Díky projektu Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity mohla Jelínková učit děti v Angole, jak smysluplně trávit volný čas. Studenti i absolventi univerzity tam jezdí od roku 2008 nejen, aby vymýšleli aktivity pro děti, ale také, aby naučili tamní dospělé jak s dětmi pracovat.

„Tříletého projektu se účastní členové Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a peníze jsme získali od státu. Kromě školení tam také stavíme centrum pro výuku Angolanů,“ říká Jelínková. Dodává, že africké sociálně pedagogické centrum otevře své brány počátkem října.

„Angolské děti neznají pravidla slušného chování či povinnou školní docházku. Proto se často potulují v ulicích a nemají smysluplnou činnost. Často je dokonce celá rodina negramotná,“ popisuje tamní situaci absolventka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Jelínková.

Brněnští dobrovolníci chtějí Angolanům pomoct osvojit si základní pravidla slušnosti a naučit se cizím jazykům i různým řemeslům. „Součástí projektu je také školení dospělých Angolanů. Mohou se z nich stát učitelé, kteří chystají programy pro děti a komunikují s úřady, nebo mohou být animátory, kteří se věnují hlavně samotným aktivitám s dětmi,“ říká Jelínková.

Zabavit angolské děti je podle ní snadné. „Jsou velmi živé a neklidné, ale nadchnou se pro všechno. Unešené byly třeba z velkých gymnastických míčů. Pořád na nich skákaly a byly v sedmém nebi,“ líčí Jelínková. Vysvětluje, že v Angole není zvykem, aby rodiče dětem kupovali hračky. „Proto jim ke štěstí stačí i karty nebo pexeso,“ dodává Jelínková.

Sociálně pedagogické centrum vzniklo na pozemku řádu Marištů a v roce 2010 ho chtějí pracovníci Masarykovy univerzity tomuto řádu předat do správy. „Bude mě mrzet, až tento projekt skončí. V tak dalekých zemích si uvědomuji, jak je krásné žít okamžikem a nevytvářet si umělé problémy. Tam jde o to mít co jíst a pít, ne o poslední módní trendy,“ usmívá se Jelínková.

Práce s dětmi v rozvojových zemích ji baví a chce se jí věnovat i v budoucnu. „Doma to mám sice ráda, ale tohle mě zatím stále baví více,“ dodává.