí, kterých se rozšíření týká,“ upozornil Doležal.