VYBERTE SI REGION

Brňané se bouří proti doplatkům za rozjezdy. Petici podepsalo už 5243 lidí

Brno /ANKETA/ - Důrazně se ohrazujeme proti plánu brněnského magistrátu zavést speciální noční tarif pro brněnské rozjezdy. Nelíbí se nám především rozdělení držitelů předplatních kupónů, na ty, kteří budou muset mít zvláštní jízdenku pro noční linky a na ty, kterým postačí klasický kupón. Nově navrhovaný systém znevýhodňuje studenty a důchodce a dělá z nich méněcenné. Takto se ohrazují signatáři petice proti plánovanému zavedení devatenáctiko­runového doplatku v noční dopravě v Brně.

18.10.2012 52
SDÍLEJ:

Noční rozjezd - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Návrh zkomplikuje cestování pracujícím i studentům a povede k nárůstu černých pasažérů. Magistrát by měl šetřit na svých interních výdajích a nepostihovat Brňany zpoplatněním nočních linek. Tedy služby, za kterou si stejně platí," uvedl autor petice Pavel Buršík.

Pouhý den po zveřejnění informace o plánu zavést pro všechny kromě majitelů nezlevněných předplatních průkazek měla petice přes 2100 podpisů. Ve čtvrtek je to kolem pět a půl tisíce.

Brněnští radní za tím vidí mimo jiné i práci opozice. „Někteří ze zastupitelů především z řad zelených rádi přilívají oleje do ohně," poznamenal náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian.

Ten zároveň upozornil, že o zavedení poplatků není doposud rozhodnuto. „Zatím tato možnost prošla jen komisí dopravy. Nejednala o ní ještě ani rada. Na stole je několik variant jak získat peníze. A i u poplatků za noční linky je několik možností jejich výše. V žádném případě to nebude více, než je nezbytně nutné," upozornil Kotzian.

Dopravní podnik dostane příští rok stejnou dotaci od města jako letos. Tedy miliardu a 731 milionů. Kvůli rostoucím cenám pohonných hmot ovšem potřebuje o padesát milionů víc. „Noční doprava v takovém rozsahu jako je v Brně je unikátní. A je to nadstandard. A nadstandard je to, kam je nutné sahat při nutnosti šetření ze všeho nejdříve," myslí si náměstek.

Podle něj je důležité zachovat především služby dopravního podniku jako zajišťovatele veřejné služby. Tedy dopravy do a z práce či školy. „To není případ rozjezdu. V něm naopak větší procento ani neplatí. Všichni cestující ale nemohou doplácet na pár těch, kteří chtějí jet zadarmo z večírku. Naopak lidé používající noční linky pro cestu do práce mají většinou předplatní kartu a na ně doplatek nedopadne," upozornil Kotzian.

S tím ovšem nesouhlasí například studentka Veronika Výpustová. „Důchodci moc v noci nejezdí, takže je to především diskriminace studentů. A dopadá to třeba na holky, které studují a zároveň do noci pracují ve fastfoodu či restauraci. Moc nevidím smysl v tom, proč by zrovna noční doprava měla být dražší," kroutila hlavou Výpustová.

Naopak lidé v produktivním věku problém nevidí. „Jestli se zdraží rozjezdy, které využívají především lidi, vracející se z hospod nebo večírků, pak si myslím, že to není problém. Jedno pivo stojí víc než těch dvacet korun," myslí si podnikatel David Rösner.

Se zavedením doplatku nesouhlasí opoziční politici. „Něco podobného se snažila zavést města jako Vídeň nebo Londýn. A ustoupila od toho. Doplatky totiž přinesly jen zmatek do systému. Musely se natisknout nové speciální jízdenky a zvýšit počet revizorů. Většinu vybraných peněz tak spolykala nová agenda," upozornil lídr opozičních zelených Martin Ander.

Dopravní podnik přiznal, že například systém nočních kontrol revizorů bude muset změnit. Kolik ale bude zavedení nových opatření stát prozradit nechtěl. „Dokud nerozhodne město Brno, nemůžeme dávat oficiální stanoviska," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

Radní mají o sanování padesátimilionové díry v rozpočtu podniku jednat příští či přespříští středu. Podle Andera by se měli zaměřit na úspory jinde. „Už nyní se počítá s ušetřením pětadvaceti milionů racionalizací dopravy. Tedy například rušením linek, které jezdí paralelně a kvůli tomu i poloprázdné. Ale také je nutné hledat úspory i mimo dopravní podnik. Ušetřit může mnoho městských firem," uvedl Ander.

Podle vedoucího dopravního odboru magistrátu Vladimíra Bielka bude město řešit nedostatek peněz v dopravě ve třech rovinách. „Jednou je skutečně racionalizace linek. Druhou noční doplatky. A třetí opatření uvnitř podniku. Varianty, které předložíme do rady, ještě zpracováváme," řekl Bielko.

Přímo dopravní podnik se snaží šetřit například větším využíváním vlastních dílen. Minulý měsíc se mu podařilo rekonstruovat první autobus Karosa B931. A ušetřit tak půl milionu korun. „V dílnách máme osm set lidí. Už si sami montujeme tramvaje Vario a uvažujeme i o vlastních trolejbusech," naznačil ředitel podniku Miloš Havránek.

Autor: Petr Jeřábek

ANKETA

Je správné, aby byl pro noční dopravu jiný tarif než pro denní?

Ano

10 %

Ne

90 %

Hlasovalo: 554     Anketa byla ukončena

18.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 52
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies