Léto začíná: Brňané míří na Antarktidu

Brno - Zatímco na severní polokouli jsou teď nejkratší dny v roce a v sobotu bude zimní slunovrat, na jih od rovníku začne v sobotu léto. A platí to i pro drsnou Antarktidu, která právě v tomto období dovolí brněnským polárníkům z Masarykovy univerzity, aby zde rozbili svůj tábor.

21.12.2007

Brněnští polárníci z Masarykovy univerzity objevují AntarktiduFoto: PřF MU Brno

K výzkumu vědců z brněnské univerzity slouží stanice Johana Gregora Mendla, budovaná po čtyři roky. Její postavení stálo zhruba šedesát miliónů korun, do vědeckého týmu na stanici patří biologové, klimatologové, botanici a geologové.

V extrémních podmínkách jižního pólu na antarktickém ostrově Jamese Rosse budou již druhým rokem Brňané zkoumat, jak se organismy přizpůsobují změněným klimatickým podmínkám zapříčiněné globálním oteplováním. „Jde hlavně o jednoduché porosty jako mechy či lišejníky. Je to první krok k tomu, abychom zjistili, jestli se antarktické ekosystémy stabilizovaly nebo se situace bude dál zhoršovat,“ upřesňuje člen expedice Miloš Barták z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Existence ozónové díry nad Antarktidou je vědecky ověřeným faktem. Chlad, prudké vysušování, odvodňování, radiace – to jsou vlivy, jejichž dopad má tato zhruba dvojměsíční expedice od začátku příštího roku zkoumat.

Výzkum platí vědecké granty, částečně podporované i ministerstvem školství. Náklady za provoz stanice, včetně dopravy polárníků, však součástí grantů nejsou. „O placení fungování stanice jednáme s ministerstvem školství,“ uvedla mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Život v antarktické tundře a polárních pustinách vyžaduje vysoké nasazení i dobrý fyzický fond. Hlavně se ale vědci musejí vzdát mnoha vymožeností civilizace. „Žijete sami na prázdném území o ploše dvou set kilometrů čtverečních,“ přibližuje geograf a klimatolog Pavel Prošek. Naopak na severu, na Špicberkách, kam se česká expedice chystá v druhé polovině roku, podle něj není žádný problém třeba zaskočit si do kavárny.

Fotografie „panenských“ polárních území s povalujícími tuleni, průzračnými ledovci a nebesky modrou oblohou navozují představu zapomenutého ráje. „Krásných slunečných dnů bez větru a vánic je však málo. To pak všichni fotí,“ směje se Prošek.

Teploty sice mohou dosáhnout i patnácti stupňů, průměr se ale pohybuje kolem nuly. Nepříjemná vlhkost při jisté síle větru však dokáže vykouzlit opravdovou polární zimu i v létě.

Polárníky asi nejvíce nejvíce trápí nedostatečná komunikace s domovem. Díky výpomoci pražské elektrotechniky tento rok už budou mít k dispozici satelitní přenos, která jim umožní tento handicap částečně vyřešit.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE

MOBILNÍ APLIKACI ZÁCHRANKA si může instalovat každý majitel chytrého telefonu s operačním systémem Android a iOS.

Aplikace Záchranka plánuje novinky. Pomůže neslyšícím i nevidomým

Mladé hrdinky ocenili. Spolužačky Izabela Jefimova (světlé vlasy) a Sára Bukovská z brněnské základní školy v Mutěnické ulici zachránily letos v lednu z řeky Svitavy dvouleté dítě.

Musíme ji vytáhnout, řekly si. Oceněné školačky zachránily malou holčičku z řeky

Odcházím, vzkázala pohřešovaná žena. Doma nechala dvě děti

Kyjovsko – Po matce dvou dětí nyní pátrají policisté nejen z Hodonínska. „Naposledy byla viděna v pátek 24. března v místě svého bydliště v malé obci na Kyjovsku. Doma nechala své dvě děti, a bez jakýchkoliv náznaků nebo indicií o svém odchodu zmizela," informoval ve středu hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Novinky v zoo: návštěvníkům představí Afriku se lvy i drsné Himaláje

Brno /VIZUALIZACE/ – Král zvířat se letos vrátí do brněnské zoo. V červenci letošního roku by měly skončit práce na nové expozici, do které se nastěhují lvi koňžští. V budoucnu lidé navštíví i nové výběhy šimpanzů nebo vysokohorská pásma Himalájí.

Kometa startuje semifinále proti pevné obraně a nejlepšímu oslabení v play-off

Brno /INFOGRAFIKA/ – Zatím v jejich soubojích platilo přísloví: Můj dům, můj hrad. Hokejisté brněnské Komety od roku 2013, kdy Hradec Králové vstoupil do extraligy, svého soupeře v boji o finále doma ve všech osmi duelech porazili za tři body. Nejdřív se však musí vypořádat s prvními dvěma zkouškami semifinále play-off v hradecké Fortuna Areně.

Studie o poloze vlakového nádraží v Brně se zpozdí o dva měsíce. Kvůli přestupům

Brno – Místo v březnu nakonec až v květnu. Studie, která měla doporučit jednu z variant modernizace brněnského hlavního nádraží, má podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zpoždění dva měsíce. Kvůli tomu se odsune i rozhodnutí Centrální komise ministerstva dopravy o konečném řešení polohy nádraží.