VYBERTE SI REGION

Výzkum: Brněnské silnice jsou nebezpečnější

Brno - (AKTUALIZOVÁNO) Výzkum Centra dopravního výzkumu ukázal, že vloni bezpečnost na silnicích v Brně ve srovnání s rokem 2006 klesla nejvíc ze všech krajských města v Česku.

2.5.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Brno si připsalo prvenství, které jeho obyvatele rozhodně nepotěší. Ze všech krajských měst v České republice se totiž právě v Brně v porovnání s rokem 2006 loni nejvíce zhoršila bezpečnost dopravy. Ukázal to výzkum Centra dopravního výzkumu, zpracovaný pro Českou pojišťovnu. V takzvaném ČP Indexu kleslo Brno z bronzové příčky až na třetí místo od konce.

„Ze všech třinácti krajských měst si právě Brno nejvíc pohoršilo. Dohromady o osm míst, až na jedenáctou pozici. Může za to hlavně fakt, že loni zemřelo v Brně při nehodách čtyřiadvacet lidí. A to je oproti roku 2006 dvojnásobek,“ uvedl Jan Tecl z brněnského Centra dopravního výzkumu.

K výpočtu indexu bezpečnosti dopravy využili statistici údaje o počtu obyvatel, registrovaných aut a množství dopravních nehod s vážným nebo smrtelným zraněním. Zvláštní důraz přitom kladli na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí. Těch se loni stalo na brněnských silnicích z celkového počtu šesti tisíc tří set více než pět procent.

Podle autorů průzkumu index nevypovídá ani tak o úrovni místních řidičů jako spíš o kvalitě dopravní sítě, kterou mohou řidiči v konkrétních městech využívat. To, že je na tom Brno v tomto ohledu hodně špatně, uznává i technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. „Faktorů, které ovlivňují bezpečnost brněnské dopravy, je samozřejmě víc, včetně chování řidičů. Za jejich nervozitu a následné problémy ale z velké míry může chybějící velký městský okruh nebo silnice R43.

To, že ještě nejsou hotové, je zásadní chyba,“ soudí Luňáček. Mluví tak z duše většině brněnských řidičů, kteří musí dennodenně projíždět přes zacpané centrum města. „Projet ráno a odpoledne přes Koliště nebo Úvoz, to je očistec. Už skoro přestávám doufat, že se to v Brně s dopravou někdy zlepší. Trvá to prostě už moc dlouho a je to čím dál horší,“ prohlásil řidič Zdeněk Bohuňský.

Luňáček příliš nadějí brněnským řidičům nedává. Podle něj je zlepšení dopravní situace v centru města otázkou dlouhých let. „Může za to zejména neustále se měnící legislativa. Silniční síť v Brně je přitom už dlouho nedostatečná a provoz aut je za hranicí únosnosti,“ uvedl.

Právě ve zvyšujícím se počtu aut projíždějících Brnem vidí největší problém náměstek primátora Martin Ander. „V mnoha rodinách už je zvykem mít dvě auta a podniky dávají svým zaměstnancům firemní auta. Tito lidé pak přestávají jezdit veřejnou dopravou, a proto je provoz stále větší. Pomoci by měl velký městský okruh. Že by ale auta z centra odlákala zamýšlená silnice R43, to si nemyslím,“ prohlásil Ander.

Průzkum, který ukázal na zhoršení situace v brněnské dopravě, město ocenilo. „Uvedený projekt beru vážně. Je to pro mě zpětná vazba z vnějšího prostředí,“ uvedl předseda dopravní komise Rady města Brna Josef Veselý.

I on však upozorňuje, že zlepšení situace nemohou brněnští řidiči čekat hned. „Teď například připravujeme přestavbu silnic v oblasti Komárova, konkrétně v ulicích Dornych a Plotní. Právě tuto stavbu ale výrazně komplikují nové předpisy a nelze vyloučit, že její zahájení budeme stále odkládat,“ podotkl Veselý.

Průzkum Centra dopravního výzkumu na rozdíl od Brňanů udělal radost obyvatelům sousedního Blanska. V žebříčku vypracovaném experty si z loňského šestapadesátého místa mezi okresními městy polepšilo až na jedenáctou pozici.

Stará dálnice: letos už dva mrtví

Starou dálnici, jak se říká čtyřproudé silnici spojující obec Veselka na Brněnsku s městskou částí Brno-Bystrc, si někteří řidiči pletou se závodní dráhou. Není divu. Ještě před dvaadvaceti lety se po ní proháněli závodníci na motocyklech a v autech. Zatímco mistři rychlých kol nyní poměřují své síly na Masarykově okruhu, na Staré dálnici riskují lidé, kteří svou rychlou jízdou ohrožují ostatní.

Nejtragičtější havárie za posledních deset let se na Staré dálnici stala koncem letošního ledna. „Čtyřiadvacetiletý mladík jel se svou Škodou Octavia po Žebětínské ulici. V autě s ním cestoval ještě jeho kamarád a dvě mladé dívky. Po Staré dálnici jela ve Škodě Fabia ve směru na Bystrc osmatřicetiletá žena. Mladík za volantem octavie jí nedal přednost a vjel přímo před její rozjetý vůz,“ přiblížila nehodu brněnská policejní mluvčí Andrea Procházková.

Srážka obou škodovek měla tragickou dohru. Dvě dívky převezla sanitka do nemocnice, kde těžkým zraněním podlehly. Mladý viník nehody, který nerespektoval přednost v jízdě, se zranil pouze lehce. Oděrky mu ošetřili záchranáři a pustili ho domů. Policisté ho v současnosti stíhají pro ublížení na zdraví.

Smrt člověka zavinil i řidič, který se loni v listopadu řítil po Staré dálnici s naloženými mokrými dřevěnými prkny na přívěsném vozíku. Jel tak rychle, že se vozík s nákladem náhle rozhoupal a stal se neovladatelným. Vjel do protisměru, kde se střetl s Fordem Sierra.
Ve fordu se zranili dva lidé. Pětašedesátiletý řidič na svá zranění zemřel. Viníka nehody stíhá policejní komisař z trestného činu řízení auta bez řidičského oprávnění a ublížení na zdraví.

Přestože si Stará dálnice vyžádala za čtvrt roku tři lidské životy, policisté ji k nebezpečným úsekům neřadí. „Je to standardní křižovatka mimo obec, na které jezdí řidiči rychle. Že by to byl vyloženě nebezpečný úsek, se říct nedá. Přesto tam ale rychlost jezdíme namátkově měřit,“ uvedl šéf brněnské dopravní policie Štěpán Zachara.

Autor: Petr Škarda

2.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies