VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brňané se bouří proti doplatkům za rozjezdy. Petici podepsalo už 5243 lidí

Brno /ANKETA/ - Důrazně se ohrazujeme proti plánu brněnského magistrátu zavést speciální noční tarif pro brněnské rozjezdy. Nelíbí se nám především rozdělení držitelů předplatních kupónů, na ty, kteří budou muset mít zvláštní jízdenku pro noční linky a na ty, kterým postačí klasický kupón. Nově navrhovaný systém znevýhodňuje studenty a důchodce a dělá z nich méněcenné. Takto se ohrazují signatáři petice proti plánovanému zavedení devatenáctiko­runového doplatku v noční dopravě v Brně.

18.10.2012 52
SDÍLEJ:

Noční rozjezd - ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Návrh zkomplikuje cestování pracujícím i studentům a povede k nárůstu černých pasažérů. Magistrát by měl šetřit na svých interních výdajích a nepostihovat Brňany zpoplatněním nočních linek. Tedy služby, za kterou si stejně platí," uvedl autor petice Pavel Buršík.

Pouhý den po zveřejnění informace o plánu zavést pro všechny kromě majitelů nezlevněných předplatních průkazek měla petice přes 2100 podpisů. Ve čtvrtek je to kolem pět a půl tisíce.

Brněnští radní za tím vidí mimo jiné i práci opozice. „Někteří ze zastupitelů především z řad zelených rádi přilívají oleje do ohně," poznamenal náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian.

Ten zároveň upozornil, že o zavedení poplatků není doposud rozhodnuto. „Zatím tato možnost prošla jen komisí dopravy. Nejednala o ní ještě ani rada. Na stole je několik variant jak získat peníze. A i u poplatků za noční linky je několik možností jejich výše. V žádném případě to nebude více, než je nezbytně nutné," upozornil Kotzian.

Dopravní podnik dostane příští rok stejnou dotaci od města jako letos. Tedy miliardu a 731 milionů. Kvůli rostoucím cenám pohonných hmot ovšem potřebuje o padesát milionů víc. „Noční doprava v takovém rozsahu jako je v Brně je unikátní. A je to nadstandard. A nadstandard je to, kam je nutné sahat při nutnosti šetření ze všeho nejdříve," myslí si náměstek.

Podle něj je důležité zachovat především služby dopravního podniku jako zajišťovatele veřejné služby. Tedy dopravy do a z práce či školy. „To není případ rozjezdu. V něm naopak větší procento ani neplatí. Všichni cestující ale nemohou doplácet na pár těch, kteří chtějí jet zadarmo z večírku. Naopak lidé používající noční linky pro cestu do práce mají většinou předplatní kartu a na ně doplatek nedopadne," upozornil Kotzian.

S tím ovšem nesouhlasí například studentka Veronika Výpustová. „Důchodci moc v noci nejezdí, takže je to především diskriminace studentů. A dopadá to třeba na holky, které studují a zároveň do noci pracují ve fastfoodu či restauraci. Moc nevidím smysl v tom, proč by zrovna noční doprava měla být dražší," kroutila hlavou Výpustová.

Naopak lidé v produktivním věku problém nevidí. „Jestli se zdraží rozjezdy, které využívají především lidi, vracející se z hospod nebo večírků, pak si myslím, že to není problém. Jedno pivo stojí víc než těch dvacet korun," myslí si podnikatel David Rösner.

Se zavedením doplatku nesouhlasí opoziční politici. „Něco podobného se snažila zavést města jako Vídeň nebo Londýn. A ustoupila od toho. Doplatky totiž přinesly jen zmatek do systému. Musely se natisknout nové speciální jízdenky a zvýšit počet revizorů. Většinu vybraných peněz tak spolykala nová agenda," upozornil lídr opozičních zelených Martin Ander.

Dopravní podnik přiznal, že například systém nočních kontrol revizorů bude muset změnit. Kolik ale bude zavedení nových opatření stát prozradit nechtěl. „Dokud nerozhodne město Brno, nemůžeme dávat oficiální stanoviska," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

Radní mají o sanování padesátimilionové díry v rozpočtu podniku jednat příští či přespříští středu. Podle Andera by se měli zaměřit na úspory jinde. „Už nyní se počítá s ušetřením pětadvaceti milionů racionalizací dopravy. Tedy například rušením linek, které jezdí paralelně a kvůli tomu i poloprázdné. Ale také je nutné hledat úspory i mimo dopravní podnik. Ušetřit může mnoho městských firem," uvedl Ander.

Podle vedoucího dopravního odboru magistrátu Vladimíra Bielka bude město řešit nedostatek peněz v dopravě ve třech rovinách. „Jednou je skutečně racionalizace linek. Druhou noční doplatky. A třetí opatření uvnitř podniku. Varianty, které předložíme do rady, ještě zpracováváme," řekl Bielko.

Přímo dopravní podnik se snaží šetřit například větším využíváním vlastních dílen. Minulý měsíc se mu podařilo rekonstruovat první autobus Karosa B931. A ušetřit tak půl milionu korun. „V dílnách máme osm set lidí. Už si sami montujeme tramvaje Vario a uvažujeme i o vlastních trolejbusech," naznačil ředitel podniku Miloš Havránek.

Autor: Petr Jeřábek

Je správné, aby byl pro noční dopravu jiný tarif než pro denní?

Ano

10 %

Ne

90 %

Hlasovalo: 554

Anketa byla ukončena

18.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 52
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Možná poslední tropický víkend. Teploty vystoupají až na 34 stupňů

Ilustrační foto.
2

Odletěla soukromým letadlem pro první body. Kometa zahajuje Ligu mistrů

Kvůli salmonele vybijí v Pohořelicích 65000 slepic. Vejce stahují z prodeje

Pohořelice – Kvokání slepic se už brzy přestane rozléhat v části chovu společnosti AG Maiwald v Pohořelicích. Společnost zde slepice chová ve čtyřech halách, ve třech z nich ovšem ve středu veterináři našli bakterie salmonely. „Bude potřeba utratit pětašedesát tisíc nosnic. Firma vejce dodávala do řetězce Lidl. Nyní je stahuje z prodeje,“ informoval mluvčí Státní veterinární správy Petr Vorlíček.

Mladý motorkář zahynul při rizikovém předjíždění, je už osmnáctou obětí

Hodonínsko – Smrtelná nehoda uzavřela ve středu odpoledne silnici mezi Archlebovem a Strážovicemi. Na místě tam zemřel třiadvacetiletý motorkář. Z policejního šetření vyplývá, že k nehodě přispěla jeho riziková jízda. Kolize, které se účastnila ještě dvě osobní auta, se stala kolem šestnácté hodiny.

Odchod Habance: Změny v tréninku? Spíš v intenzitě, vysvětluje trenér Dostálek

Brno – Na úterním dopoledním tréninku fotbalové Zbrojovky čekala Richarda Dostálka blesková změna, protože jej po pondělním odvolání Svatopluka Habance najednou vedl společně s Lukášem Přerostem jako jeden z dvojice hlavních koučů. „Pracujeme na tom, abychom změnili psychiku hráčů, tomu jsou tréninky uzpůsobené,“ popisuje třiačtyřicetiletý bývalý reprezentant.

Němec se těší do Norska a vtipkuje: Budu jen jako člen stáda

Brno – Výjezdů k zápasům do zahraničí si v kariéře zatím příliš neužil. Nyní se útočník brněnské Komety Vojtěch Němec vydal s týmem do Skandinávie. Brňany čekají první duely v letošním ročníku Ligy mistrů, ve čtvrtek s norským Stavangerem a v sobotu s Kuopiem. „Určitě to bude kvalitní příprava do extraligové sezony a užiju si to,“ prohlásil jedenatřicetiletý forvard.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení