Za největší problém považuje Muzeum města Brna, které vilu spravuje, nerespektování autorských práv. „Například v příloze na CD zveřejnili velkou část publikace Materiality, které jsme spoluvydavatelé," uvedl ředitel muzea Pavel Ciprian. V nové knize jsou také faktické chyby. „Například Ernst Tugendhat má chybně uvedené datum narození a další podobné věci," nelíbí se Ciprianovi.

Ředitele nakladatelství Ivo Lukáše se v úterý nepodařilo zastihnout. Podle redaktora Barrister & Principal Mojmíra Jeřábka, který knihu editoval, Ivo Hammer garantoval, že k fotografiím má autorská práva. „Pokud je nějaký problém, padá na hlavu autorů. Ale oni rozhodně nesouhlasí s tím, že jednali protiprávně, a už věc konzultovali s právníky," řekl Jeřábek.

Ostré vyjádření zveřejnily dotčené instituce na svých webech. „Předtím jsme ještě do nakladatelství poslali dopis," řekl Ciprian. Odborníci zatím dávají dohromady seznam všech chyb, které v knize našli. „Tento týden je chceme odeslat do nakladatelství," popsal Ciprian. Ve stanovisku stojí, že organizace zvažují právní kroky. To je ale až poslední varianta. S nakladatelstvím se chtějí dohodnout.

O peníze za autorská práva prý nejde. „Bylo by za to jen pár korun. Ale právní vztahy mají být v pořádku. Brzy má kniha vyjít v anglické a německé mutaci, a tam by už autoři fotek měli být korektně uvedeni," sdělil ředitel brněnské pobočky Národního památkového ústavu Zdeněk Vácha, který je jedním ze signatářů vyjádření. Autoři měli použít deset až patnáct fotografií, na které má práva památkový ústav. Přitom památkáři s oběma manželi dlouhodobě spolupracují. „Daniela Hammer Tugendhatová byla čestnou předsedkyní mezinárodního výboru Icom, který dohlížel na rekonstrukci domu, a Ivo Hammer byl výkonný předseda," dodal Vácha.

Třetí organizací, která se pod dokument podepsala, je Moravská galerie. Té se nelíbí například nepravdivá informace ohledně cenné sochy Torzo kráčející od Wilhelma Lehmrucka. Moravská galerie ho rodině Tugendhatových vrátila před osmi lety. Brzy nato ho noví majitelé prodali v aukci za víc než čtyřiadvacet milionů korun. Galerie se tomu snažila zabránit a neúspěšně usilovala o prohlášení torza za kulturní památku. „V knize tvrdí, že galerie předem věděla, že dílo chtějí prodat. To však není pravda," uvedla zástupkyně ředitele Moravské galerie Kateřina Tlachová.

V knize lidé uvidí zatím nepublikované fotografie Fritze Tugendhata z rodinného archivu. „Všichni jsme měli vysoká očekávání, která ale publikace nenaplnila," uvedl historik umění Jan Sedlák. Největší slabinou jsou podle něj texty. „V podstatě jde jen o volnou koláž dříve publikovaných článků," myslí si odborník.