VYBERTE SI REGION

Brněnskému ovzduší pomůže sto nových plynobusů

Brno – Dopravní podnik města Brna se pustil do rozsáhlé obnovy svého vozového parku. Ve čtvrtek představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.

24.7.2014 12
SDÍLEJ:

Ve čtvrtek dopravní podnik představil ve slatinské vozovně dvaadvacet nových nízkopodlažních kloubových autobusů typu Solaris Urbino 18.Foto: DENÍK/Attila Racek

„Jsem ráda, že v Brně narůstá počet nízkopodlažních autobusů. S kočárkem mívám často problém vyjít schůdky i s cizí pomocí," řekla Brňanka Michaela Sedláková. V příštím roce se dočká dalších čtrnácti Solarisů. Do osmnáctimetrových autobusů se vejde až 165 lidí, z toho dvaačtyřicet sedících. Ti usednou na stále populárnější plastové sedačky.

V těchto dnech zároveň ve Slatině končí stavba plnící stanice na stlačený zemní plyn, neboli CNG.

První autobusy, jezdící na ekologicky citlivější pohon, vyjedou do brněnských ulic v srpnu. Ve vozovně již parkuje dvanáct strojů. Dalších osmaosmdesát bude v provozu od příštího roku. „Za prvních dvanáct plynobusů a stavbu plnící stanice zaplatil dopravní podnik 125 milionů korun. Nezbytné úpravy servisní haly a nákup zbývajících osmaosmdesáti autobusů podpoří čtyřsetmilionovou dotací Evropská unie," sdělila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Na plnící stanici mohou tankovat tři vozy najednou. „Při tlaku 250 barů zvládne naplnit plnou nádrž autobusu za pět minut. Celkem tedy může denně natankovat sto autobusů," vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Stanici chce otevřít už 15. srpna.

Plynobusy by měly snížit negativní vliv provozu na životní prostředí až o 766 kilogramů prachových částic za rok. Jsou také méně hlučné. „Používání stlačeného zemního plynu namísto benzínu a nafty několikanásobně snižuje počet emisí v ovzduší. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že zemní plyn patří mezi neobnovitelné zdroje. Zcela ekologické řešení to tedy není," shrnul výhody i nevýhody CNG brněnský ekolog Petr Ledvina.

Na zkušební jízdu vyrazí prvních dvanáct plynobusů 8. srpna. „Vyzkoušíme je na všech linkách. Budou jezdit hlavně na sídlištích, kde je potřeba snížit prašnost," uvedl Havránek.

Problémy se znečištěným ovzduším řeší Brno už dlouho. „Chceme vyvrátit předsudek, že se Brně špatně dýchá. Sto plynobusů by mělo městu značně ulevit. Věřím, že pomohou například na Úvoze a jiných problémových oblastech," řekl brněnský primátor Roman Onderka.

Dopravní podnik v současnosti používá 306 autobusů. Jedním z hlavních cílů je zvyšovat podíl těch nízkopodlažních. „Do konce roku by měl stoupnout ze třiačtyřiceti na sedmašedesát procent," uvedla Hailichová.

V duchu obměny vozového parku se nese celý letošní rok. V lednu koupilo Brno deset nových minibusů Stratos, které jezdí na méně vytížených linkách. „Dopravní obsluha dotčených oblastí zůstává zachována, ovšem za ekonomicky i ekologicky příznivějších podmínek," dodala Hailichová.

MARTIN SLÁVIK

Autor: Redakce

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies