Představitelé města už několik let hledají způsob, jak nedostatek parkovacích míst řešit. Jejich bezradnost má vyřešit nová Strategie dopravy v klidu. Po roce čekání město patrně schválí zadání tohoto klíčového dokumentu. Hotov bude za rok.

„Strategie nabídne doporučení, jak organizovat a regulovat parkování ve městě, jak provázat hromadnou dopravu s parkovišti či kde a za jakých podmínek parkoviště zpoplatnit,“ popsal předseda komise dopravy brněnské rady Vít Blaha.

Podle brněnských řidičů se problém s parkováním řeší takříkajíc pět minut po dvanácté hodině. „Trochu se divím, že teprve dvaadvacet let po revoluci si radnice všimla, že většina lidí má auta. Je to docela pozdě, ale lepší než nikdy,“ kroutil hlavou Petr Slavík.

Podle něj není rozdíl zda řidič parkuje na sídlišti, nebo ve středu města. „Bydlím v Novém Lískovci a auto se mi občas podaří zaparkovat tak kilometr od domu. Nejblíže středu města se mi pak podaří zaparkovat ve Vaňkovce. Už se mi v podstatě nevyplatí jezdit do centra autem, hromadnou dopravou je to rychlejší i s přestupy,“ podotkl Slavík.

Představitelé města předpokládají, že se jim podaří problém řešit kombinací stavby nových parkovacích míst a zároveň zpoplatněním velké části z nich. Počítají s parkovišti navázanými na hromadnou dopravu,novými placenými parkovišti, rezidenčními zónami, parkovacími domy i postupným vybudováním informačního systému o dostupnosti parkování. „Ideální stav, do nějž chceme dospět je ten, kdy návštěvníky města i Brňany ihned systém navede na místa, kde pohodlně zaparkují,“ podotkl starosta Brna-střed a městský zastupitel Libor Šťástka.

Budování moderního parkování ve městě brně mají pod svou správu převzít městská společnost Brněnské komunikace. Podle předsedy představenstva společnosti Petra Kratochvíla to nebude problém. „Jsme připraveni se této nové role ujmout,“ konstatoval Kratochvíl.

Plán vytvořit parkovací systém najde podporu i u opozice. „Začalo se na něm pracovat už v době minulého vedení města v němž jsme byli. V současné podobě proti němu nic nemáme. Jen je třeba jej z papíru dostat i do reality. Nechceme se dočkat toho, že z velkou slávou oznámeného plánu zbude jen vystavění jednoho či dvou parkovacích domů soukromých investorů,“ varoval Ander.

Kontroverzním tématem je i plán vzniku zón rezidenčního parkování. „To je pěkná myšlenka. Ale jen v případě že bude alespoň jedno parkovací místo na jeden byt. Například u nás na Vinohradech to tak určitě není. A kdo by vybral těch pár vyvolených na nedostačující počet míst? Asi by šlo zase jen o peníze, kterých normální lidé moc nemají,“ posteskl si řidič Roman Pavlíček.

Zastupitel Šťástka ovšem obavy uklidňuje. „Rezidenční zóny samozřejmě vzniknou ve spolupráci s představiteli městských částí a po diskuzi s lidmi,“ upozornil Šťástka.

Přestože hlavním impulzem pro vznik parkovacího systému bude až vypracování studie, vedení města už nyní na jeho dílčích částech pracuje. „Prakticky připravený je například parkovací dům v Kobližné, příští rok se může začít stavět. Vypadá to, že k lepšímu se obrací i situace kolem parkovacího domu v Panenské. Máme signály, že je zájem o jeho stavbu. Město také pokračuje s budováním placených parkovišť, nyní vzniká například ve Veveří,“ sdělil Šťástka.