VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnskému ovzduší pomůže sto nových plynobusů

Brno – Dopravní podnik města Brna se pustil do rozsáhlé obnovy svého vozového parku. Ve čtvrtek představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.

24.7.2014 12
SDÍLEJ:
Fotogalerie
31 fotografií

Ve čtvrtek dopravní podnik představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Jsem ráda, že v Brně narůstá počet nízkopodlažních autobusů. S kočárkem mívám často problém vyjít schůdky i s cizí pomocí," řekla Brňanka Michaela Sedláková. V příštím roce se dočká dalších čtrnácti Solarisů. Do osmnáctimetrových autobusů se vejde až 165 lidí, z toho dvaačtyřicet sedících. Ti usednou na stále populárnější plastové sedačky.

V těchto dnech zároveň ve Slatině končí stavba plnící stanice na stlačený zemní plyn, neboli CNG.

První autobusy, jezdící na ekologicky citlivější pohon, vyjedou do brněnských ulic v srpnu. Ve vozovně již parkuje dvanáct strojů. Dalších osmaosmdesát bude v provozu od příštího roku. „Za prvních dvanáct plynobusů a stavbu plnící stanice zaplatil dopravní podnik 125 milionů korun. Nezbytné úpravy servisní haly a nákup zbývajících osmaosmdesáti autobusů podpoří čtyřsetmilionovou dotací Evropská unie," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Na plnící stanici mohou tankovat tři vozy najednou. „Při tlaku 250 barů zvládne naplnit plnou nádrž autobusu za pět minut. Celkem tedy může denně natankovat sto autobusů," vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Stanici chce otevřít už 15. srpna.

Plynobusy by měly snížit negativní vliv provozu na životní prostředí až o 766 kilogramů prachových částic za rok. Jsou také méně hlučné. „Používání stlačeného zemního plynu namísto benzínu a nafty několikanásobně snižuje počet emisí v ovzduší. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že zemní plyn patří mezi neobnovitelné zdroje. Zcela ekologické řešení to tedy není," shrnul výhody i nevýhody CNG brněnský ekolog Petr Ledvina.

Na zkušební jízdu vyrazí prvních dvanáct plynobusů 8. srpna. „Vyzkoušíme je na všech linkách. Budou jezdit hlavně na sídlištích, kde je potřeba snížit prašnost," uvedl Havránek.

Problémy se znečištěným ovzduším řeší Brno už dlouho. „Chceme vyvrátit předsudek, že se Brně špatně dýchá. Sto plynobusů by mělo městu značně ulevit. Věřím, že pomohou například na Úvoze a jiných problémových oblastech," řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Dopravní podnik v současnosti používá 306 autobusů. Jedním z hlavních cílů je zvyšovat podíl těch nízkopodlažních. „Do konce roku by měl stoupnout ze třiačtyřiceti na sedmašedesát procent," uvedla Hailichová.

V duchu obměny vozového parku se nese celý letošní rok. V lednu koupilo Brno deset nových minibusů Stratos, které jezdí na méně vytížených linkách. „Dopravní obsluha dotčených oblastí zůstává zachována, ovšem za ekonomicky i ekologicky příznivějších podmínek," dodala Hailichová.

MARTIN SLÁVIK

Autor: Redakce

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla.
4

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Udusily se, nebo je zabily výkaly? V rybníce u Předklášteří zemřely stovky ryb

Nejsem dobrý hlavičkář, smál se autor vítězné trefy proti Liberci Řezníček

Brno – Když se trefí, Zbrojovka zákonitě boduje. V letošním ročníku nejvyšší české fotbalové soutěže sice útočník Jakub Řezníček vstřelil teprve čtvrtou branku z osmnácti utkání, ale Zbrojovka z těchto duelů brala osm bodů. V sobotu poprvé v aktuálním ročníku skóroval na domácím stadionu v Srbské ulici a jeho hlavička přinesla nesmírně důležitou výhru 1:0 s Libercem.

Při ničení okna se pořezal. Chtěl obvaz, proto ještě rozbil výplň dveří obchodu

Kobynice – Přezdívku Old Shatterhand si zřejmě nevyslouží dvaadvacetiletý vandal, který v noci řádil v Kobylnicích.

AKTUALIZOVÁNO

Chceme přitáhnout do kraje mozky, teď se sem ale nemají jak dostat, řekl hejtman

Brno – Kraj potřebuje chytré mozky a šikovné ruce, nemá je ale jak sem dostat. Tak se dá shrnout závěr pondělní diskuse, kterou pořádal Deník Rovnost. Debatovali v ní jihomoravský hejtman Bohumil Šimek, krajský náměstek pro dopravu Roman Hanák a další hosté. Hlavními tématy byla doprava, zásady územního rozvoje a jižní Morava jako kraj vyspělých technologií. Celou panelovou debatu jste mohli také sledovat online.

Brno dnes začíná vyplácet příspěvky na levnější roční jízdné MHD

Brno - Brno začíná dnešním dnem vyplácet příspěvek 1425 korun na roční jízdné městskou hromadnou dopravou. V tiskové zprávě to sdělila Zuzana Taušová z tiskového centra brněnského magistrátu. Roční jízdenka stojí 4750 korun. Brňané platící řádně za odpad mohli letos nově zažádat město o příspěvek, díky němuž se jim třetina peněz vrátí. V konečném součtu je tak roční jízdenka vyjde na 3325 korun. Podle Taušové od začátku roku zažádalo o příspěvek přes 19.000 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies