VYBERTE SI REGION

Brněnské kardiokliniky: slaví babička i vnučka

Brno – I. interní kardioangiologická klinika v brněnské svatoanenské nemocnici slouží už devadesát let. Léčit pacienty s nemocným srdcem jí poslední dvě desetiletí pomáhá i bohunická kardiologická klinika při Fakultní nemocnici Brno. Babička a vnučka letos slaví kulaté narozeniny, říkají láskyplně brněnští kardiologové.

3.12.2009
SDÍLEJ:

Fakultní nemocnice u svaté Anny.Foto: DENÍK/Archív

Stanovit přesné datum založení první interní kliniky Fakultní nemocnice u svaté Anny je ovšem pro historiky medicíny tak trochu rébus. Její vznik spojují s osobností Rudolfa Vanýska. V Brně pomáhal vybudovat Lékařskou fakultu vznikající univerzity a stal se prvním přednostou nové univerzitní kliniky.

„Vybízím vás, abyste se dostavil do prezidia zdejšího ministerstva ke složení předepsané přísahy služební a ujal se neprodleně svého nového úřadu učitelského,“ napsal Vanýskovi v září roku 1919 prezident Tomáš Masaryk a zahájil tak novou éru v brněnském lékařství.

Na léčbu srdce se klinika začala specializovat až ve dvacátých letech. „Zdejší kardiologové se na konci šedesátých let podíleli, kromě založení první koronární jednotky na Moravě i na implantacích prvních kardiostimulátorů v Brně,“ připomněl současný přednosta kliniky Jiří Vítovec.

Počet pacientů, kterým rozvíjející se kardiologické metody mohly pomoci, ale rostl. „V úctyhodném věku sedmdesáti let proto I. interní kardioangiologická klinika dostala vnučku. Lékaři, kteří na novém pracovišti začínali, jsou ale odchovanci, svatoanenské nemocnice,“ vysvětlil přednosta Interní kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Brno Jindřich Špinar.

Kardiologové na obou klinikách společně ošetří na sto padesát tisíc pacientů za rok. Jejich práce se podstatně liší od práce kardiochirurgů, kteří léčí především skalpelem. „Jedním z mezníků v novodobých dějinách brněnské kardiologie byl okamžik, kdy jsme začali používat stenty,“ uvedl Špinar.

Malé implantáty, které roztahují zúženou cévu, jsou totiž účinnější než rozpouštění sraženiny léky. „Ošetřujeme tak víc než devadesát procent pacientů s akutním infarktem myokardu. Jiná evropská země či USA se takovým číslem pochlubit nemůže,“ uvedl Špinar.

Brněnská kardiologie v datech

1969 první koronární jednotka na Moravě
1969 – první implantace kardiostimulátoru v Brně
1984 - první intrakoronární trombolýza u akutního infakrtu myokardu (AIM) v ČR
1991 - první koronární agioplastika(PTCA) v Brně
1992 – první transplantace srdce v Brně
1996 – první direktní PTCA u AIM v Brně
2000 - první uvedení přístroje ANNALab pro hodnocení dysfunkce vegetativního systému
2004 - první implantace kmenových buněk u AIM v Brně
2006 - schválení ICRC ( Mezinárodní centrum klinického výzkumu) ve FN u sv.Anny vládou ČR

Autor: Lucie Hrabcová

3.12.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies