VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnskému ovzduší pomůže sto nových plynobusů

Brno – Dopravní podnik města Brna se pustil do rozsáhlé obnovy svého vozového parku. Ve čtvrtek představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.

24.7.2014 12
SDÍLEJ:

Ve čtvrtek dopravní podnik představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Jsem ráda, že v Brně narůstá počet nízkopodlažních autobusů. S kočárkem mívám často problém vyjít schůdky i s cizí pomocí," řekla Brňanka Michaela Sedláková. V příštím roce se dočká dalších čtrnácti Solarisů. Do osmnáctimetrových autobusů se vejde až 165 lidí, z toho dvaačtyřicet sedících. Ti usednou na stále populárnější plastové sedačky.

V těchto dnech zároveň ve Slatině končí stavba plnící stanice na stlačený zemní plyn, neboli CNG.

První autobusy, jezdící na ekologicky citlivější pohon, vyjedou do brněnských ulic v srpnu. Ve vozovně již parkuje dvanáct strojů. Dalších osmaosmdesát bude v provozu od příštího roku. „Za prvních dvanáct plynobusů a stavbu plnící stanice zaplatil dopravní podnik 125 milionů korun. Nezbytné úpravy servisní haly a nákup zbývajících osmaosmdesáti autobusů podpoří čtyřsetmilionovou dotací Evropská unie," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Na plnící stanici mohou tankovat tři vozy najednou. „Při tlaku 250 barů zvládne naplnit plnou nádrž autobusu za pět minut. Celkem tedy může denně natankovat sto autobusů," vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Stanici chce otevřít už 15. srpna.

Plynobusy by měly snížit negativní vliv provozu na životní prostředí až o 766 kilogramů prachových částic za rok. Jsou také méně hlučné. „Používání stlačeného zemního plynu namísto benzínu a nafty několikanásobně snižuje počet emisí v ovzduší. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že zemní plyn patří mezi neobnovitelné zdroje. Zcela ekologické řešení to tedy není," shrnul výhody i nevýhody CNG brněnský ekolog Petr Ledvina.

Na zkušební jízdu vyrazí prvních dvanáct plynobusů 8. srpna. „Vyzkoušíme je na všech linkách. Budou jezdit hlavně na sídlištích, kde je potřeba snížit prašnost," uvedl Havránek.

Problémy se znečištěným ovzduším řeší Brno už dlouho. „Chceme vyvrátit předsudek, že se Brně špatně dýchá. Sto plynobusů by mělo městu značně ulevit. Věřím, že pomohou například na Úvoze a jiných problémových oblastech," řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Dopravní podnik v současnosti používá 306 autobusů. Jedním z hlavních cílů je zvyšovat podíl těch nízkopodlažních. „Do konce roku by měl stoupnout ze třiačtyřiceti na sedmašedesát procent," uvedla Hailichová.

V duchu obměny vozového parku se nese celý letošní rok. V lednu koupilo Brno deset nových minibusů Stratos, které jezdí na méně vytížených linkách. „Dopravní obsluha dotčených oblastí zůstává zachována, ovšem za ekonomicky i ekologicky příznivějších podmínek," dodala Hailichová.

MARTIN SLÁVIK

Autor: Redakce

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies